در این مدت به خصوص اوایل شیوع کرونا مسئله در دسترس بودن ماسک برای مردم از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود. ابتدا اما مشکل برای تأمین ماسک وجود داشت ولی به مرور با تمهیداتی که اندیشیده شد و حتی همراهی خوبی که خود مردم داشتند مشکل تأمین ماسک و قیمت آن تا حدود زیادی رفع شد.

پشت پرده های گرانی ماسک

هاشم رسائی‌فر/

 از ابتدای شیوع کرونا تنها راه اثبات شده مقابله با این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل در نظر گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش در مراودات روزانه است.

در این مدت به خصوص اوایل شیوع کرونا مسئله در دسترس بودن ماسک برای مردم از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود. ابتدا اما مشکل برای تأمین ماسک وجود داشت ولی به مرور با تمهیداتی که اندیشیده شد و حتی همراهی خوبی که خود مردم داشتند مشکل تأمین ماسک و قیمت آن تا حدود زیادی رفع شد.

اما از اواسط تیر ماه و همزمان با شدت گرفتن شیوع کرونا و دستور دولت برای اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و ادارات بحث استفاده از ماسک جدی‌تر شد و این امر موجب شد تا مصرف ماسک خود به خود بالا برود. در چنین شرایطی که زدن ماسک اجباری شده و استفاده از آن بیشتر شده است با اینکه قیمت اعلامی از سوی وزارت صمت برای ماسک‌های سه‌لایه قیمتی بین هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تومان برای هر عدد اعلام شده است اما متأسفانه دیده می‌شود برخی از افراد سودجو به این موضوع توجهی نمی‌کنند و ماسک را با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت اعلام شده به مردم می‌فروشند.

•       هزینه بالای ۸۰ هزار تومان در ماه برای خرید ماسک یک نفر!

آقای میانسالی که چند بسته ماسک با خود به همراه دارد وقتی از او در مورد قیمت ماسک‌های خریداری شده می‌پرسیم، می‌گوید: برای هر کدام از این ماسک‌ها ۲هزار و ۷۰۰‌ تومان پرداخته‌ام. ماسک را برای حفظ سلامتی خود، خانواده و بقیه افرادی که با آن‌ها در ارتباط کاری روزانه هستم خریداری کرده‌ام، در حالی که باید برای دسترس بودن این ماسک‌ها با قیمت مناسب‌تر تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم به سهولت آن‌ها را خریداری کنند.

وی می‌افزاید: با یک حساب سرانگشتی می‌بینید که اگر فقط روزی یک عدد ماسک استفاده کنم در طول ماه باید بیشتر از ۸۰ هزار تومان فقط پول ماسک برای خودم بدهم بماند که اعضای دیگر خانواده هم هستند. با این اوضاع اقتصادی و حقوق‌هایی که ثابت است به نظر شما باید چکار کنیم تا هزینه‌های اینچنینی را جبران کنیم.

شهروند دیگری نیز با اشاره به اینکه قیمت اعلام شده هر ماسک از سوی وزارت صمت حدود هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: چند روز پیش برای خرید ماسک به داروخانه مراجعه کردم و تقاضای خرید یک بسته ماسک دادم. بسته ماسک را که تحویل گرفتم دو عدد ماسک داخلش بود در حالی که ۸ هزار تومان از من پول گرفته بودند. پرسش من این است که اگر قیمت ماسک باید هزار و ۵۰۰ تومان باشد چرا این قیمت‌ها را شاهدیم و کسانی که در این شرایط به گرانی ماسک دامن می‌زنند چگونه می‌توانند نان سوءاستفاده از گرفتاری مردم را سر سفره‌هایشان ببرند؟

•       برخورد با گرانفروشان ماسک

مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص فروش ماسک با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت اعلامی به قدس گفت: با اوج‌گیری شیوع کرونا و از ۱۵ تیرماه که زدن ماسک اجباری شده، به طور طبیعی درخواست استفاده از ماسک نیز افزایش یافته است. آنچه باید در نظر داشته باشیم این است که توان تولید واحدهای تولیدکننده ماسک در استان ۱۰۰ هزار ماسک در شبانه‌روز است به فرض اینکه فقط ۳۰ درصد از جمعیت حدود ۶ میلیونی استان روزانه و هر یک از آن‌ها فقط روزی یک عدد ماسک استفاده کنند چیزی در حدود ۲ میلیون ماسک باید تولید شود تا نیاز روزانه مردم برآورده شود که این با آنچه در واقعیت هست، اختلاف فاحشی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی نمی‌شود معجزه کرد و باید به سمت ماسک‌های دست‌ساز که خیلی‌ها در خانه درست می‌کنند رفت تا مشکل کمتر شود. اما در خصوص گران‌فروشی در این حوزه نیز نظارت‌های مرسوم وجود دارد و همکاران ما بررسی‌هایی در شهر مشهد و سایر شهرستان‌ها دارند که با متخلفان برخورد می‌کنند. از این رو هم‌استانی‌های عزیز می‌توانند موارد تخلف و گران‌فروشی در این مورد را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند اگر هم به صورت عمده ماسک خریداری کردند می‌توانند با تنظیم شکایت‌نامه به سازمان تحویل داده تا وجه مازاد آن به آن‌ها برگشت داده شود.

مقدسی در خصوص برخورد با داروخانه‌هایی که عمده‌فروشی ماسک از طریق آن‌ها انجام می‌شود نیز اظهار کرد: فعالیت داروخانه در حیطه دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان است که نظارت باید از طریق آن‌ها صورت بگیرد هرچند که ما به همراه دوستان دانشگاه علوم پزشکی نظارت‌های دوره‌ای داریم و در این مورد با متخلفان برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.