معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس یک هیئت سیاسی، امنیتی و اقتصادی به کابل سفر کرده، با تنی چند از مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. مذاکره درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ازجمله اهداف سفر سید عباس عراقچی به کابل عنوان شده است.

عراقچی: بدون فاطمیون باید در کابل و تهران با داعش می‌جنگیدیم

قدس آنلاین: معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس یک هیئت سیاسی، امنیتی و اقتصادی به کابل سفر کرده، با تنی چند از مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. مذاکره درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ازجمله اهداف سفر سید عباس عراقچی به کابل عنوان شده است. چندی پیش نیز محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رأس هیئتی به ایران سفر و با مقام‌های کشورمان از جمله همتای ایرانی دیدار کرد. اتمر و ظریف همچنین بیانیه‌ای در ۱۵ بند صادر کردند. دوطرف ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه، توافق کردند سند جامع همکاری‌های دو کشور حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود.

حمایت ایران از تلاش‌های صلح به رهبری دولت افغانستان

یکی از محورهای برنامه سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار با رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان بود. عراقچی در دیدار عبدالله عبدالله که عصر پنجشنبه در قصر سپیدار کابل صورت گرفت، با تأکید بر همگرایی منطقه‌ای و رشد و توسعه‌ اقتصادی، بر ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های صلح در افغانستان تأکید کرد.

عراقچی شامگاه چهارشنبه نیز با حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت‌وگو کرد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار بار دیگر حمایت ایران از روند صلح با مالکیت و هدایت دولت افغانستان و مشارکت همه گروه‌های سیاسی آن کشور را اعلام کرد. در این ملاقات، طرفین همچنین روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله مشکلات ایجاد شده در اثر بیماری کرونا و همکاری‌های اقتصادی دو و چندجانبه شامل همکاری‌ها در مورد چابهار و مسیرهای ترانزیتی آسیای میانه و مسائل مرزی و مشکلات مهاجران افغان مقیم ایران را موردبررسی قرار دادند. دوطرف در زمینه نقشه راه و تعیین جدول زمانی برای نهایی‌سازی سند جامع همکاری‌ها نیز توافق کردند.

گروه فاطمیون ایثار کردند

عراقچی همچنین عصر پنجشنبه با شرکت در همایش «چشم‌انداز روابط افغانستان و ایران، چالش‌ها، فرصت‌ها» که توسط انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شد با بیان اینکه در روند صلح باید گروه‌های مختلف موجود در این کشور از جمله طالبان مشارکت کنند، افزود: طالبان یک واقعیت در افغانستان است و مذاکرات صلح نیز باید به سمتی برود که در چارچوب قانون اساسی و دولت این کشور در فضایی همراه با آرامش و صلح برگزار شود.

عراقچی با ارائه توضیحاتی درباره سند دفاعی و امنیتی دو کشور و با بیان اینکه این سند به امضا خواهد رسید، گفت: این سند که بخشی از سند جامع بین دو کشور است، صلح بین دو کشور را به یک امر دائمی تبدیل خواهد کرد و دو کشور در هیچ‌گونه ائتلاف، اتحاد و پیمانی با کشوری سوم علیه کشور طرف مقابل شرکت نخواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: این سند به معنای حمایت تهران از دولت کابل است. ما فقط دولت موجود در افغانستان را مشروع می‌دانیم. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ما در طول ۴۰ سال گذشته در کنار افغانستان بودیم و افغانستان نیز در کنار ما بوده است و اکنون دو کشور به دنبال این هستند که سند جامع همکاری‌ با یکدیگر امضا کنند. نگاه جمهوری اسلامی ایران به تعمیق همکاری اقتصادی با همسایگان است و افغانستان هم یکی از کشورهای خوب و شرکای تجاری تهران است.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره «فاطمیون» هم اظهار کرد: من انتظار داشتم از هموطنان خودتان قدردانی کنید، زیرا آن‌ها کسانی هستند که به‌صورت داوطلبانه در راه مبارزه با تروریسم و داعش تلاش کردند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که اگر با این دشمن تکفیری در سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در خیابان‌های کابل و تهران با آن‌ها می‌جنگیدیم. فاطمیون ایثارگری کردند تا مردم افغانستان در امنیت زندگی کنند.

در هم تنیدگی روابط دو کشور

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت‌وگو با قدس اما توسعه هر چه بیشتر روابط میان تهران و کابل را یک ضرورت انکارناپذیر دانسته و می‌گوید: سفر عراقچی که در پی سفر اتمر به تهران انجام شد می‌تواند یک نقطه عطف در تحولات دو کشور باشد. سید احمد موسوی مبلغ، در مورد فرصت‌های موجود در این تعامل ادامه داد: واقعیت آن است که دو کشور در جنبه‌های مختلف به سبب پیشینه زبانی، تاریخی و فرهنگی به یکدیگر وابسته هستند. امروز هم این وضعیت وجود دارد. مثلاً در بحث اقتصادی، افغانستان به‌عنوان یک جامعه مصرف‌کننده که بخش عمده نیازهای خود را از طریق واردات تأمین می‌کند به کالاهای ایرانی احتیاج دارد. از سوی دیگر مسیر ترانزیتی چابهار به‌عنوان یک تنفسگاه و ممر حیاتی می‌تواند ترانزیت کالاهای افغانستانی به جهان خارج را تسهیل کرده و همچنین دروازه ورود محصولات اقتصادی به افغانستان باشد. این در حالی است که ایران هم به افغانستان به‌عنوان یک بازار اقتصادی بزرگ و در حال شکوفایی می‌نگرد که در شرایط تحریمی می‌تواند برای تهران راهگشا باشد.

موسوی مبلغ افزود: در حوزه سیاسی و امنیتی هم دو کشور به‌واسطه مرز طولانی از یکدیگر تأثیرپذیر هستند. همچنین بخش بزرگی از مهاجران افغانستانی سال‌هاست ساکن ایران هستند و همین سبب در هم تنیدگی روابط دو کشور شده است.

ضرورت اجرایی شدن سند همکاری‌های راهبردی

سید احمد موسوی مبلغ یک بعد مهم دیگر سفر عراقچی به افغانستان را بحث گفت‌وگوهای صلح دانسته و گفت: ایران به‌عنوان یک کشور همسایه نقش پررنگی در مذاکرات صلح ایفا می‌کند. وی افزود: باوجود تلاش آمریکا برای پیش بردن مذاکرات صلح بدون حضور کشورهای منطقه به‌ویژه ایران، روسیه و چین، اما دولت کابل به تأثیر این حضور واقف است. نکته مهمی که دولتمردان کابل به آن آگاه هستند نزدیکی دیدگاه تهران با آن‌ها در مورد صلح افغانستان برخلاف نوع رویکرد مقام‌های ایالات‌متحده است. واشنگتن مذاکره با طالبان را در راستای منافع خود و با نادیده گرفتن دولت پیش می‌برد اما تهران خواهان مذاکرات بین الافغانی با محوریت دولت کابل است. این موضع سبب می‌شود باوجود مخالفت‌های کاخ سفید، کابل روی ایران در مذاکرات صلح حساب ویژه‌ای باز کند.

رئیس خبرگزاری اطلس موضوع دیگری که سفر عراقچی به کابل را مهم می‌کند بحث اجرایی شدن سند همکاری‌های راهبردی میان دو طرف دانست. وی تصریح کرد: این سند جامع که شامل همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و مرزی می‌شود از مدت‌ها پیش مورد گفت‌وگو بوده اما عملاً به دلیل سنگ‌اندازی طرف‌های خارجی و به‌ویژه آمریکا به سمت اجرایی شدن نرفته بود. اینکه واشنگتن از توسعه روابط این دو کشور همسایه خشنود نیست بر کسی پوشیده نیست ولی به‌تازگی بین دولت کابل و واشنگتن به‌واسطه نوع رویکرد آمریکا اختلاف افتاده و به دلیل از دست رفتن اعتماد، دولت راه نجات را در افزایش تعامل با همسایگان می‌بیند. اجرای سند راهبردی به نفع هر دو طرف خواهد بود، بنابراین سند راهبردی برای افغانستان یک اولویت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.