نشریه پزشکی «لنست» روز دوشنبه (۳۰ تیر ۱۳۹۹) گزارش داد که نخستین فاز آزمایش‌ انسانی واکسن کرونا توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد با موفقیت پشت سر گذاشته و باعث تحریک سیستم ایمنی دربرابر این ویروس شده است.

افزایش امیدواری به کشف واکسن کرونا در انگلیس

به گزارش قدس آنلاین؛ در این عملیات، یک دوز از واکسن کرونا در ماه آوریل گذشته (فروردین) به بدن یک هزار و ۷۷ داوطلب تزریق شد که در نتیجه پادتن و سلول های تی در تولید شده است.

سلول تی یکی از انواع لنفوسیت تی و نوعی گلبول سفید است که در دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

دانشمندان انگلیسی بر این باروند که تزریق دوز دوم می‌تواند تاثیرات مضاعفی روی ایمنی افراد داشته باشد.

گفته می‌شود که واکسن جدید عوارض جانبی محدودی را به دنبال دارد که با مصرف مسکن برطرف می‌شود.

پروفسور «اندرو پولارد» که رهبری گروه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد را برعهده دارد می‌گوید که سیستم ایمنی بدن افراد با استفاده از پادتن و سلول‌های تی بیماری را شناسایی و به آن حمله می‌کند. به گفته وی، واکسن جدید کرونا به گونه‌ای طراحی شده که هم ویروس را در حین گردش در خون، شناسایی و هم به سلول‌های الوده حمله می‌کند.

در حال حاضر ۱۲۴ واکسن کرونا در مرحله تولید و آزمایش است که ۱۰ مورد از آنها در مرحله تست انسانی قرار دارند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که هر یک از این واکسن ها می توانند ایمنی طولانی در بدن مبتلایان به کووید-۱۹ ایجاد کنند.

مت هنکوک وزیر بهداشت انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر از این خبر ابراز شادمانی کرد و افزود که انگلیس بیش از ۱۰۰ میلیون از همین واکسن را سفارش داده است.

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس رویکرد محتاطانه‌تری را در پیش گرفت و گفت: هنوز تضمینی وجود ندارد و به نتیجه نرسیده‌ایم. اما این یک گام مهم در مسیر درستی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.