قدیمی‌ ترین محراب ‌های زرین ‌فام بارگاه رضوی به قدمت قرن هفتم هجری قمری در موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش است.

محراب‌ های ۸۳۰ ساله حرم رضوی در موزه آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی محراب را در بناهای اسلامی آشکارترین عنصر معماری عنوان کرد که سمت و سوی نماز خواندن را نشان می‌دهد.

 حشمت کفیلی با این توضیح به محراب های موجود در موزه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: سه محراب با عناوین محراب پیش روی مبارک به ابعاد ۲۲۰ در ۲۷۳ سانتی متر، محراب پایین پای مبارک به ابعاد ۱۸۰ در ۲۲۸ سانتی متر و محراب بالای سر مبارک به ابعاد ۱۲۴ در ۲۰۴ سانتی متر در موزه تاریخ حرم به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به محراب کاشی زرین ‌فام که محراب پیش روی مبارک بوده است، گفت: این محراب، قبل از انتقال به موزه مرکزی، بر دیوار جنوب غربی روضه منوره و پیش روی حضرت امام رضا(ع) نصب بوده است.

کفیلی ادامه داد: این محراب، در سال ۶۱۲ قمری به سفارش عبدالعزیز بن آدم قمی، توسط محمدبن ابی ‌طاهر کاشانی به صورت نیم‌ برجسته از کاشی زرین‌ فام ساخته شده و دارای سه طاق ‌نما و دو حاشیه در اطراف آن است.

رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی گفت: کاربرد گسترده و رایج کاشی زرین ‌فام در ایران به اواخر دوران سلجوقیان می رسد که اوج آن متعلق به دوره خوارزمشاهی و ایلخانی است.

گفتنی است این مجموعه ارزشمند در گنجینه «تاریخ حرم» موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر قرار دارد که در کنار آن آثار دیگری چون ضریح‌ های شیر و شکر(ملمع)، فولاد جوهری، کتیبه‌ های طلای حرم مطهر، درهای چوبی، درهای طلا و نقره، پنجره فولاد حرم مطهر، ظروف شستشو و ابریق‌ های مورد استفاده در کشیکخانه و دفاتر حرم مطهر، انوع زیارتنامه ‌ها، انواع وسایل روشنایی، قفل‌ ها و عکس‌ های تاریخی مربوط به اماکن متبرکه در معرض نمایش قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.