زنجان- هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف مرغ به دلیل تعطیلی مراسم و رستوران‌ها قیمت مرغ تا حدی کاهش یافت که تمامی تولیدکنندگان خواستار حمایت دولت شدند و شرایط ادامه‌دار را منجر به تعطیلی مرغداری عنوان کردند.

مردم از گرانی مرغ می‌نالند؛ مرغداران  از گرانی نهاده‌های تولید

قدس آنلاین-گروه استان ها: کاهش تقاضا هم زمان با شیوع بیماری کرونا موجب شد تا میلیون‌ها جوجه در سراسر کشور معدوم شود و خاطره تلخی بر اذهان عموم بر جای بگذارد.

با افزایش نرخ ارز و زمزمه برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از دلالان دست‌به‌کار شده و دان مرغ را به احتکار خود درآوردند که این موضوع بازهم صدای تولیدکنندگان را درآورد اما این بار نوبت مرغداران بود که با افزایش یک‌باره جبران خسارت‌های گذشته را در پیش گیرند و لذا قیمت مرغ به‌صورت لجام‌گسیخته تا  مرغ ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر کیلو افزایش یافت.

بسیاری از مصرف‌کنندگان که تا پایان فروردین‌ماه هر کیلو مرغ را کمتر از ۱۰۰ هزار ریال خریداری می‌کردند حال به‌اجبار به قیمت‌های تنظیم بازار و کیلویی ۱۵۵ هزار ریال تن داده‌اند اما با افزایش همین قیمت نیز مرغ دران تولید را به دلیل گرانی نهاده‌های تولید مقرون‌به‌صرفه ندانسته و می‌گویند ضرر می‌دهند.

کمبود و گرانی نهاده 

 در این رابطه  محمدی حصاری مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان بابیان اینکه رغبت برای تولید با توجه به مشکلات پیش رو کم شده است بیان کرد: سال گذشته حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفت اما امسال این میزان جوجه ریزی به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه رسیده و این موضوع به علت خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید است.


جعفر محمدی حصاری با اشاره به این موضوع که در حال حاضر واحدهای واکسن حدود ۱۰ برابر افزایش قیمت پیداکرده است اظهار می‌کند: واکسن نه‌تنها گران شده بلکه همین واکسن گران نیز نایاب شده و در دسترس تولیدکننده قرار ندارد.

وی بابیان اینکه تولیدکننده باید بخش اعظمی از نیازهای خود را در تأمین نهاده و هم‌چنین دارو از بازار سیاه تأمین کند اظهار می‌کند: این مشکلات متأسفانه موجب کاهش 45 درصدی حجم مرغ در بازار تولیدشده است.

افزایش هزینه‌ها

وی هزینه تولید مرغ را منحصر به دان مرغ و دارو نمی‌داند و می‌گوید: هزینه‌های دیگر تولید مانند حقوق کارگری، استهلاک سالن‌ها و قیمت انرژی مزید بر علت است .و  تجمیع این گرانی‌ها موجب می‌شود تا قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ برای تولیدکننده گران تمام شود.

وی بابیان اینکه تولیدکننده باید ذهنش را به تولید و کیفیت معطوف کند اذعان می‌کند: اما این روزها تولیدکننده‌ها باید در بازار آزاد به دنبال دان مرغ برای تأمین خوراک مرغداری باشد!

وی از افت ورود نهادها به استان زنجان و افزایش قیمت آن به دنبال شیوع کرونا خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای حمایت از تولیدکنندگان مرغدار باید مواد اولیه و نهاده را باقیمتی عادلانه و به‌اندازه موردنیاز به دست آن‌ها رساند و در میان آن‌ها توزیع کرد.

وی از نادرست بودن یا غیر کارشناسی بودن سیستم توزیع نهاده‌ها در استان خبر داده و می‌گوید: مقدار نهاده موردنیاز تولیدکنندگان استان مقداری معادل ۳۰ هزار تن نهاده است و این در حالی است که امسال تنها حدود هشت هزار تن نهاده و آن‌هم با دو ماه تأخیر از بنادر دریافت شده است.

تعطیلی واحدهای تولیدی

محمدی حصاری بابیان اینکه در صورت استمرار این گرانی و عدم‌حمایت تولیدکننده بسیاری از مرغداری‌ها چاره‌ای جز تعطیلی و تعدیل نیرو نخواهند داشت ادامه می‌دهد: وقتی یک واحد تولیدی تعطیل شود به‌تبع آن راننده، باربری، فروشنده مرغ و چندین نفر دیگر به دنبال آن بیکار شده و شغل خود را از دست خواهند داد.

محمدی حصاری، با اشاره به اینکه از نمایندگان درخواست می‌شود که پیگیری‌ها و مساعدت‌های لازم را در این خصوص داشته باشند ادامه می‌دهد: مردم و مسئولان باید در کنار تولیدکننده باشند و از او حمایت کنند و تصمیم‌گیری‌ها باید در جهت حفظ منابع تولید صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.