رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی و خوار بار مشهد گفت: حبوبات نرخ مصوب ندارند واز آن جاکه اغلب از طریق واردات و با ارز آزاد تامین می شوند، نوسان قیمت ارز در قیمت گذاری این کالاها تاثیرگذار خواهد بود.

 حبوبات نرخ مصوب ندارند/نوسان قیمت ارز بر قیمت حبوبات تاثیر مستقیم دارد

سید حسینعلی شرف زاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: قیمت حبوبات نرخ مصوب ندارد.

وی تصریح کرد: قیمت  حبوبات موجود در بازار در شرایط فعلی نسبت به سه ماه گذشته تقریبا افزایشی نداشته است به طوری که حتی در یک بازه زمانی نیز در برخی از اقلام کاهش قیمت رخ داد که طولی نکشید و سپس قیمت آنها روند صعودی را در پیش گرفت، اما از آن جاکه این کالاها اغلب از طریق واردات تامین می شوند و ارز دولتی نیز برای آنها تخصیص داده نمی شود با توجه به نوسان قیمت ارز در بازار قیمت آنها نیز متغیر خواهد بود.

شرف زاده با بیان اینکه سود عمده فروشی برای حبوبات و مواد غذایی ۳ درصد است،  ادامه داد: طبق آخرین آمار قیمت حبوبات در بازار مشهد که به احتمال زیاد با ارزی ارزانتر از قیمت امروز وارد شده اند ، به صورت عمده فروشی از قرار هر کیلو عدس کانادا ۱۸۰۰۰ تومان، عدس روسی ۱۶۸۰۰تومان، لپه نخود ایرانی ۲۴۰۰۰تومان، نخود خارجی ۲۱۰۰۰تومان، لوبیاچیتی ۱۹۰۰۰تومان، لوبیارشتی ۲۱۰۰۰تومان و ماش خارجی هم ۱۷هزار تومان می باشد، این در حالی است که مثلا قیمت عدس در سال گذشته حداکثر ۶۰۰۰تومان بود.   

وی افزود: قیمت حبوبات به صورت خرده فروشی نیز با فاکتور معتبر و رسمی از طریق قیمت خریداری شده به اضافه سود متعارف  ۱۰درصد ، مجاز است و بیشتر از آن غیر قانونی و تخلف می باشد.

رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی و خوار بار مشهد در پاسخ به این سوال که قیمت های اعلام شده وی با قیمت های واقعی بازار تفاوت زیادی دارند ، اظهار کرد: نیروهای بازرسی این اتحادیه به طور مرتب و روزانه از بازار بازرسی می کنند و جریمه های سنگینی نیز برای افرادی که قیمت های قانونی را رعایت نکنند در نظر خواهند گرفت.

شرف زاده تصریح کرد: حداقل  قیمت برنج پاکستانی به صورت عمده فروشی برای هرکیلو هنگام ورود به کشور ۱۹۱۰۰تومان است و برای هرکیلو نیز ۳۰۰تومان هزینه حمل و نقل تا مشهد پرداخت می شود و با احتساب ۳درصد سود ، به قیمت هر کیلو ۲۰هزار تومان به صورت عمده در بازار به  فروش می رسد که این  قیمت برای برنج پاکستانی متعارف می باشد و برنج ایرانی ممتاز نیز هرکیلو ۲۵۰۰۰تومان به صورت خرده فروشی در بازار به فروش می رسد.

وی ادامه داد: حبوبات به اندازه مصرف استان در بازار وجود دارد و کمبودی در این زمینه متوجه خراسان رضوی و بویژه مشهد الرضا نمی باشد.  

انتهای مطلب/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.