فصل گرما و افزایش مصرف برق به ویژه در ساعات اوج بار در شبکه باعث شده است که شرکتهای تولید و عرضه برق در خراسان رضوی نسبت به رسیدن به وضعیت قرمز و قطع برق مشترکان هشدار دهند.

مصرف برق در خراسان رضوی به مرز هشدار رسید

به گزارش قدس آنلاین، متولیان شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع برق خراسان رضوی معتقدند در صورتی که شیوه مصرف برق توسط شهروندان اصلاح نشود و آنها نتوانند این بخش را به درستی مدیریت کنند نیروگاه‌ها قادر به تولید برق مازاد نخواهند بود و در نهایت با خاموشی اجباری مواجه می‌شوند.

طبق اعلام شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، نقشه مصرف برق دیروز ۲۹ تیرماه نشان می‌دهد که ۹ استان و سه کلانشهر در منطقه قرمز و پنج استان و یک کلانشهر نیز در منطقه زرد به سر می‌برند.

براساس این نقشه استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، مازندران، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و کلانشهرهای مشهد، اهواز و تبریز در منطقه قرمز به لحاط مصرف برق قرار دارند.

به گفته شرکت توانیز، ساکنان این مناطق می‌توانند با کاهش پنج درصدی مصرف برق خود در بازگشت به وضعیت سبز تاثیری فوری داشته باشند.

تولید برق در خراسان

تولید برق در خراسان رضوی توسط شرکت برق منطقه‌ای خراسان انجام می‌گیرد که این شرکت علاوه بر این استان، استانهای خراسان شمالی و خراسان جنوبی را نیز تحت پوشش خود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان در این باره گفت: صنعت برق خراسان تاکنون بستر لازم برای تامین برق مطمئن و پایدار شهروندان و توسعه اشتغال را با نصب پنج هزار و ۵۴۳ مگاوات نیروگاه فسیلی، ۷۴ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۶۸ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده فراهم کرده است.

مهدی علومی ظرفیت نیروگاهی نصب شده در سه استان خراسان را حدود ۱۰ درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور دانست و افزود: شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای انتقال انرژی الکتریکی تا کنون سه هزار و ۱۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ هزار و ۱۹۹ کیلومتر خط فوق توزیع و در مجموع افزون بر ۱۲ هزار کیلومتر خط انتقال ساخته است.

وی ادامه داد: ظرفیت پستهای انتقال شبکه برق خراسان برابر با هفت هزار و ۱۱۸ مگاولت آمپر، ظرفیت پستهای فوق توزیع این شبکه برابر با ۹ هزار و ۵۷۹ مگاولت آمپر و جمع کل ظرفیت انتقال و فوق توزیع شبکه خراسان برابر با ۱۶ هزار و ۶۹۷ مگاولت آمپر است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: هم اینک در مجموع چهار هزار و ۳۶۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های خراسان وارد مدار شده است که از این میزان ۴۰ مگاوات به شبکه سراسری برق ارسال می‌شود.

علومی افزود: در صورتی که مصرف برق مشترکان به ویژه در ساعات اوج بار یعنی ۱۲ ظهر تا ۱۷ بعد از ظهر بیش از تولید نیروگاه‌ها باشد در صورتی که تولید یکی از نیروگاه‌ها برحسب حادثه‌ای متوقف شود، به دلیل اینکه همه نیروگاه‌ها مشغول تولید هستند نمی‌توان جایگزینی برای نیروگاه‌ حادثه دیده قرار دارد لذا به ناچار برق برخی از مشترکان قطع می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اینک مشکلی در میزان تولید برق خراسان وجود ندارد و میزان مصرف نیز نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با این حال الگوی مصرف فصلی برق شرایطی را به وجود آورده است که تامین برق تنها برای ساعات محدودی از سال (حدود ۳۰۰ ساعت) در ماه‌های گرم که به آن پیک شبکه برق اطلاق می‌شود، از طریق احداث نیروگاه و توسعه شبکه انتقال و توزیع برق، توجیه اقتصادی ندارد.

علومی افزود: یکی از مهمترین مشکلات حوزه برق در تابستان، بار زیاد وسایل سرمایشی است که تقریبا مصرف برق در شبکه را به میزان یک سوم افزایش می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای عبور موفق و بدون خاموشی از دوره اوج مصرف در تابستان به همکاری همه جانبه همه مشترکان صنعتی، تجاری، کشاورزی و خانگی نیاز وجود دارد و در این راستا شرکت برق منطقه‌ای خراسان با همکاری همه نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی برای کاهش خاموشی و رفاه حال شهروندان همه تلاش خود را معطوف داشته و با پرداخت پاداش به مشترکان صنعتی و کشاورزی از آنها درخواست کاهش بار مصرف در ساعات اوج مصرف را دارد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت:مشترکان خانگی با توجه به سهم بالای ۳۰ درصدی در مصرف برق با راهکارهای ساده و بدون هزینه مانند استفاده از دور کند کولر آبی یا قرار دادن کولر گازی بر روی درجه ۲۴ در ساعات ۱۲ تا ۱۷ روز می‌توانند نقش به سزایی در کاهش مصرف و کمک به عبور از بحران و بهره‌مندی همه شهروندان از نعمت برق داشته باشند.

مصرف برق در خراسان رضوی به مرز هشدار رسید

شبکه توزیع برق در خراسان رضوی توسط دو شرکت مدیریت می‌شود به نحوی که برق مشهد مستقل از سایر نقاط استان توسط شرکت توزیع برق مجزا مدیریت شده اما مسوولیت سایر نقاط استان با شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی است.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد با اشاره به اینکه مصرف در این شهر به مرز هشدار رسیده است گفت: امسال بیشترین مصرف برق دراین کلانشهر تاکنون در ۱۷ خرداد ماه به میزان هزار و ۵۰۰ مگاوات ثبت شده است در حالی که بیشترین مصرف برق طی سال گذشته در این کلانشهر هزار و ۶۴۹ مگاوات در ۱۵ مرداد ماه به ثبت رسید.

علیرضا کاشی افزود: براساس پیش بینی هواشناسی هوا  در مرداد ماه گرم‌تر می‌شود لذا امکان افزایش مصرف برق در مشهد به بیشتر از آنچه ذکر شد وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان تولید برق در شبکه مقدار مشخصی است و اگر مصرف، بیش از میزان تولید باشد چاره‌ای جز قطع برق شهروندان باقی نمی‌ماند.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: شهر مشهد یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق دارد و شرکت توزیع برق مشهد دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه و ۱۰ هزار دستگاه ترانسفورماتور برای تأمین برق مشترکان خود است.

کاشی افزود: این شرکت با ۶ هزار کیلومتر شبکه و ۲۵۳ هزار لامپ روشنایی معابر با بار مصرفی ۱۳۰۰ مگاوات در مساحت ۱۰ هزار کیلومتر در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد خدمت می‌کند.

وی تاکید کرد: لازم است شهروندان به ویژه از فردا میزان مصرف برق خود را مدیریت و کولرهای گازی را روی عدد ۲۴ و کولرهای آبی را روی دور کند تنظیم کنند و از استفاده از وسایل برقی پرمصرف طی ساعات ۱۲ تا ۱۷ روز بپرهیزند.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این باره گفت: بیشترین میزان مصرف برق این استان در سال جاری هزار و ۳۴۸ مگاوات در ۲۴ تیرماه بود این در حالی است که بیشترین میزان مصرف برق مشترکان خراسان رضوی طی سال گذشته هزار و ۳۷۹ مگاوات در ۱۵ مرداد ماه ثبت شده است.

مجید آزیز افزود: تعداد مشترکان برق این شرکت به جز حوزه شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد یک میلیون و ۲۷۰ هزار مشترک است و طول شبکه‌های فشار متوسط و فشار ضعیف این شرکت ۴۲ هزار کیلومتر است.

وی ادامه داد: مشترکان کشاورزی، خانگی و صنعتی بیشترین مصرف برق در استان خراسان رضوی را دارند به طوری که حدود ۵۲ درصد از مصرف برق به حوزه کشاورزی، ۲۴ درصد به مصارف خانگی و حدود ۱۳ درصد به بخش صنعتی اختصاص دارد.

وی از مشترکان برق خراسان رضوی تقاضا کرد در ساعات ۱۲ تا ۱۷ از لوازم برقی پرمصرف مانند جاروبرقی، ماشینهای ظرفشویی و لباسشویی و اتو  استفاده نکنند و در طول روز از روشنایی طبیعی بهره‌مند شده و بر روی کولر آبی خود سایبان نصب کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.