طرح محدوده منفصل توس با ۳هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت، امروز در حالی در شورای‌ عالی شهرسازی مصوب شد که کل مساحت حدودی طرح منفصل قرقی ۵۲۰، طرح جامع شهر طرقبه هزار و ۷۰۰، طرح جامع شهر شاندیز هزار و ۲۰۰ و حتی طرح جامع شهر کاشمر حدود دو هزار هکتار است!

تصویب طرح منفصل توس، به توسعه توس می‌انجامد یا حساب بانکی رانتخواران!؟ / دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

به گزارش قدس آنلاین، طرح محدوده منفصل توس امروز در حالی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید که ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد، ابهامات و شبهاتی که مطرح کردنش نه هوش بالایی می‌خواهد و نه حتی شم خبرنگاری، کافی است نگاهی به نقشه این طرح فربه بیاندازی و آن را با طرح‌های نحیفی مثل منفصل قرقی یا حتی طرح جامع دو شهر طرقبه و شاندیز مقایسه کنی تا دستت بیاید که به بهانه توسعه توس و عمل به منویات مقام معظم رهبری برای این منطقه، چه کلاه گشادی بر سر مشهد و توس رفته است؛ اما اینکه چرا تا حالا صدایی این شبهات و ابهامات را فریاد نزده خود ابهام دیگری است!

طرح محدوده منفصل توس با ۳هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت، امروز در حالی در شورای عالی شهرسازی مصوب شد که کل مساحت حدودی طرح منفصل قرقی ۵۲۰، طرح جامع شهر طرقبه هزار و ۷۰۰، طرح جامع شهر شاندیز هزار و ۲۰۰ و حتی طرح جامع شهر کاشمر حدود دو هزار هکتار است!

راه و شهرسازی باید درباره عرض ۴کیلومتری محدوده منفصل توس پاسخ دهد

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد، اولین مسوولی است که برای یافتن جواب سوالاتم به سراغش می‌روم.

مسعود ریاضی در خصوص عرض عجیب و غریب این محدوده منفصل می‌گوید: تصمیم برای محدوده طرح منفصل توس در سال ۹۱ -۹۲ گرفته شد و سال ۹۳ هم ابلاغ شد. در مورد طول این محدوده دو نقطه کلیدی داریم که حتما باید وجود داشته باشد که همان سه راه شاهنامه و انتهای مسیر آرامگاه فردوسی است و جزو اهداف طرح است اما در مورد عرض این محدوده باید از راه و شهرسازی پرسید که چرا عرضی حدود ۴ کیلومتر را برای این طرح در نظر گرفته اند و چه توجیهی داشته است!

وی ادامه می‌دهد: شاید یکی از دلایل در نظر گرفتن این عرض زیاد، جلوگیری از تفکیک روستاها باشد. اما در هر صورت زمین کشاورزی در این طرح زیاد است و تامین آب و برق و گاز و خدمات شهری برای این محدوده کار ساده‌ای نیست.

طبق صحبت‌های رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، در حال حاضر، این محدوده حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و در افق طرح هم بیشتر از ۶۵ هزار نفر در نظر گرفته نشده است.

ریاضی توضیح می‌دهد که در مورد محدوده این طرح در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی هم که حدود یک ماه پیش برگزار شد صحبت‌های زیادی صورت گرفت اما با توجه به اینکه در سال ۹۳ طرح ابلاغ شده این موضوع را پذیرفتند.

وی می‌گوید: قبلا مطالعات طرح منفصل توس انجام شده و مصوبه کمیسیون ماده ۵ را داراست و استاندار وقت هم این طرح را با همین طول و عرض ابلاغ کرده است، اگر ثابت شود که آن ابلاغ، ابلاغ درستی نبوده باید تمام هزینه‌هایی که شهرداری در این چند سال در آن منطقه انجام داده را جزو مطالباتش محاسبه و برگردانده شود.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس متذکر می‌شود: این صلاح نیست که ما تصمیمات را پینگ پنگی با تغییر هر دوره‌ای بخواهیم لغو کنیم و از اول شروع شود، از فرمان رهبر انقلاب و گلایه‌ای که در مورد وضعیت این منطقه ارزشمند به لحاظ تاریخی و فرهنگی کردند ۲۴ سال می‌گذرد، گلایه ایشان از شهرداری و شورای شهر نبوده بلکه نسبت به کم کاری دستگاه‌های دولتی مرتبط تذکر دادند و این واضح است که اگر دستگاه‌های دولتی اهتمام بیشتری طی این سال‌ها داشتند الان نباید این وضعیت وجود داشته باشد و تصویب این طرح اینقدر طول نمی‌کشید.

ریاضی با بیان اینکه بهر حال یک سری تصمیماتی گرفته شده و من آسیب جدی در این طرح نمی‌بینم، تبعات تصویب این طرح را به همین شکل در شورای عالی شهرسازی و معماری به مراتب کمتر از بلاتکلیفی موجود می‌داند و توضیح می‌دهد: الان شاهد رشد ویلاسازی در این منطقه هستیم و از طرفی ساکنان بومی آنجا قدرتی بر مایملک خود ندارند چرا که به خاطر بی‌تکلیفی طرح نمی‌توانند در ملک خود ساخت و ساز کنند یا حتی نوسازی و بهسازی کنند و پروانه بگیرند، بنابراین تخلف می‌کنند و شهرداری باید جلوی این تخلفات را بگیرد در حالی که دستگاهی که باید این موارد را مصوب کند راه و شهرسازی است و شهرداری که هیچ نقشی در تصویب و تایید این طرح نداشته باید روبروی مردم قرار می‌گرفت.

وی مهم‌ترین عامل در معطل ماندن چند ساله این طرح را عدم همت در دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌داند و تصویب این طرح را در شورای عالی شهرسازی یک گام رو به جلو برای توسعه توس عنوان می‌کند.

چرا توس یک شهر مجزا نشد؟

به سراغ نماینده مشاور خلع ید شده طرح جامع سوم مشهد می‌روم، کسی که احتمالا جواب سوالات و ابهامات من را می‌داند.

لیلا نوروزی در پاسخ به این سوال که ایده محدوده منفصل توس چگونه، چرا و چه وقت به وجود آمد، می‌گوید: در طرح ناحیه مشهد مصوب سال ۷۹ که جزو اسناد بالادستی تهیه طرح جامع است، مشخص شده بود نظام سکونتگاهی منطقه توس شهر باشد، اما زمانی که ما در حال تهیه طرح جامع سوم برای مشهد بودیم با چالش‌های دیگری در اطراف این کلانشهر روبرو شدیم که شهر شدن توس را تحت الشعاع قرار داد.

مهم‌ترین این چالش‌ها، رانت زمین بوده است.

وی در ادامه توضیحاتش می‌گوید: کوچکتر کردن حریم شهر مشهد رانت زمین را تقویت می‌کرد، چراکه این موضوع، باعث می‌شد نظارت بر اتفاقات اطراف مشهد کمرنگ شود؛ در حریم شهرها شهرداری‌ها و در خارج از حریم فرمانداری‌ها و استانداری‌ها موظف به حفاظت و صیانت از اراضی هستند، به همین دلیل در طرح جامع سوم به این جمع بندی رسیدیم که حریم مشهد را گسترش دهیم چرا که شهرداری کلانشهر مشهد از قدرت بیشتری برای این نظارت برخوردار است.

نماینده مشاور طرح جامع سوم مشهد، با بیان اینکه بزرگتر شدن حریم باعث شد بعضی از آن شهرداری‌هایی جدیدی که در طرح‌های قبلی دیده شده بود، داخل حریم مشهد قرار گیرند، ادامه می‌دهد: از طرفی طبق قانون حریم و محدوده و نحوه تعیین آنها که در سال ۸۴ مصوب شده، هیچ شهری نمی‌تواند در حریم یک شهر دیگر شکل بگیرد و اگر منطقه‌ای به شرایط شهر شدن برسد باید به‌عنوان محدوده منفصل شهری در نظر گرفته شود.

وی می‌گوید: ما سال ۸۵ روی این موضوع خیلی تاکید کردیم که توس باید یک شهر جدا باشد چرا که پتانسیل خوبی دارد، برای این منطقه به عنوان یک شهر مستقل طرح جامع تهیه شد و به وزارت کشور رفت اما مقدماتی که برای شهر شدن توس باید توسط وزارت کشور در آن منطقه انجام می‌شد، صورت نگرفت. به این ترتیب سال ۹۱ در طرح مجموعه شهری مشهد که از چناران تا فریمان است، طرح منفصل توس را برای این منطقه به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور پیشنهاد کردیم و تصویب شد و به این ترتیب برنامه ریزی برای توس از «شهر» به یک «محدوده منفصل» شهری مشهد تبدیل شد.

نوروزی اظهار می‌کند: ما به عنوان مشاور طرح جامع سوم، برای برنامه ریزی، یک سری اسناد بالادستی داشتیم و یک سری تحلیل‌های فنی و اقتضایی، با انجام مطالعات به یک تحلیل و تصمیمی می‌رسیم اما از آنجا که نظام برنامه ریزی شهری ما یک نظام دو سطحی است بنابراین چیزی که مشاور پیشنهاد می‌دهد با چیزی که مصوب می‌شود یکسان نیست و این در طرح جامع سوم به کرات به چشم می‌خورد، چیزی که در طرح جامع سوم وجود دارد حاصل دخالت‌ها و تغییراتی است که در طرح مشاور انجام شده است.

این کارشناس مشاور طرح جامع سوم مشهد اذعان می‌کند که گستره محدوده منفصل توس به لحاظ عرضی، عجیب و غریب و غیر قابل مقایسه با طرحی مانند قرقی است.

چند سوال از دستگاه‌های نظارتی و قضایی

ممکن است ایده اصلی و اولیه برای طرح منفصل توس، توسعه بوده باشد، اما سوالی که همواره وجود دارد این است که چه کسانی قرار است از این توسعه بهره مند شوند و آیا با وجود اینکه این محدوده را بزرگ در نظر گرفتند و به اراضی کشاورزی آن منطقه ارزش افزوده زیادی تزریق کردند، اصلا توسعه‌ای در این منطقه رخ می‌دهد یا این توسعه به افزایش صفرهای حساب بانکی مالکان آن مناطق محدود می‌شود؟

چرا بر خلاف مصوبه سال ۹۱، شورای عالی شهرسازی که بر الحاق مناطق جمعیتی توس تاکید داشته، بعدا در طرحی که برای آن در نظر گرفته می‌شود طبق نظر کارشناسان امر، ۹۰ درصد یعنی چیزی حدود ۳هزار هکتار اراضی کشاورزی را در بر می‌گیرد؟

مگر مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی جزو تاکیدات مسوولان عالی و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران نیست؟ آیا کمیسیون ماده ۵ از این قوانین بی‌خبر است؟ چه شخص یا اشخاصی بیشترین تاثیر را در طراحی، تدوین و تصویب این طرح پر ابهام داشته اند؟

اگر ارزش افزوده‌ای که مصوبه امروز شورای عالی شهرسازی به هر متر مربع از آن ۳هزار هکتار اراضی کشاورزی محدوده منفصل توس افزود را، فقط یک میلیون تومان در نظر بگیریم به عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم، این مبالغ هنگفت در جیب چه کسانی خواهد رفت و سهم فردوسی و همسایگانش از این توسعه چه خواهد شد؟

این شبهات و ابهامات را فریاد زدیم به این امید که دادستان مشهد و سایر دستگاه‌های نظارتی این داد را بشنوند و پیرامون آن بررسی‌های لازم را مبذول دارند تا این زوایای پنهان مشخص شود.

بخور آنچه داری و پیشی مجوی

که از آز کاهد همی آبروی

پرستنده‌ی آز و جویای کین

به گیتی ز کس نشنود آفرین

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.