شهرکرد- اگر چه مشکل تأمین آب شرب شهرهای بروجن و فرادنبه با حفر چاه‌های جدید به صورت موقتی برطرف شده است اما واقعیت اینست که چشم تمامی مسئولان و مردم سال هاست که به طرح انتقال آب بن –بروجن دوخته شده تا شاید با رسیدن این خط انتقال آب مشکل کمبودآب نیز برطرف شود.

روزشماری مردم چهار محال و بختیاری برای رسیدن آب

قد س آنلاین-گروه استان ها: طرح انتقال آب بن- بروجن قرار است مشکل آب آشامیدنی ۱۱ شهر و ۱۳ روستای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی افزون بر ۴۶۰ هزار نفر را رفع کند.

طرح انتقال آب بن به بروجن که آب را برای مصارف آشامیدنی از منطقه بن به سمت بروجن انتقال می‌دهد، طرحی است که مصوبه ۲ دولت را دارد.

عملیات اجرایی پروژه انتقال آب بن- بروجن در حوضه آبریز زاینده رود از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و بنابر اظهارات مدیران استان چهارمحال و بختیاری در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد منابع آب مصرفی این استان در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی از منابع زیرزمینی برداشت می شود، بهره برداری از این طرح، آب آشامیدنی و بهداشتی بیش از ۴۷۵ هزار نفر در ۱۱ شهر و ۱۴ روستای در مسیر رودخانه را در این استان تامین خواهد کرد.

مسئولان چهار محال و بختیاری اجرای پروژه انتقال آب بن- بروجن برای مردم چهارمحال و بختیاری را حیاتی می دانند در حالی که کشاورزان و مسئولان اصفهان از ابتدا با اجرای این طرح موافق نبودند زیرا معتقدند اجرای این طرح توجیه فنی، زیست محیطی، اقتصادی و بهره‌وری ندارد.

اگرچه قرار بود این پروژه حداکثر تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار به‌موقع؛ این پروژه نیز دچار عقب‌ماندگی‌هایی شده است که البته این روزها با کارشکنی برخی افراد همراه شده است.

این طرح تاکنون به دلیل مخالفت‌های افراد محلی البته با هدایت جریان‌های سیاسی بارها موردحمله، تخریب و تهدید قرارگرفته است.

تخریب غیرقانونی آبگیر طرح انتقال آب بن به بروجن در نیمه مهرماه سال گذشته از سوی برخی افراد حاکی ازآنست که برخی از دست‌های پشت پرده تمایلی برای انتقال آب از اصفهان به استان چهارمحال را ندارند و این در حالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به چهارمحال و بختیاری در مرداد ۱۳۹۳ تأکید بسیاری بر اجرای این طرح داشت.

تخریب طرح ملی

استاندار چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه طرح انتقال آب بن به بروجن از تمامی مجوزهای قانونی و ردیف‌های اعتباری ملی برخوردار است اظهار می‌کند: اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن حتی در صورت بروز اختلال درروند کاری آن، دوباره با جدیت ادامه می‌یابد

اقبال عباسی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب بن بروجن، گفت: طرح انتقال آب بن- بروجن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب بن به بروجن آب شرب ۵۰ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری تامین می کند، اظهار کرد: طرح انتقال آب بن به بروجن در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: پروژه انتقال آب بن - بروجن مشکل آب شرب شهرهای سفید دشت، بروجن، فرادنبه و نقنه را حل می کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: خشکسالی در شهرستان بروجن شدید شده است و  مشکل آب شرب در این منطقه ایجاد شده است.

وی بیان کرد: اجرای این پروژه از مهمترین اولویت های دولت در این استان است و اعتبارات برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

تحمیل به زاینده رود

البته این تنها طرح انتقال آبی نیست که هم اکنون در دستور کار مسئولان کشورمان قرار دارد و از تیغ انتقادات تند و تیز مخالفان انتقال آب قسر در رفته است، بلکه پیشتر و در زمان اوج بحران‌های کم آبی نیز، انتقال آب با قوت و قدرت در دستور کار مسئولان قرار داشته و به تولد پروژه‌هایی مانند بن-بروجن منجر شده است؛ پروژه‌ای که گفته می‌شود هدف از اجرایش، تأمین آب مورد نیاز نیمی از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری است؛ هدفی بزرگ که با اتکای به آن، این پروژه آغاز به کار کرد و پیش رفت، اما در خان آخر به مخالفت شدید برخی مسئولان و نمایندگان استان اصفهان برخورد که تأکید داشتند اجرای این پروژه «رسوایی» است!

در همین ارتباط حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پروژه انتقال آب بن-بروجن ر دارای نقص فنی می داند و می گوید: ما این مسئله را در شورای امنیت ملی کشور، شورای عالی امنیت و وزارت نیرو و همچنین در دیدار با رییس جمهور منعکس کردیم. 

وی با بیان اینکه این طرح غیر فنی است اظهار می کند: حدود ۲۰۰ کیلومتر باید آب را به صورت معکوس به سمت بالا پمپاژ کنند، در حقیقت اجرای طرح بن- بروجن یک لجبازی برای برداشت از زاینده رود است وگرنه همین آب را می توانند از طریق سبزکوه و منابع آبی کارون چهار و به روش ثقلی تامین کنند بدون آنکه لطمه ای به طبیعت و محیط زیست وارد شود و هزینه کمتری نیاز دارد اما متاسفانه این هزینه ای است که به زاینده زود تحمیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.