سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۱

قدس چرایی اجرای ناقص این طرح را بررسی می‌کند

 مشق ناتمام طرح رتبه‌بندی معلمان

محمود مصدق

معلم

رتبه‌بندی معلمان  را می‌توان از مطالبات بر زمین مانده جامعه فرهنگیان دانست؛ طرحی که تا کنون فرایند طولانی را طی کرده اما آن گونه که باید اجرا نشده است. در واقع به صورت ناقص و دست و پا شکسته اجرا شده به طوری که نه تنها رضایت معلمان که حتی مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش را هم  جلب نکرده است.

قدس آنلاین: رتبه‌بندی معلمان را می‌توان از مطالبات بر زمین مانده جامعه فرهنگیان دانست؛ طرحی که تا کنون فرایند طولانی را طی کرده اما آن گونه که باید اجرا نشده است. در واقع به صورت ناقص و دست و پا شکسته اجرا شده به طوری که نه تنها رضایت معلمان که حتی مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش را هم  جلب نکرده است.

در زمان وزارت علی‌اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش گام نخست رتبه‌بندی معلمان اجرا شد اما به دلیل کمبود اعتبار تا حد زیادی از نظام رتبه‌بندی مطرح شده در ابتدا متفاوت بود و نتوانست جامعه فرهنگیان را راضی کند و حرف و حدیث‌هایی را در پی داشت.

به دنبال این موضوع نیز  وزارت آموزش و پرورش  سال گذشته و با تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح یاد شده اختصاص داد تا تمامی فرهنگیان با بیش از دو سال سابقه کار بر اساس صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای خود در رتبه‌های یک تا پنج قرار گرفته و به تناسب رتبه‌های پنج‌گانه از مزایایی برخوردار شوند؛ البته رقم  تخصیص یافته پاسخگوی نیازها نبود و برای فرهنگیان چندان نتیجه‌ای نداشت. موضوعی که با انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به‌ویژه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری روبه‌رو شد.

به باور نمایندگان مردم، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید لایحه رتبه‌بندی معلمان را تدوین می‌کرد و برای تصویب  به مجلس می‌داد تا این گونه، نظام رتبه‌بندی به قانون تبدیل و اجرایی می‌شد.

از سوی دیگر دولت هرچند معتقد است ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه به نحوی است که تفاوت نگاه را نسبت به رتبه‌بندی ایجاد کرده و این مسئله را مطرح می‌کند که آیا رتبه‌بندی واقعاً به لایحه نیاز دارد یا می‌تواند توسط دولت طراحی و اجرا شود، اما در نهایت تصمیم به تهیه لایحه رتبه‌بندی گرفته است.

 شرط اجرای کامل طرح رتبه‌بندی در سال آینده 

محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به قدس می‌گوید: قرار شده کمیته‌ای  با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان تشکیل شود تا اگر نیاز به لایحه بود، دولت آن را تهیه و تقدیم مجلس کند. در صورت  ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب آن توسط مجلس، بخشی از مشکلات فرهنگیان رفع می‌شود.

وی درباره عمده‌ترین دلایل اجرا نشدن کامل طرح رتبه‌بندی معلمان تا کنون، می‌گوید: اگرچه در قانون برنامه  ششم توسعه کشور این موضوع پیش‌بینی شده اما هنوز آیین نامه اجرایی آن را نداریم. دولت برای این منظور یا باید آیین‌نامه اجرایی بدهد یا لایحه ارائه کند که هیچ یک از این دو را انجام نداده است. چون ضمانت اجرای هر  قانونی، آیین‌نامه‌ای است که دولت باید در پیوست آن بیاورد. البته دولت سال گذشته از محل بودجه، مبلغی را برای اجرای طرح رتبه‌بندی در نظر گرفت اما این مبلغ بر اساس ظرفیت مالی دولت تعیین شده؛ یعنی گفتند فلان مبلغ پول دارند و آن را بین چهار گروه از فرهنگیان  تقسیم کردند و به هر گروهی درصدی از مبلغ را تخصیص دادند.

وی محدودیت بودجه را مهم‌ترین چالش پیش روی دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان می‌خواند و می‌گوید: اگر در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبار این طرح از سوی دولت و مجلس پیش‌بینی شود قانون رتبه‌بندی معلمان به صورت کامل اجرا خواهد شد، اما الان این قانون بر اساس ظرفیت ایجاد شده در بودجه اجرا  می‌شود.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد اجرای کامل طرح رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰ خواهیم بود، می‌گوید: هنوز معلوم نیست. الان نمی‌توانیم این موضوع را پیش‌بینی کنیم؛ باید ببینیم وضعیت بودجه کشور چگونه است. البته همین حالا هم  این قانون دارد اجرا می‌شود اما دولت می‌گوید به اندازه بودجه‌ای که دارد آن را اجرا می‌کند، چون در قانون آمده دولت می‌تواند چنین کند. وقتی چنین قیدی می‌آید یعنی سقف اعتباری آن مشخص نیست و به اندازه یا ظرفیت بودجه‌ای عمل می‌شود.

مشغول نوشتن لایحه رتبه‌بندی هستیم

 یار محمد حسین بُر، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اما از تصمیم این وزارتخانه برای تدوین لایحه در خصوص رتبه‌بندی معلمان خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: در جلساتی که وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی داشته،   درخواست شده موضوع رتبه‌بندی را در چارچوب تعریف عملیاتی مشخص، تجربیات گذشته، الگوهای موفق دنیا با تمرکز بر نحوه سنجش صلاحیت‌ها، تأثیر صلاحیت‌ها در هر رتبه، فرایند ارتقا و تنزل و ارتقای کیفیت نظام آموزشی طراحی  کنیم  و سپس  آن را به مجلس بدهیم تا به قانون تبدیل شود. در این صورت می‌توانیم بگوییم قانون رتبه‌بندی را با این مفاد در اختیار داریم.

وی با اشاره به اینکه طبق دستور وزیر آموزش و پرورش در حال تدوین لایحه رتبه‌بندی معلمان هستیم، می‌افزاید: پس از آنکه پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی را آماده کردیم نظر سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی را هم می‌گیریم و سعی می‌کنیم ان‌شاءالله لایحه را به بودجه سال  ۱۴۰۰ برسانیم تا برای تصویب در هیئت دولت و مجلس مشکلی نباشد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا نشده است، تصریح می‌کند: طبق ماده۶۳ قانون برنامه، دولت مکلف است طرح رتبه‌بندی معلمان و ارتقای نظام پرداخت‌ها را انجام دهد، البته پس از تصویب بودجه سنواتی از سوی مجلس. بنابراین وقتی  بودجه‌اش در لایحه آمد و ۲ هزار میلیارد تومان  برای رتبه‌بندی توسط مجلس تصویب شد، از اول مهر ۹۷ آن را اجرایی کردیم، اما اینکه رضایت کامل معلمان را در پی نداشته بحثی است که می‌توان در موردش صحبت کرد.

وی می‌گوید: با حمایت سازمان برنامه و بودجه  و سازمان امور اداری و استخدامی و تلاش وزارت آموزش و پرورش سرانجام این طرح روشن و مثبت خواهد بود.

طرح دوفوریتی رتبه‌بندی معلمان 

 از سوی دیگر اما جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی دو فوریتی برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و حل مشکلات آنان خبر داده و گفته است: دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان به خوبی عمل نکرد، بر این اساس با توجه به ضرورت حل مشکلات معلمان و اجرای صحیح طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، بنده طرحی دوفوریتی در این زمینه آماده کرده‌ام و به زودی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.

با تصویب این طرح دوفوریتی و تبدیل آن به قانون، دولت باید این بار قانون رتبه‌بندی فرهنگیان را به طور دقیق اجرایی کند تا از جامعه فرهنگیان حمایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.