«مینو محرز» فوق تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با آماری که امروز رئیس جمهور در در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به نقل از گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد توضیحاتی ارائه کرد.

آمار ۲۵ میلیونی مبتلایان به کرونا از کجا آمده است؟/ کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود؟

قدس آنلاین؛ امروز (شنبه) حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه ستاد مقابله با کرونا با اشاره به گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تخمین بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به حدود ۱۴ هزار نفر هم جان خود را ازدست داده‌اند؛ در مدت  ۱۵۰ روز گذشته بیش از ۲۰۰ هزار در این بیمارستان‌ها بستری بودند. 

روحانی افزود: در این گزارش آمده است که ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا به این ویروس خواهند بود که نکته بسیار مهمی است. اگر این گزارش مبنا باشد که ۲۵ میلیون عبور کردند و بقیه جمعیت حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا در ماه‌های آینده خواهند بود. در همین گزارش پیش‌بینی شده است که تعداد بستری‌هایی که در آینده خواهیم داشت حدود ۲ برابر تعدادی است که در ۱۵۰ روز گذشته شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: البته تا پایان امسال و احتمالاً سال آینده ممکن است گرفتار این بیماری باشیم زیرا زمان پایان دقیق این بیماری مشخص نیست و ممکن است شاهد رشد ۲ برابری این بیماری باشیم.

آمار اعلام شده بر اساس مدلسازی‌ها بوده است

در این رابطه «مینو محرز» فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با آماری که امروز رئیس جمهور در در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به نقل از گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد، گفت: این ۲۵ میلیون نفری که آقای رئیس جمهور اشاره کردند بر اساس مدل سازی عنوان شده است؛ درواقع این تعداد تست مثبت نداشته‌اند اما بر اساس مدلسازی‌ها تخمین زده می‌شود که بر اساس میزان مبتلایی که تست داده‌اند و آماری که موجود است بر اساس مدلسازی که اپیدمیولوژیست ها در دست دارند محاسبه می‌شود که ممکن است N عدد ابتلا داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: درواقع این تخمین بر اساس واقعیتی است در رابطه با رفتارشناسی ویروس دریافته‌ایم چنانکه می‌دانیم بسیاری از افراد به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند اما هیچ گونه علائمی ندارند و حتی خودشان هم نمی‌دانند که مبتلا شده‌اند. درواقع بر اساس این گزارش از هر ۱۰۰۰ نفر که به این ویروس مبتلا می‌شوند ۵۰۰ نفر علامتی ندارند و ممکن است متوجه بیماری هم نشده و از آن عبور کنند؛ ۳۵۰ نفر هم علائم خفیف دارند و نیازی به بستری شدن ندارند اما ممکن است ۱۵۰ نفر از هزار نفر نیاز به به بستری شدن داشته باشند.

ویروس کرونا از طریق هوا نیز منتقل می‌شود

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا از طریق هوا نیز منتقل می‌شود، گفت: بر اساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی در رابطه با کووید ۱۹، این ویروس می‌تواند از طریق هوا نیز منتقل شود؛ از آنجایی این ویروس در فضای بسته هم می‌تواند مدتی در حرکت باشد، یعنی اگر شما در یک فضای بسته‌ که تهویه مناسبی ندارد با یک فرد مبتلا حاضر باشید حتی با اینکه ممکن است هر دو نفر ماسک هم زده باشند اما بازهم احتمال ابتلا وجود دارد.

محرز در رابطه با حضور  آن دسته از دست فروشان که بدون ماسک در مترو و بی آرتی حاضر و به تبلیغ و فروش اجناس خود می‌پردازند هم گفت: این مسئله باعث تأسف است. باید این موضوع توسط مسئولین مورد بررسی قرار بگیرد و قوانینی که در این زمینه وجود دارد با جدیت بیشتری اعمال شود؛ «ماسک زدن» در جامعه ما امروز به عنوان یک «باید» مطرح است و اگر کسی از این قانون و باید تخطی می‌کند باید جریمه شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با آخرین مشاهدات خود از وضعیت بیمارستان‌ها و مراجعات مردمی نیز اینگونه اظهار نظر کرد: بیماری خیلی زیاد شده است و شرایط وحشتناک است. اگر پیش از این ما شاهد ابتلای یکی از اعضای یک خانواده بودیم امروز تمام اعضای خانواده با هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. برگزاری مراسم عروسی و عزا و میهمانی های بزرگ که ناشی از تصور غلطی که از پایان اپیدمی در میان مردم رواج یافت دلیل اصلی افزایش بیماری است.

وی در پاسخ به اینکه جهش ویروس چه تغییری در روند ابتلا به بیماری ایجاد کرده است، گفت: بله درست است؛ ویروس جهش پیدا کرده اما این جهش موجب وخامت بیماری نشده بلکه سرعت انتقال آن را افزایش داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.