استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: شیعیان، امام جواد(ع) را که در سن کم جانشین پدر بزرگوار خود شده بودند ابن الرضا(ع) خواندند تا به نوعی مردم زمانه بدانند که این امام همام نیز از همان علم و اخلاق و سیره ای که پدرشان داشتند، بهره مند بوده و چیزی کم ندارد.

دلیل ملقب شدن امام جوادالائمه(ع) به ابن الرضا(ع) چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن خزاعی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در میان ائمه هدی علیهم السلام زمانی که به امامت رسیده اند، از همه کم سن و سال تر امام جواد(ع) بوده اند. این بزرگوار تنها پس از ۲۵ سال و چند ماهی که از خداوند عمر گرفته بودند مسموم شده و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: این امام عزیز وقتی که سنشان حدود هشت سال بود شاهد مسافرت پدر خود از مدینه به خراسان بودند.

وی اظهار کرد: در خصوص معصومین سلام الله علیهم اجمعین، نمی توان این شائبه را ایجاد کرد که کمی سن برای آنها در امامت و هدایت مردم محدودیتی ایجاد کند. چه بسا که حضرت عیسی(ع) نیز به خواست خدا در گهواره به سخن پرداخت و خود را به مردم معرفی کرد. این بزرگواران به خواست و اراده خداوند از اینگونه موارد مستثنی هستند.

حجت الاسلام خزاعی خاطرنشان کرد: حضرت جوادالائمه (ع) نیز در سنین کوچک به امامت و هدایت خلق رسیدند. معمولا سایر ائمه در سنین بالاتری به امامت می رسیدند اما این خصوصیت برای نهمین امام شیعیان(ع) و نیز امام زمان(عج) نسبت به دیگر امامان متفاوت است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا یکی از القاب امام جواد(ع) ابن الرضا است، اما چنین القابی برای دیگر امامان پیش از ایشان وجود ندارد، بیان داشت: حضرت رضا(ع) با نیرنگ مامون مجبور به مهاجرت به خراسان شدند. حضور ایشان در خراسان حدود سه سال به طول انجامید. در این مدت مامون حضرت ثامن الحجج(ع) را ولیعهد خود قرار داده و اینکار باعث شد که با درایت این امام همام گرایش مردم به خاندان اهل بیت علیهم السلام افزایش پیدا کند.

وی افزود: در این شرایط امام علی ابن موسی الرضا(ع) نه تنها شهرت منطقه ای بلکه شهرتی جهانی پیدا کرد به این خاطر که بسیاری از اندیشمندان و تاثیرگذاران در نقاط مختلف جهان به پیش ایشان آمده بودند و با علم و اخلاق شان آشنا شده بودند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: به همین دلیل مامون از ادامه یافتن این ماجرا مردد و ترس بر او غالب شد و امام رضا(ع) را به شهادت رساند. اما این اقدام شیطانی مامون نیز نتوانست چیزی از معروفیت و شهرت ثامن الائمه(ع) در بین مردم بکاهد. به همین دلیل شیعیان، امام جواد(ع) را که در سن کم جانشین پدر بزرگوار خود شده بودند ابن الرضا(ع) خواندند تا به نوعی مردم زمانه بدانند که این امام همام نیز از همان علم و اخلاق و سیره ای که پدرشان داشتند، بهره مند بوده و چیزی کم ندارند.

وی ابراز داشت: لقب ابن الرضا(ع) برای دهمین و یازدهمین امام شیعیان نیز به کار برده می شده است. خلفای عباسی پس از مشاهده درایت امام رضا(ع)، متوجه شدند که آزاد گذاشتن این اشخاص به متزلزل شدن پایه های فرمانروایی و پایان یافتن حکومت ظالمانه آنها بر مردم منجر خواهد شد. پس سعی کردند که امامان پس از ایشان را محدود و محصور کنند. به همین دلیل لقب ابن الرضا(ع) به این امامان نیز اطلاق می شده است تا جایگاه و عظمت آنها بر همگان آشکار باشد.

وی با بیان اینکه این تصور اشتباه است که ملقب شدن حضرت جوادالائمه(ع) به ابن الرضا(ع) بدلیل این بوده که مدتها خداوند فرزند پسری به امام رضا(ع) عطا نمی کرد و پس از تولد امام جواد(ع) شیعیان برای آگاهی و تثبیت اذهان مردم که سلسله امامت قطع نشده است امام جواد(ع) را ابن الرضا(ع) می خوانده اند، تصریح کرد: اگر چنین موضوعی صحت داشت دیگر لزومی نبود که شیعیان، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را نیز ابن الرضا(ع) بخوانند.

حجت الاسلام خزاعی مطرح کرد: یکی از خصوصیات مهم امام جواد(ع)، پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردم و متفکران در مسایل مختلف بود. حتی این احتمال وجود دارد که احاطه کامل امام در پاسخگویی به سوالات و تبیین صحیح مسایل دینی و اعتقادی باعث شد که افراد منحرفی که اعتقادات و جایگاه دنیایی خود را در معرض فروپاشی می دیدند نزد معتصم خلیفه ملعون عباسی رفته و او را مجاب کنند که دستور به شهادت رساندن امام(ع) را صادر کند.          

وی در خصوص نحوه شهادت امام جواد(ع) عنوان کرد: در این خصوص دو روایت وجود دارد.  یکی از روایت حاکی از این است که ام فضل ملعون که همسر امام جواد(ع) و دختر مامون بوده است، حضرت را مسموم کرده است.

وی ادامه داد: روایت دیگری نیز وجود دارد که حضرت جوادالائمه(ع) در خانه کاتب معتصم عباسی مسموم شده وبه سمت منزلشان بازگشتند. پس از اینکه امام در خانه خود به شهادت رسیدند، پیکر مطهر ایشان را از بالای بلندی پایین انداخته و به ایشان بی احترامی کرده اند.

وی متذکر شد: گفتنی است  که امام جواد(ع) از ام فضل فرزندی نداشته اند و امام هادی(ع) از ازدواج امام جواد(ع) با خانمی به نام سمانه به دنیا آمده اند. باید دانست مادران ائمه علیهم السلام بهترین زنان دوران خود بوده و ائمه اطهار در دامان چنین زنانی رشد میافته اند.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.