مردم سوریه برای انتخاب نمایندگان پارلمانی خود در ۱۵ حوزه انتخاباتی پای صندوق‌های رأی رفتند. به گزارش تسنیم، درهای مراکز اخذ رأی صبح دیروز به‌روی رأی‌دهندگان سوری برای شرکت در انتخابات پارلمانی باز شد.

پیروزی سیاسی در سایه تهدیدهای امنیتی

علوی/

مردم سوریه برای انتخاب نمایندگان پارلمانی خود در ۱۵ حوزه انتخاباتی پای صندوق‌های رأی رفتند. به گزارش تسنیم، درهای مراکز اخذ رأی صبح دیروز به‌روی رأی‌دهندگان سوری برای شرکت در انتخابات پارلمانی باز شد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه اعلام کرد حوزه‌های اخذ رأی در تمام مراکز انتخاباتی برای انتخابات اعضای مجلس الشعب در سومین دوره قانون گذاری به‌روی مردم باز شده است. برپایه اطلاعات کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه، در این دوره از انتخابات که در ۷هزار و ۲۷۷ مرکز رأی‌گیری برگزار شد، هزار و ۶۵۶ نامزد از جمله ۲۰۰ زن برای بدست آوردن ۲۵۰ کرسی مجلس سوریه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

استان‌های حلب، دمشق و حمص به‌ترتیب با ۵۲، ۲۹ و ۲۳ نماینده بیشترین کرسی را در پارلمان ۲۵۰نفری سوریه داشته و اهمیت آن‌ها در این است که حلب به‌عنوان پایتخت اقتصادی سوریه، دمشق پایتخت سیاسی و حمص به‌عنوان بزرگ‌ترین استان سوریه از شرق تا غرب آن در مرکز این کشور امتداد دارد. قانون اساسی سوریه به‌دنبال آغاز بحران این کشور در ۲۰۱۱ و طرح برخی درخواست‌ها از سوی معترضان، همراه با برخی قوانین دیگر مانند قانون مطبوعات و رسانه‌ها در سال ۲۰۱۲ اصلاح شد و اکنون سومین انتخابات پارلمانی در سوریه بر اساس قانون اساسی جدید این کشور برگزار می‌شود و نامزدهای منتخب چهار سال به‌عنوان نماینده مردم فعالیت می‌کنند. پیش از این، انتخابات سوریه به دلیل شیوع ویروس کرونا دو بار به تعویق افتاده بود. انتخابات در سوریه دارای روند خاصی است و برای برگزاری انتخابات، مردم ۱۴ استان این کشور باید پیش از برگزاری آن با مراجعه به دفاتری در محله‌های خود برای حضور در آن ثبت‌نام کنند و در روز برگزاری نیز باید در همان حوزه‌ای که قبلاً نام‌نویسی کرده‌اند، حضور یافته و رأی خود را به صندوق بیندازند.

در همین حال، انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در شهر عفرین شمال استان حلب و نزدیکی مرز ترکیه دست‌کم ۱۵ زخمی بر جای گذاشت. به نوشته منابع خبری سوریه، در این انفجار ۶ کودک نیز زخمی شده‌اند و به گفته مقام‌های محلی خودرو بمب‌گذاری شده به گروهک تروریستی «فیلق الشام» که در استان ادلب فعالیت می‌کند، تعلق دارد. این مناطق در اشغال ارتش و عناصر همسو با ترکیه قرار دارد. در انفجاری دیگر، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد بر اثر انفجار دو بمب در نزدیکی مسجد جامع «انس بن مالک» واقع در نزدیکی رودخانه «عیشه» شهر دمشق یک نفر به شهادت رسیده و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است.

برگزاری سومین دوره انتخابات سوریه در سایه تشدید تحریم‌های ظالمانه واشنگتن همزمان با یک خیزش مردمی ضد اشغالگری آمریکا در این کشور، به معنای یک گام مثبت در راستای رسیدن به ثبات و حاکمیت کامل سوریه و دولت بشار اسد است. علاوه بر شاخص‌های مثبت داخلی انتخابات، مهم‌ترین پیام این انتخابات، برای جهان و به‌ویژه دشمنان ملت و دولت سوریه است. اینکه سوری‌ها در سایه وخامت اوضاع اقتصادی کشورشان در سایه توطئه‌های ایالات متحده، از همه شهرهای سوریه و حتی مناطق تحت اشغال آمریکا برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند به این معناست که یک اتحاد و مقاومت ملی برای استقلال کامل خاک سوریه از شر تروریست‌ها وجود دارد؛ چه تروریست‌هایی که به واسطه واشنگتن به دنبال برهم زدن امنیت این کشورند و چه تروریست‌های آمریکایی که مستقیماً بر خاک و اموال و ثروت‌های ملی سوریه چنگ انداخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.