جای خالی حمایت از رسانه‌ها و کتاب فروشی‌ها در مصوبه شورای شهر مشهد برای اعطای تسهیلات به قشر فرهنگی دیده می‌شود؛ کارشناسان و اهالی رسانه از لزوم تسهیلات برای این حوزه فرهنگی می‌گویند.

تسهیلات فرهنگی شورای شهر مشهد برای همه، به جز کتاب‌فروشی‌ها و مطبوعات!

به گزارش قدس آنلاین، با شروع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل دچار تنگنا و تعطیلی شده و اقشار مختلف مردم با تعطیلی کارشان مواجه شدند که این امر باعث سخت شدن امرار معاش آنها شد.

در این بین، هنرمندان و قشر فرهنگی هم از این قاعده مستثنی نبودند و با تعطیلی سینماها، ‌ تئاتر، کتابفروشی‌ها و گالری‌ها اقشار مرتبط با این مشاغل هم از حجم درآمدشان کاسته و یا به طور کلی قطع شد.

 با توجه به این آسیب‌های ناشی از کرونا مصوبه‌ای با عنوان حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری سطح شهر در تاریخ ۹ تیرماه در شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شد که طی آن به شهردار مشهد اجازه داد تا سقف ۳۹ میلیارد ریال به مساعدت و کمک به مراکز فرهنگی و هنری از جمله سینما، تئاتر، موسسات و آموزشگاه‌های هنری، نگارخانه‌ها و مجموعه‌دارها و موزه‌های بخش خصوصی دارای مجوز فعالیت و فعال پردازد.

اما نکته قابل تامل و تعجب آور این بود که خبری از حمایت و تسهیلات برای ناشران کتاب و یا کتابفروشی‌ها نبود و نامی از رسانه‌ها هم برای این تسهیلات برده نشده بود.

با توجه به اهمیت نقش کتاب فروشی‌ها در اعتلای فرهنگ یک شهر و نقش اساسی رسانه در فرهنگ سازی به خصوص در این ایام باید این سوال را مطرح کرد که به چه علت درباره این دو حوزه در مصوبه شورای شهر تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.

اصحاب رسانه افراد نجیب و مظلومی هستند

نظر چند کارشناس و مسئول رسانه‌ای را راجع به این مصوبه شورای شهر جویا شدیم که سرپرست روزنامه شهرآرا در این باره گفت: برای کمک و تسهیلات به حوزه فرهنگ باید این حوزه را تمام ساحتی ببینیم و برای اعتلای فرهنگ شهر هم نیاز به تقویت همه بخش ها داریم.

غلامرضا بنی اسدی ادامه داد: اینکه ما فرهنگ را صرفا در چند رشته سینما، تئاتر و گالری‌ها ببینیم فکر نمی‌کنم که حق مطلب را ادا کند و قطعا نیاز به دید جامع تری برای کمک به حوزه فرهنگی داریم.

وی با اشاره به نقش اساسی رسانه‌ها در فرهنگ بیان کرد: دوستان تئاتری ما همیشه رایزن‌های بهتری هستند و رسانه که برای احقاق حق همه افراد تلاش و جریان سازی می‌کند در پایان برای خودش کاری انجام نمی‌دهد و این ناشی از نجابت و مظلومیت قشر رسانه ای است.

بنی اسدی با بیان اینکه در ایام کرونا رسانه‌ها و به ویژه خبرنگارها بسیار آسیب پذیر واقع شدند متذکر شد: ما در جلسه خانه مطبوعات با آقای اصولی هم این نکته را بیان کردیم و از مظلوم واقع شدن رسانه‌ها در این تسهیلات گفتیم که ایشان قول مساعدت را دادند.

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از رسانه برای کمک به خبرنگاران و رسانه‌ها در بحران‌ها

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز چندی پیش، بیماری کرونا را تیر خلاص به صنعت مطبوعات و رسانه‌ها دانسته بود که رسانه‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

مجتبی محمودی با اشاره به شکنندگی رسانه‌ها در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در دو ماه اخیر وزارت ارشاد خواستار اعلام ضرر و زیان‌ها از سوی موسسات فرهنگی هنری و رسانه‌ها شد که به دلیل عدم اطلاع رسانی، بسیاری از مطبوعات متوجه این فراخوان نشدند و یا امیدی به گرفتن تسهیلات نداشتند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی برای جبران خسارات رسانه‌ها انجام نشده است، تشریح کرد: هر چه از سال ۹۹ می‌گذرد وضعیت رسانه و مطبوعات ما متأثر از کرونا دچار مشکلات جدی شده و به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی گفت: تحت تاثیر فضای کنونی و مشکلاتی که رسانه‌ها با آن مواجه بوده اند، برخی رسانه‌ها مجبور به تعدیل روزنامه نگاران و خبرنگاران خود شدند که این امر از اتقاقات ناگواری بود که شاهد آن بودیم.

محمودی در خصوص راه حل مشکلات رسانه‌ها گفت: پیشنهاد من این است که یک صندوق حمایت از رسانه‌ها ایجاد شود و دولت باید از آن حمایت کند که آن صندوق بتواند رسانه‌های در آستانه ورشکستگی را از بحران نجات بدهد.

کتاب در ایام قرنطینه نقش بسزایی در ارتقای فرهنگ دارد

نماینده انتشارات انقلاب اسلامی در مشهد درباره این مصوبه گفت: شهرداری به جهت نقشی که در حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد خارج از هر تسهیلاتی باید بخشی از درآمد خود را در این حوزه هزینه کند.

میثم موسوی مهر ادامه داد: حالا اینکه واقعا این اتفاق می‌افتد یا نه جای سوال است و از دعواهای قدیمی شهرداری است که اساس انتخاب کتاب فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها برای کمک چه بوده است.

وی با اشاره به متضرر شدن کتاب فروشی‌ها در ایام کرونا بیان کرد: کتابفروشی‌ها پشتیبان فرهنگی جامعه هستند و باید به آنها تسهیلاتی در این ایام اعطا کنیم زیرا بیشتر وقت مردم در خانه می‌گذرد و بازار کتاب از این جهت می‌تواند رونق خوبی داشته باشد و در جهت فرهنگ سازی جامعه گام بردارد.

تخفیف ۲۰ درصدی بازار کتاب تنها طرح تسهیلاتی کتابفروش‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص گفت: در شورا برای بحث حمایت از کتاب فروشی‌ها قبل از این مصوبه در پهنه جنوب غربی شهر تصمیم گرفتیم که الزام داشتن کاربری تجاری را برای مراکز فرهنگی تفریحی از جمله کتاب فروشی‌ها و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی برداریم که این مصوب شد.

احسان اصولی ادامه داد: من در تاریخ ۱۷ خرداد ماه پیشنهادی را به شورا مبنی بر حذف تعرفه مجوز تجاری موقت برای کتاب فروشی‌ها دادم که این پیشنهاد موافقت شد و به کمیته تجاری موقت شهرداری ابلاغ شد که برای راه اندازی یک واحد فروش کتاب فعلا نیازی به پرداخت تعرفه تجاری موقت نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برای کتاب فروشی‌های دایر در سطح شهر چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است بیان کرد: ما پارسال طرح پاییزه کتاب را اجرا کردیم که در طول یک هفته تمام کتاب فروشی‌های مشهد ۲۰ درصد تخفیف داشتند که این مبلغ را شهرداری به کتاب فروشی‌ها پرداخت می‌کرد.

اصولی ادامه داد: در بهار هم قرار بود این طرح را اجرا کنیم که متاسفانه با شیوع کرونا مواجه شدیم اما در تابستان امسال نیز این طرح دوباره اجرا می‌شود که تمام کتاب فروشی‌های سطح شهر ۲۰ درصد تخفیف برای کتاب‌های غیر درسی اعمال کنند و این خود نوعی تسهیلات برای رونق بازار نشر و کتاب است.

جای خالی حمایت از رسانه‌ها

در پایان می‌توان فهمید که گرچه شورای اسلامی شهر مشهد در مصوبه تسهیلاتی خود برای هنرمندان نامی از کتاب و کتاب فروشی و ناشران کتاب نیاوردند اما اصحاب رسانه با مطالبه‌گری خود توانسته‌اند رئیس کمیسیون فرهنگی را برای اعطای تسهیلاتی به کتاب فروشی‌ها ترغیب کنند این در حالی است که تاکنون حمایتی برای رسانه‌ها و مطبوعات انجام نگرفته و جای توجه به رسانه‌ها همچنان خالی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.