امروز کشورهای مختلفی از چین در شرقی‌ترین نقطه آسیا گرفته، روسیه، ایران، ترکیه، سوریه و ... تا ونزوئلا و کوبا در غربی‌ترین نقطه کره زمین از تیغ تیز تحریم‌های آمریکایی در امان نبوده‌اند.

الگوی ونزولا را با لبنان تکرار کنیم

قدس آنلاین:امروز کشورهای مختلفی از چین در شرقی‌ترین نقطه آسیا گرفته، روسیه، ایران، ترکیه، سوریه و ... تا ونزوئلا و کوبا در غربی‌ترین نقطه کره زمین از تیغ تیز تحریم‌های آمریکایی در امان نبوده‌اند. سیاست تهاجمی اقتصادی ایالات‌متحده با استفاده از سلاح دلار در سالیان اخیر که حتی صدای متحدان اروپایی کاخ سفید را هم درآورده، کشورهای مختلف را بر آن داشته برای در امان ماندن از توطئه‌های واشنگتن به سمت استفاده از ارزهای جایگزین حرکت کنند. حذف دلار از مناسبات تجاری امروز در روابط بسیاری از کشورها ازجمله چین با روسیه و پاکستان دیده‌شده است. از سوی دیگر درحالی‌که کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکایی قرار دارد، این مسئله به جد مدنظر تصمیم سازان ما قرار دارد. امروز کشورمان حذف دلار در مناسبات با چین، روسیه، ترکیه و حتی عراق و استفاده از ارزهای رایج دو کشور را موردتوجه قرار داده است.

چراغی که نصرالله روشن کرد

اما این کافی نیست؛ چراکه تهران می‌تواند در مناسبات با دیگر کشورهای منطقه نیز همین رویه را دنبال کند. یکی از این کشورها لبنان است که تحت تحریم‌های آمریکایی - اروپایی قرارگرفته است. در هنگامه‌ای که دول غرب بر اساس دسیسه‌ای طراحی‌شده از هرگونه کمک به بیروت خودداری می‌کنند تا به‌ گمان خود، دولت متمایل به حزب‌الله را به‌زانو درآورند، کالاهای ایرانی می‌توانند جایگزین خوبی برای اجناس غربی باشند. این نکته‌ای است که سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی اخیر خود بر آن تأکید داشت. دبیر کل حزب‌الله چندی پیش‌گفته بود: «ایران تقریباً در مواد غذایی خودکفاست و صنایع و تجهیزات آن پیشرفته و توسعه‌یافته است و توانسته است به فضا ماهواره ارسال کند و در تولید بنزین، گازوئیل و برق خودکفا شود و به خارج دارو صادر کند. اگر ایران بخواهد به لبنان کمکی [اقتصادی] بکند، ‌ باید محترمانه این موضوع بررسی شود و نباید کسی آن را مایه نگرانی بداند». این در حالی است که «عماد حب‌الله» وزیر صنایع لبنان نیز چند روز پیش ضمن تأکید بر سنگ‌اندازی‌های آمریکا درباره پیشنهاد سفیر ایران مبنی بر فروش کالا و نفت به لبنان نیز گفت که این موضوع مدنظر بیروت قرار دارد. باوجود تمایل دو طرف ایرانی و لبنانی بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی اما اکنون این سؤال مطرح است که چه موانعی بر سر این همکاری‌ها وجود دارد؟ احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان در گفت‌وگو با قدس در این باره می‌گوید: ایالات‌متحده در چند سال گذشته کارزار گسترده‌ای باهدف خلع سلاح حزب‌الله به راه انداخته است. این رویکرد منفی واشنگتن با تروریستی اعلام کردن این جنبش و همچنین تلاش برای حذف آن از بدنه دولت به اوج خود رسیده است. احمد دستمالچیان ادامه داد: بی‌شک به‌واسطه شرایط خاصی که بر ایران و لبنان حاکم است، هر دو طرف به افزایش تعاملات اقتصادی رغبت زیادی دارند، اما این مسئله مسلماً به مذاق طرف غربی خوش نخواهد افتاد. آمریکا از یک‌سو تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرده و از سوی دیگر در مسیر هرگونه کمک نهادهای اقتصادی جهانی به لبنان مانع‌تراشی می‌کند تا بتواند به این طریق حزب‌الله را به‌عنوان متهم این وضعیت نشان داده و ضمن دور ساختن آن از ساختار قدرت، هدف مهم خود یعنی خلع سلاح را دنبال کند. وی افزود: در این حالت مسلماً نیروهای نفوذی و وابسته به آمریکا (که بعضاً در ساختارهای قدرت لبنان هم حضور دارند) و از سوی اعراب مرتجع منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی هم حمایت می‌شوند، می‌خواهند مانع همکاری‌های تهران و بیروت شوند و این مانع مهم در توسعه روابط است.

امکان تعامل در تمام بخش‌ها وجود دارد

وی بابیان اینکه ایران همواره به‌عنوان حامی جناح‌های مختلف لبنانی ظاهرشده و امروز هم می‌تواند به‌عنوان نیروی خنثی‌کننده علیه اقدام‌های غرب مقابل دولت حسان دیاب ظاهر شود، تصریح کرد: تهران نشان داده که در پیشبرد منافع ملی خود از هیچ‌کس ترسی ندارد. پس همان‌گونه که نفتکش‌های ایرانی پیام اقتدار ایران را به ونزوئلا در حیاط‌ خلوت و بیخ گوش آمریکا رساندند، همین رویه می‌تواند در مورد لبنان هم دنبال شود. جمهوری اسلامی می‌تواند در قبال اعزام سوخت به لبنان از این کشور کالا گرفته و یا پول آن را در قالب ارزهای دو کشور دریافت کند. سفیر سابق کشورمان در لبنان ادامه داد: البته این تنها حوزه همکاری نیست. ایران همچنین در بخش مواد غذایی در سالیان اخیر به خودکفایی خوبی رسیده و بازار لبنان می‌تواند میدان خوبی برای حضور این کالاها باشد. ضمن اینکه همکاری در زمینه کشاورزی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی می‌تواند مدنظر تهران باشد. احمد دستمالچیان در انتها عنوان داشت: طرف ایرانی برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با لبنان هیچ محدودیتی ندارند، اما برخی طرف‌های لبنانی وابسته به غرب و تحت تأثیر لابی سعودی – صهیونیستی در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند که با برطرف شدن این موضوع می‌توان امیدوار بود افق  روشنی در رابطه تهران و بیروت پدید آید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.