مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از نظر کشت و تولید گیاهان دارویی حتی بدون در نظر گرفتن زعفران، رتبه نخست کشور را دارا می باشد.

رتبه نخست خراسان رضوی در کشت و تولید گیاهان دارویی

سید هاشم نقیبی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: از نظر سطح کشت وتولید گیاهان دارویی، خراسان رضوی حتی بدون در نظر گرفتن زعفران، در رتبه نخست کشت و تولید گیاهان دارویی قرار دارد.

وی با ذکر این موضوع که با توجه به اینکه در این استان زعفران به صورت گسترده ای کشت و تولید می شود، آمار آنرا از حوزه گیاهان دارویی جدا کرده ایم و به صورت مستقل به آن نگاه می کنیم، اظهار کرد: در واقع خراسان رضوی بدون در نظر گرفتن کشت وسیع زعفران، از تمام استان های دیگر کشور حتی با در نظر گرفتن میزان تولید زعفران آنها، از نظر گیاهان دارویی از سطح و میزان تولید بالاتری برخوردار است و در رتبه اول کشور قرار دارد.

وی بیان داشت: سطح زیر کشت کل گیاهان دارویی در خراسان رضوی بدون در نظر گرفتن زعفران و اعم از آبی ودیم، چیزی در حدود ۲۸ هزار هکتار است. میزان تولید گیاهان دارویی خشک نیز در حدود ۲۶ هزار تن است.

نقیبی ادامه داد: پیش بینی های کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سال ۹۹، سطح زیر کشت گیاهان دارویی با افزایش هزار هکتاری به ۲۹ هزار هکتار برسد. همچنین با توجه به بارندگی های بسیار مناسبی که در بهار امسال داشتیم پیش بینی می شود که حجم گیاهان دارویی خشک از نظر تولید به حدود ۲۸ هزارتن برسد.

وی در خصوص صادرات گیاهان دارویی خراسان رضوی تصریح کرد: گیاهان دارویی استان به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا بویژه کشور آلمان صادر می شود. عمده محصولات صادراتی نیز شامل زیره سبز، فرآورده های گل محمدی اعم از غنچه، گلبرگ و گلاب، گل گاوزبان، پنیرک، انغوزه، باریجه و زیره کوهی می شود.

وی در مورد عمده مشکلات کشاورزان جهت کشت گیاهان دارویی در استان گفت: بدون تردید خراسان رضوی از نظر منابع آبی وضعیت مناسبی ندارد و در این زمینه محدودیت زیادی وجود دارد. باید توجه داشت که گیاهان دارویی از این نظر به دو قسمت تبدیل می شوند. گروهی از آنها نیاز آبی کمی داشته و نیاز آبی گروه دیگر بالاست.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: توصیه می شود در سطوح و زمین های زراعی کوچک، گیاهان دارویی که نیاز آبی کمتری دارند کشت شود. در غیراینصورت هم برداشت آنها سخت شده و نیروی کارگر بیشتری باید تامین  شود و هم به منابع آبی بیشتری نیاز دارند. همچنین این احتمال وجود دارد که تعادل بازار از بین برود.

وی متذکر شد: همچنین توصیه اکید می شود که کشاورزان قبل از اقدام به کشت گیاهان دارویی از کارشناسان مربوطه مشاوره های لازم از قبیل، بازار فروش، آشنایی با نحوه کشت و شرایط فنی، معرفی اندام های گیاهی اصلاح شده و ... اخذ کنند تا بتوانند کشت موفق و درآمدی مناسب داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.