۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۵
کد خبر: 712747

ماجرا دقیقاً از روز جمعه، ۲۷ تیرماه آغاز شد. روزی که ظاهراً روی تقویم، روز خاصی به حساب نمی‌آمد اما مسئولان بهشت زهرا(س) انگار این روز را حسابی خاص می‌دانستند که مسئولان بلندپایه تهرانی را به این آرامستان دعوت کردند و کیک بزرگی را هم برای برگزاری مراسم جشن تولد بهشت زهرا(س) سفارش دادند!

جشن تولد برای مرگ!

قدس آنلاین:جشن تولدی که برگزاری آن در روزهای تلخ کرونایی، زیاد به مذاق کاربران فضای مجازی خوش نیامد و سبب شد کاربران هشتگ‌های مختلفی را در انتقاد از شهرداری تهران و همچنین مسئولان بهشت زهرا، در توییتر فارسی داغ کنند.

یک جشن نامتعارف

پرحاشیه‌ترین چهره حاضر در این مراسم، پیروز حناچی، شهردار تهران بود؛ اما چهره‌ها و مدیران شهری دیگری مانند علی اشراقی، سید محمود دعایی، احمد مسجدجامعی و... هم در این مراسم حضور داشتند.

تصاویر این مراسم نخستین بار یک روز پس از برگزاری آن، در فضای مجازی داغ شد. این مراسم پرحاشیه، به سه دلیل مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفت. اول از همه اینکه برگزاری جشن تولد برای یک گورستان، خود به خود موضوعی عجیب و غریب و خارج از عرف است! دوم اینکه مردم در روزهای کرونایی، از مسئولان انتظار دارند زمانی که شعار «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی» را سر می‌دهند، حداقل خودشان هم به این شعار پایبند باشند و برای برگزاری جشن تولد یک گورستان، زیر یک سقف جمع نشوند.

سومین نکته‌ای که جشن تولد بهشت زهرا را زیرسؤال برد، این نکته بود که همزمان با برگزاری جشن تولد و قاچ کردن کیک، تعداد زیادی از جان‌باختگان کرونا، در میان سوگواری خانواده‌شان درحال خاکسپاری در همان آرامستان بودند که در این شرایط از مسئولان انتظار می‌رفت برای حفظ احترام خانواده‌های این جان‌باختگان هم که شده، از برگزاری این جشن تولد نامتعارف خودداری کنند.

کی رو مسخره کردین؟

کاربران هشتگ #بهشت_زهرا را در واکنش به این ماجرا در توییتر فارسی ترند کردند. کاربران معتقدند جشن گرفتن برای بهشت زهرا که محلی غم‌انگیز است، هیچ‌جوره با منطق جور در نمی‌آید. کاربری نوشته است: «گلاب گلاب کاشونه تولد قبرستونه! چقدر باید روحیه شادی داشته باشه اونی که ایده جشن تولد ٥٠ سالگی بهشت زهرا رو میده. آخه کی از بهشت زهرا خاطره خوب داره اونم تو این‌روزا که مردم به‌خاطر کرونا عزیزاشونو دسته دسته اونجا زیر خاک می‌کنن! واقعاً کیو مسخره کردین؟ ما؟ خودتون؟»

کاربر دیگری هم نوشته است: «وقتی ما داشتیم بال بال می‌زدیم که دارو جور کنیم برای پدرم، درست همون ساعت، حوالی همون بهشت‌زهرای غمناک، شهردار و رفقاش داشتن شمع جشن تولد ۵۰ سالگی بهشت زهرا رو فوت می‌کردن. به خدا که این انصاف نیست...».

مرزهای سوررئالیسم جابه‌جا شد!

پس از مدتی بسیاری از چهره‌های شاخص، فعالان فرهنگی و مجازی هم به انبوه معترضان اضافه شدند.

محمد مساعد، روزنامه‌نگار در این باره در توییتی سرشار از کنایه نوشت: «این شهردار و آقازاده واقعاً خوش‌سلیقه‌اند. با دلار ۲۵هزار تومانی و سایه سنگین کرونا بر زندگی‌مان حقیقتاً تنها جشنی که شایسته برگزاری است همین «جشن تولد قبرستان» بود».

حسین دهباشی، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای هم دیگر چهره‌ شاخصی بود که به این ماجرا واکنش نشان داد و با کنایه به مسئولان دولتی در توییتر نوشت: «در کشوری که هر که بمیرد می‌گویند «راحت شد!» نکند انتظار دارید برای زندگان جشن بگیرند!»

سیامک قاسمی، فعال اقتصادی هم نوشته است: «برای بهشت زهرا جشن تولد ۵۰ سالگی گرفته‌اند. در ایام کرونا و تحریم و دلار و این همه فشار اقتصادی، جشن تولد قبرستان بهشت زهرا پیام عجیبی دارد! واقعاً دیگه مرزهای سوررئالیسم جابه‌جا شد».

جشن تولد نبود

پس از آنکه دامنه انتقادها به رسانه‌ها هم گسترش یافت و بسیاری از خبرگزاری‌ها مثل تسنیم شروع به انتقاد از مسئولان کردند، مسئولان یک به یک مجبور شدند به این ماجرا واکنش نشان دهند.

سعید خال، رئیس سازمان بهشت زهرا با انتشار ویدئویی در این باره توضیحاتی ارائه داد و گفت: «قرار بود به مناسبت ۵۰ سالگی بهشت زهرا مراسم‌هایی برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا تصمیم گرفته شد این مراسم‌ها برگزار نشود و درنهایت به یک مراسم بسنده شد که جمع معدودی از پرسنل بهشت زهرا با یادگار امام دیداری داشته باشند».

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت خاص بهشت زهرا گفت: «واقعیت این است که همکاران تطهیرکننده ما با غم مردم در ارتباط هستند، اما احساس دارند و نیاز به زندگی و شور و شادی».

سعید خال افزود: «این افراد پنج ماه است که محل کار خود را قرنطینه کرده‌اند؛ در حقیقت در شرایطی که مردم محل زندگی خود را قرنطینه کرده‌اند این بچه‌ها محل کار خود را که جایی بسیار خطرناک است، قرنطینه کرده‌اند».

این مقام شهرداری تهران تأکید داشت مراسم برگزار شده «جشن تولد» نبوده و «چنین واژه‌ای» صحت ندارد و افزود: «در این مراسم تلاش شد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند، افراد به فاصله دو متر نشسته بودند، دیدار کوتاهی که در آن سه ویژه‌نامه تخصصی را رونمایی کردیم، برگزار شد و تنها قصد روحیه‌بخشی بود که با تعداد قلیلی از پرسنل به نمایندگی از کل پرسنل انجام شد و کارکنان مورد تجلیل قرار گرفتند، اما متأسفانه به هیچ یک از این موارد پرداخته نشد و تنها بریدن یک کیک مورد توجه قرار گرفت».

قبرستان تولد نمی‌خواهد!

هرچند این توضیحات به عنوان واکنش رسمی شهرداری به انتقادهای اخیر تلقی می‌شود اما این توضیحات هیچ‌جوره مورد پذیرش کاربران فضای مجازی قرار نگرفته است. کاربران می‌گویند کیک بزرگی که به سبک جشن تولد برش داده شده، نشان می‌دهد مسئولان با نیت برگزاری تولد برای گورستان این مراسم را برگزار کرده‌اند. همچنین عنوان این مراسم «پنجاهمین سالگرد تأسیس بهشت زهرا(س)» بوده نه مراسم تکریم کارکنان بهشت زهرا، پس هیچ جوره نمی‌شود اظهارات این مقام شهرداری را پذیرفت.

یگانه خدامی –خبرنگار- یکی از همین چهره‌هاست که توضیحات شهرداری او را قانع نکرده است. به عنوان حسن ختام، توییتی که او دراین‌باره در فضای مجازی منتشر کرده را می‌خوانید: «کاش به جای نمایش مضحک کیک ۵۰ سالگی بهشت‌زهرا به غسال‌ها و کارگرانی که توی این روزهای سخت کار کفن و دفن انجام می‌دن و سلامتی و جونشون رو در ازای حقوق کم کف دست گذاشتن، کمک می‌کردین. قبرستون جشن تولد نمی‌خواد».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    از این دست ولخرجی ها از جیب مردم کم نیست. به عنوان نمونه بانک ملت در حرکتی تحولی! و زیربنایی! اقدام به تغییر دکور تعدادی از شعب خود زده است که هزینه زیادی را به بیت المال تحمیل می کند. نمونه این ولخرجی ها از جیب ملت شعب بلوار ابوذر و میدان بروجردی بانک ملت در تهران است. طبق اطلاعاتی که دارم هزینه تغییر فضای داخلی بین 200 تا 300 میلیون آب می خورد که البته این به جز هزینه تغییر میز و صندلی هاست. واقعا جای سوال است در این شرایط اقتصادی که بعضی مردم واقعا به نان شب محتاج هستند چرا برخی سازمانهای دولتی از بودجه بیت المال باید این گونه هزینه کنند؟ باید از آن مدیر دولتی که این طرح ها را مصوب می کند پرسید اگر شرکت خصوصی خودت هم بود اینگونه هزینه می کردی؟ شاید هم منفعتی از این طرح های آب دوغ خیاری نصیب این مدیران می شود. سازمان بازرسی کجایی؟ دقیقا کجایی؟ قوه قضائیه کجایی؟