۳۰ ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری، روز دردناکی برای تمام شیعیان و دوستداران ولایت بود و امت اسلام ابن الرضا، حضرت جواد(ع) نهمین امام و پیشوای خود را از دست داد.

نگاهی به نسخ خطی گنجینه رضوی درباره امام جواد(ع)

به گزارش قدس آنلاین، با آن که دست ظلم و بیداد کین به آن حضرت فرصت چندانی نداد و جواد الائمه علیه السلام در سن بیست و پنج سالگی به شهادت رسیدند، اما مکارم اخلاقی و فضایل و کرامات و مناقب بسیاری از آن حضرت در کتب شیعه و سنی نگاشته شده است.

 امام جواد(ع)، از جمله امامانی است که آثار بسیاری در گذر تاریخ اسلام پیرامون ابعاد زندگانی و نیز اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر ایشان نوشته شده است.

کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان اسلام دارای قرآن ها و نسخه های خطی بسیار ارزشمند و منحصری مانند قرآن های منسوب به ائمه معصومین‌(ع) به خط کوفی و روی پوست، جزوه ها و قرآن های ارزشمند به خط خوشنویسان معروف مانند یاقوت مستعصمی و آثار نفیس و دستخط علما و بزرگان شیعه همانند شیخ طبرسی، علامه حلی، شهید اول، شهید ثانی، علامه مجلسی، شیخ بهایی و شیخ عباس قمی است.

گنجینه رضوی آستان قدس رضوی در حال حاضر بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی و ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی را در خود نگهداری می کند که در میان آن ها آثاری به شرح فضایل، مکارم اخلاق و مناقب امام جواد(ع) پرداخته است.

 شهادت امام جواد(ع) نهمین امام شیعیان، بهانه ای شد برای معرفی برخی آثار مرتبط با شخصیت آن حضرت که در گنجینه کتب خطی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

نسخی مشتمل بر احوال نهمین امام شیعه

سید رضا صداقت حسینی؛ کارشناس نسخ خطی گنجینه رضوی نسخه خطی بحارالانوار علامه مجلسی را یکی از نسخه‌ های خطی نفیس موجود در گنجینه رضوی عنوان می کند که مشتمل بر احوال و مناقب و فضایل حضرت امام جواد(ع) است.

این نسخه، جلد دوازدهم بحارالانوار است که در سال ۱۰۷۷ هجری تألیف شده است. «بسمله الحمد لله الذی زیّن سمآء الدین بالشمس و القمر» آغازگر این نسخه و «و اهل بیته الطاهرین» پایان آن است.

این اثر در ۱۵۸ برگ ۵/۲۵×۱۶ سانتی متر به خط نسخ و در ۱۳ سطر نگاشته شده است. این نسخه در مرداد ماه ۱۳۱۱ توسط رضا نائینی وقف آستان قدس رضوی شده است.

صداقت به نسخه دیگری از همین کتاب در کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره دارد که قرن ۱۲ هجری به خط نسخ در ۳۱صفحه کتابت شده است. این نسخه خطی ارزشمند توسط سید جلال الدین تهرانی وقف آستان قدس رضوی شده است.

 

احراز ائمه اطهار(ع)

نسخه نفیس دیگری که مشتمل بر حرز امام جواد (ع) است با عنوان احراز ائمه اطهار(ع) در این کتابخانه نگهداری می شود.

کارشناس نسخ خطی گنجینه رضوی در خصوص این اثر می گوید: «نسخه احراز ائمه اطهار(ع) به زبان عربی و شامل حرزهای چهارده معصوم علیهم السلام است که از مهج الدعوات ابن طاووس نقل شده است.»

این نسخه با «بسمله، بسم الله استر عنک ربک بالواحد من شر کل حاسد» آغاز شده و با «وسوسۀ او نقض فی دین او معیشۀ» پایان پیدا می کند.

این اثر به شکل طومار است که ابعاد آن ۹۰×۷۰ سانتی متر بوده و به خط نسخ جلی و خفی با مرکب مشکی و لاجورد و سیلو و سرخی در سده ۱۴ هجری قمری کتابت شده و توسط اسدالله علم در خرداد ۱۳۶۲وقف آستان مقدس رضوی شده است.

وی به نسخه خطی نفیس دیگر موجود در گنجینه رضوی اشاره دارد که دارای حرز امام جواد(ع) است که با عنوان ادعیه شناسانده شده است.

این نسخه نیز به زبان عربی بوده و حسین شریف گلپایگانی جامع و کاتب آن است. نسخه مذکور مشتمل بر دعای جوشن کبیر و حرز امام جواد(ع) و از ادعیه معروف و مندرج در کتب ادعیه معتبره امامیه و بی نیاز از بسط گفتار است.

این اثر به خط نسخ خفی با مرکب مشکی کتابت شده و توسط عزیزالله صیدی در شهریور۱۳۵۷ وقف این آستان شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.