۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۷
کد خبر: 712736

یادداشت/

شرکای ظالم در بیان امام جواد(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جواهری/عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

 یاوران ستمگران چه کسانی‌اند؟ چه اشخاصی در ستم ظالم شریک‌اند؟ اهل‌بیت(ع) شرکای ظالم را معرفی کرده‌اند. امام جواد(ع) در تبیین شرکای ظالم فرموده‌اند: العامل بالظلم و المعین له و الراضی به شرکاء ثلاثه (کشف الغمه فی معرفه الائمه علیهم‌السلام، ج ۲، ص ۳۴۸).

قدس آنلاین: یاوران ستمگران چه کسانی‌اند؟ چه اشخاصی در ستم ظالم شریک‌اند؟ اهل‌بیت(ع) شرکای ظالم را معرفی کرده‌اند. امام جواد(ع) در تبیین شرکای ظالم فرموده‌اند: العامل بالظلم و المعین له و الراضی به شرکاء ثلاثه (کشف الغمه فی معرفه الائمه علیهم‌السلام، ج ۲، ص ۳۴۸).

ستمگر و عمل‌کننده به ظلم، یاور و کمک‌کننده ظالم و خشنود و خرسند از کار ظالم، سه شریک هستند.

بنابراین در ظلم سه نفر شریک‌اند؛‌ ظلم‌کننده که مورد غضب پروردگار و منفور در نزد مردم است. افزون بر آن، دو گروه نیز در ظلم و عذاب و عقاب ظلم، همکار و همراه ظالم خواهند شد.

الف: یاریگر ستمگر

همدستان، کمک‌کنندگان، دستیاران، مددکاران و همه اشخاصی که به گونه‌ای با ظلم و ظالم همکاری کنند، شریک و همدست ظالم‌اند.

کسانی که در خدمت ستمگران‌اند. کارگزاران، کارگران و مدیران کارهای ستمگر همه در جرم و جریمه او شریک و انبازند. امام جواد(ع) در عبارت «المعین له» گستره ظلم و ظالم را نشان داده‌اند. ظالم بی‌همکار و یار نمی‌تواند ظلم کند. هر نوع کمک به ظلم و ظالم زشت است و همه افرادی که زمینه‌سازی برای ظلم کنند شریک در ظلم هستند. مساعدت ظالم در ظلم هرچند کم و کوچک باشد، انسان را شریک و همکار او می‌سازد و در عقوبت ظالمان گرفتار می‌شود. تمام کسانی که ظالم را بر ظلم توانا می‌سازند و مقدمات، شرایط و زمینه‌های  آن را فراهم می کنند، همه بازوان ظالم و معین و شریک او در ظلم‌اند.

ب: خشنودی و خوشحالی از ظلم

در جایی که ستمی انجام می‌شود ما وظیفه داریم اگر بتوانیم مقابل ظالم بایستیم و ظلم را از بین ببریم، اگر نمی‌توانیم ظلم را از بین ببریم دست‌کم هیچ کمکی به او نکنیم، و سرانجام هم  ظلم را زشت بدانیم و بد بشماریم و از ظالمان متنفر و بیزار باشیم.

شادی از ظلم و خرسندی از گفتار و رفتار ستمگران موجب سهیم شدن در ظلم آنان است. امام جواد(ع) در جمله «والراضی به» همین واقعیت را نشان داده‌اند.

امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد: قلبی، زبانی و عملی.

کمترین مرحله آن، امر به معروف و نهی از منکر قلبی است. باید انسان از درون و در ذهن، عقل و فکر مخالف منکر باشد و از اهل منکر تنفر و تبری نماید. کسی که به جای نهی از منکر قلبی، موافق ظالم و راضی به کار ظالم است گنهکار است و شریک عقوبت ظالم است. بنابراین فقط دوست داشتن ظلمی که در هر جای جهان اتفاق می‌افتد نیز به بیان امام جواد(ع) موجب شراکت در آن ظلم است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.