آنچه مسلم است اینکه شرایط عمومی جامعه به لحاظ شیوع ویروس کرونا بسیار بحرانی‌تر از موج اول آن است و همه افراد جامعه منتظر بازگشت محدودیت‌ها هستند، حال در چنین شرایطی وقتی رفتار متناقضی از سوی مدیریت شهری مشهد می‌بینیم این پرسش در ذهنمان ایجاد می‌شود که احتمالاً مدیران شهری بیلبوردهای سطح شهر را که مجموعه خودشان نصب کرده، نخوانده‌اند یا اینکه باور ندارند کرونا را باید جدی بگیرند.

با شعار خانواده امن اعضای یک خانواده را به میدان مین نفرستید!

به گزارش قدس آنلاین، علت چنین اظهارنظری این است که در چنین شرایطی که روزانه حدود ۴۰ نفر تنها در مشهد به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند شهرداری مشهد در اقدامی تأمل‌برانگیز اقدام به افتتاح رسمی کوه‌پارک کرده و از پنجشنبه گذشته به مدت دو هفته قرار است هر شب پذیرای شمار زیادی از خانواده‌های مشهدی باشد.

نکته جالب اینکه شهردار مشهد در پست اینستاگرامی خود نوشته است: گشایش کوه‌پارک با شعار «خانواده امن‌ترین جای دنیا» به جای «خانه، امن‌ترین جای دنیا» انجام می‌گیرد، در شرایط بحرانی و پیچیده فعلی کرونا، کوه‌پارک مجال مختصری برای ارائه خدمت خانواده‌محور است. به همین دلیل طرحی ٣۶ ماهه را به صورت شبانه‌روزی طی حدود چهار ماه برای شهروندان آماده کردیم.

وی می‌افزاید: سیاست‌گذاری‌های پیشگیری و مهار کرونا، نباید مدام توپ را به زمین مردم بیندازد بلکه در کنار هر سلب و حذف باید ایجاب‌ها و افزوده‌هایی باشد.

وقتی از فاصله‌گذاری اجتماعی صحبت می‌کنیم به فضا و عرصه عمومی زیادی نیاز داریم تا فاصله‌گذاری عملی باشد و کوه‌پارک با بیش از ۲ میلیون مترمربع مساحت، سرانه عرصه عمومی در شهر مشهد را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

کوه‌پارک پروژه‌ای مرده و محل مناقشه‌ها، بخشی‌نگری‌ها و کاری ناتمام در ارتفاعات جنوبی مشهد بود اما امروز کوه‌پارک سهم شهروندان است.

این در حالی است که چند روز پیش معاون همین شهردار از اعمال محدودیت‌هایی در بوستان‌های مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: شهروندان برای تردد در پارک‌ها باید از ماسک استفاده کنند و زمین‌های بازی کودکان و تجهیزات ورزشی موجود در بوستان‌ها و فضای سبز بسته می‌ماند. همچنین تمامی آبخوری‌ها و آبسردکن‌ها غیرفعال است.

سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها و فضاهای سبز باید مرتب ضدعفونی و گندزدایی شوند، اتراق و نشستن شهروندان در معابر بوستان‌ها و فضای سبز، انجام ورزش‌ها و مراسمات جمعی ممنوع است. در صورت رعایت نکردن شهروندان مسئولان ملزم به تذکر هستند، پیمانکارهای فضای سبز ملزم به تأمین ماسک و تجهیزات برای همه کارگران مشغول به فعالیت در سطح فضای سبز هستند.

پس با در نظر گرفتن این دو اظهار نظر مدیران شهری و شرایط بحرانی حاکم بر مشهد تصمیم شهردار مشهد برای اینکه هر شب شمار زیادی از شهروندان را به کوه‌پارک بکشاند تأمل‌برانگیز است، البته شاید شهردار مشهد تمهیداتی دارد که ورود کرونا را به این منطقه ممنوع کرده است.

چگونه می‌شود باور کرد استدلال شهردار یک شهر را با این عنوان که وسعت کوه‌پارک زیاد است و می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد، مگر نه اینکه با اجرای برنامه‌های مختلف در این محدوده از قبیل غرفه‌های صنایع دستی و فعال بودن مجموعه بازی کودکان شرایط شیوع بیشتر کرونا فراهم می‌شود.

اینکه شهردار مشهد در جمله‌ای کنایه‌ای می‌گوید: سیاست‌گذاری‌های پیشگیری و مهار کرونا، نباید مدام توپ را به زمین مردم بیندازد بلکه در کنار هر سلب و حذف باید ایجاب‌ها و افزوده‌هایی باشد شاید به ظاهر اظهار نظری درست باشد ولی چرا شهردار مشهد درست در زمانی که مناقشه بر سر کمربند جنوبی بالا گرفته چنین تصمیمی را اجرایی کرده است.

شاید بتوان گفت شهردار مشهد با این اقدام خود خواسته توپ مناقشه‌ها بر سر این پروژه را به زمین مردم بیندازد و مانند دعواهای آپارتمان‌های پیش‌فروش که به چند نفر فروخته می‌شود و هر یک از خریداران تلاش دارد تا پیش از همه محل را به تصرف خود درآورد اینجا هم شاید شهردار مشهد خواسته پیش از تسلط طرفداران کمربند جنوبی بر این محدوده از طریق کشاندن به منطقه و تحت عنوان کوه‌پارک آنجا را تصرف کند که البته اگر در یک زمان عادی چنین اقدامی صورت می‌گرفت ایرادی نداشت ولی در چنین روزهایی که هر گونه تجمعی ممنوع است با چه منطقی می‌توان تصور کرد شهروندان حاضر در این برنامه‌ها از ابتلا به کرونا در امان هستند مگر اینکه با دستور شهردار محترم تردد ویروس‌های کرونا در ارتفاعات جنوبی مشهد یا همان کوه‌پارک ممنوع شده باشد!

شاید ذکر این نکته هم لازم باشد که شهردار مشهد به بهره‌برداری پروژه ۳۶ماهه در مدت چهار ماه اشاره کرده است بر همین اساس آیا نمی‌توان این ایراد را وارد کرد که همین تعجیل موجب مرگ دلخراش یک نفر در این محل شد شاید اگر چند فعالیت همزمان در این پروژه صورت نمی‌گرفت امروز آن شهروند مشهدی هم کنار خانواده‌اش بود.

باتمام این اوصاف به نظر می‌رسد مراجع نظارتی یا متولیان استانی باید به منظور حفاظت از جان شهروندان از ادامه این برنامه‌ها در کوه‌پارک مشهد جلوگیری کنند؛ چراکه تمام ارتفاعات و کوه‌پارک بزرگ مشهد به اندازه جان یک شهروند که آنجا به ویروس کرونا آلوده و جان خود را از دست بدهد، ارزش ندارد.

و نکته پایانی اینکه آقای کلایی نوشته است: گشایش کوه‌پارک با شعار «خانواده امن‌ترین جای دنیا» به جای «خانه، امن‌ترین جای دنیا» انجام می‌گیرد، که به نظر می‌رسد آقای شهردار مباحث نظری را با مباحث علمی ملموس اشتباه گرفته است؛ چرا که خانه امن تا خانواده امن فاصله بسیار دارد و بی‌شک خودشان بهتر از هر کسی این تفاوت را می‌دانند ولی اینکه چرا خواسته‌اند چنین اظهارنظری بکنند جای تأمل دارد. به هر حال به وی می‌گوییم آقای شهردار نمی‌شود با شعار خانواده امن اعضای یک خانواده را به میدان مین فرستاد!

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.