با تلاش و جسارت کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و ردگیری چند سرنخ، در حالی پرده از گران‌فروشی میلیاردی یک برند شناخته شده تولید چای برداشته شد که همچنین مشخص شد این واحد تولیدی نوعی چای تقلبی در بسته‌بندی تحت عنوان چای کیسه‌ای تولید و به احتمال زیاد مقداری از محموله را هم در بازار به فروش رسانده است.

فروش چای کیسه‌ای با طعم گرانول!

قدس آنلاین: با تلاش و جسارت کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و ردگیری چند سرنخ، در حالی پرده از گران‌فروشی میلیاردی یک برند شناخته شده تولید چای برداشته شد که همچنین مشخص شد این واحد تولیدی نوعی چای تقلبی در بسته‌بندی تحت عنوان چای کیسه‌ای تولید و به احتمال زیاد مقداری از محموله را هم در بازار به فروش رسانده است.

همه‌چیز از کف بازار لو رفت

اوایل ماه جاری بود که رصدهای میدانی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی در بازار خرید و فروش چای، موجب شد با نمونه‌هایی از چای کیسه‌ای که در بسته‌بندی‌های متعلق به یک واحد شناخته‌شده ریخته شده بود مواجه شویم که مشکوک به تقلب بود. از همین رو در محل چند نمونه از چای کیسه‌ای مورد اشاره را باز و محتویات داخل آن نیز مورد کار کارشناسی قرار گرفت.

در حالی که در محل کارشناسان پی بردند از نمونه چای‌های تقلبی(گرانول) که در گذشته در یکی از شهرهای استان خراسان‌رضوی تولید و راهی بازار شده بود، در محتویات چای کیسه‌ای دیده می‌شود، ابتدا ماجرا را از زوایه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دادند و آن هم این بود که شاید این اقدام سودجویانه توسط برخی افراد رخ داده باشد که هدفشان ضربه به فروش محصولات این برند چای است.

از همین رو دامنه تحقیقات را گسترش داده و چندین نمونه دیگر از این چای کیسه‌ای هم مورد بررسی قرار گرفت که همه‌چیز نشان می‌داد این اقدام توسط واحد تولیدی و برای منفعت‌طلبی صورت گرفته است.

گرانول جای چای!

از سوی دیگر مطابقت نمونه چای تقلبی با نمونه‌هایی که در گذشته از داخل یک واحد تولیدی متخلف و حین تولید کشف شده بود، مهر تأییدی بر اقدام‌های متقلبانه مدیران برند شناخته شده بود، چرا که این محصول تقلبی (گرانول) که تحت عنوان چای در مقطعی به مردم فروخته شده و مابقی محموله هم با ورود سازمان صمت توقیف شده بود، در همان زمان مصرف آن از نظر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ممنوع و غیرقابل مصرف اعلام شده بود.

با جمع‌بندی تمامی جوانب کار، این احتمال می‌رفت که حجم دیگری از چای‌های تقلبی هم در واحد بسته‌بندی وجود داشته باشد و مخلوط کردن آن با چای‌های دیگر برای بسته‌بندی تحت عنوان چای کیسه‌ای همچنان ادامه داشته باشد.

چای کیسه‌ای تقلبی روی خط تولید!

 بر همین اساس کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی، راهی محل بسته‌بندی چای این برند شناخته‌شده شدند.

به محض ورود کارشناسان به کارخانه مذکور و همزمان با حضور در سالنی که خط تولید و بسته‌بندی به حساب می‌آمد، مشاهده شد که گرانول‌ها در حالی که با نمونه‌های دیگری از چای مخلوط شده‌اند، در حال ریختن در بسته‌بندی چای کیسه‌ای هستند.

از همین رو با دستور کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت، خط تولید چای که به نوعی چای تقلبی کیسه‌ای می‌زد، متوقف و تمامی محموله از مسیر تولید خارج شد.

پس از آنکه اقدام‌های خلاف قانون و بازی با سلامت شهروندان در محل لو رفت، کارشناسان انبار واحد تولیدی را هم مورد بازدید قرار داده و مشخص شد حدود یک‌تن و ۶۰۰ کیلوگرم گرانول آماده مخلوط شده با نمونه‌های چای برای بسته‌بندی در چای کیسه‌ای در محل قرار داده شده که تمامی محموله‌ها در محل صورتجلسه و امانت‌سپاری شد.

تقلب کم بود، گران‌فروشی هم داشت

پس از آن برای این اقدام گزارش تخلف تحت عنوان تقلب به ارزش ریالی ۵۱۱ میلیون ریال تنظیم شد. در حالی که کارشناسان سرگرم رسیدگی به ماجرای سودجویانه این برند شناخته شده بودند، سرنخ‌های دیگری بدست آمد که حاکی از آن بود که این برند همه جوره پای کار تخلف است و محموله عظیم چای را که با ارزهای حمایتی وارد کشور کرده است، با بی‌رحمی تمام با قیمت آزاد با مردم و مشتری حساب کرده است.

وقتی کارشناسان در ماجرا زیر ترو اسناد واردات و ... مورد تحقیق قرار گرفت مشخص شد این واحد شناخته‌شده که در رسانه‌ها تبلیغات متعددی هم دارد، حدود ۱۷۲ تن چای را با حمایت دولت و با استفاده از ارزهای حمایتی وارد کشور کرده، ولی به جای رعایت درصد سود قانونی و منطقی، گران‌تر در بازار فروخته است. در حالی که تکمیل گزارش تخلف گران‌فروشی برای این واحد نشان می‌داد مدیران آن چگونه قانون را دور زده‌اند، برای آن واحد پرونده تخلف ۴میلیارد و ۱۰۰میلیون تومانی تنظیم و در مرحله ارسال به تعزیرات حکومتی قرار گرفت.

از سوی دیگر مشخص شد متخلفان در نمونه چای‌های «ارتدوکس» و «سی‌تی‌سی» دست به این گران‌فروشی میلیاردی زده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.