«او در عرصه‌ خادمی بقعه ملکوتی حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) وابسته به آستان قدس رضوی، منشأ خدمات شایسته‌ای گردیده بود» این توصیفی است که تولیت آستان قدس رضوی برای حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدجواد رئوف سیدنژاد ذکر کرد؛ در پیامی تسلیتی که به مناسبت درگذشت نابهنگام او منتشر شد.

خادم مخلص

 قدس آنلاین:مدیرعامل مؤسسه بقاع متبرکه آستان قدس رضوی ۲۸ تیرماه، در پی سکته قلبی درگذشت و جمع خانواده و همکارانش را داغدار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئوف سیدنژاد، مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی و از روحانیون انقلابی بود که در سال‌های اخیر مسئولیت آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) را بر عهده داشت.

پیکر مرحوم رئوف سیدنژاد در آرامگاه خواجه‌ربیع مشهد به خاک سپرده شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید واگویه‌های شماری از همکاران وی از سال‌های خدمت اوست؛ خدمتی که او را به عنوان «خادم مخلص» به همکارانش شناسانده بود.

یک مدیر جهادی

مهدی قاسم‌زاده/ معاون بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی

حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئوف سیدنژاد از مهرماه ۹۷ در مؤسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی اتفاق افتاد. یعنی ما کمتر از دو سال در خدمت ایشان بودیم. حضور ایشان در این مجموعه به گفته همه همکاران منشأ اتفاق‌های فراوان بود. ایشان شخصیتی انقلابی، ولایی، متواضع و اخلاق‌مدار بود و صفا و صمیمیت بی‌نظیری را در مجموعه کاری شکل داده بود.

در گستره این مؤسسه در شهرستان‌های طبس، کاشمر، سبزوار، قائن و بقعه خواجه‌ربیع در مشهد مقدس کسی را نداریم که از ایشان و مدیریت ایشان دلخوری یا گلایه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام سیدنژاد انصافاً خصوصیات اخلاقی بی‌نظیری داشت. من به عنوان معاون مؤسسه، درس‌های فراوانی از ایشان آموختم. شوخ‌طبعی و خلق و خوی پسندیده‌شان، انقلابیگری‌شان را کامل می‌کرد.

علمشان هم بالا بود، مثلاً اگر مداحی در حین مداحی نکته نه چندان دقیقی را می‌گفت، ایشان خود را موظف می‌دانست که پنهانی تذکر بدهد.

ترویج سبک زندگی رضوی و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) از خصوصیات مدیریتی ایشان بود.

با پیگیری‌ها و سعی و تلاش ایشان، ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان در امامزاده طبس برای نخستین بار اتفاق افتاد و از شبکه دوم سیما هم به صورت زنده پخش شد.

ایشان به معنای واقعی کلمه یک مدیر جهادی بود.

عمیقاً مردمی بود

سیدمسعود میریان/ مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی

حدود ۱۰ سال است که توفیق داشته‌ام با ایشان آشنا شوم؛ از زمانی که ایشان مدیر کل اوقاف استان گلستان بود. بعدها این همکاری در اداره کل اوقاف استان خراسان شمالی و پس از آن در آستان قدس رضوی ادامه پیدا کرد.

آقای رئوف انصافاً یک مدیر جهادی، سالم و خالص بود. ایشان به معنای دقیق عبارت، شیفته خدمت بود. هر جایی که کار بود، ایشان به عنوان نفر اول حاضر بود. ایشان در عین حال عمیقاً مردمی بود. با همکاران رفیق بود و اگر کسی ایشان را نمی‌شناخت نمی‌توانست حدس بزند که ایشان مدیر عالی مجموعه است. رفاقتی که ایشان در محیط کار ایجاد می‌کرد موجب می‌شد نیروها از دل و جان، در خدمت پیشبرد اهداف کاری قرار بگیرند.

ایشان یک مدیر جهادی بود. از آن‌هایی بود که خودش پیشاپیش نیروها قرار داشت. خودش همیشه در خط مقدم بود و به نیروها می‌گفت: «بیایید»؛ نه اینکه خودش بماند و به نیروها بگوید «بروید».

از کارهای خوب ایشان در همین مدت کوتاه حضورش در مؤسسه بقاع متبرکه آستان قدس رضوی، پرداختن به فعالیت‌های قرآنی بود. راه‌اندازی دارالقرآن در بقعه خواجه‌ربیع مشهد و در سبزوار به همت ایشان اتفاق افتاد.

ایشان با آنکه در پست‌های متعددی خدمت کرده بود، خدمت در دستگاه آستان قدس رضوی را افتخار بزرگ زندگی‌اش می‌دانست.

شخصیتی رئوف داشت

حجت‌الاسلام هادی نبئی/ مدیر مجموعه فرهنگی خواجه‌ربیع

ایشان همچنان که نام خانوادگی‌شان رئوف بود، شخصیتی رئوف داشت. برخورد ایشان با همکاران و دیگران بسیار مهربانانه بود. وسواس خاص حجت‌الاسلام رئوف‌نژاد در اجرای کیفی برنامه‌ها زبانزد بود. معتقد بود از آنجایی که این دستگاه منتسب به حضرت رضا(ع) است همه ما وظیفه داریم تا کارها را در این مجموعه با اتقان پیش ببریم.

حوزه کاری من، آرامگاه خواجه‌ربیع است و من از این منظر با شخصیت جهادی ایشان مواجه بودم. در این مجموعه، ایشان توجه ویژه‌ای به شهدا و قبور شهدا داشتند. دغدغه ایشان این بود که همه خدمات در لایه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی به مخاطبان ارائه شود.

ایشان جانباز بود و همان روحیه جانبازی را در سال‌های مدیریت، برای خودش نگه داشته بود. این از نگاه من، اتفاق بزرگی است. ایشان همه جا و در همه تصمیم‌ها مراقب بود تا اصول انقلاب و اصول نظام آسیبی نبیند. انقلابی بودن ایشان بر همه دیگر صفات‌ حسنه‌شان می‌چربید. ایشان سرانجام هم پس از یک عمر خدمت جهادی، در باغ دوم بقعه خواجه‌ربیع در غرفه ۴۸ همسایه ابدی حاج آقای اکبرزاده، مداح پیشکسوت شد؛ که من همین همسایگی را هم از توفیقات ایشان می‌دانم. ان‌شاءالله که حضرت رضا(ع) در کارنامه این خادم و این مدیر جهادی دستگاهش، به دیده رأفت بنگرد و مزد ایشان را تنعم بر سر سفره اهل بیت(ع) قرار بدهد.

خدمت و اخلاص است که می‌ماند

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد/ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

در سال‌های طولانی و در عرصه‌های مختلفی با روحانی خدوم حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد توفیق همکاری داشتم؛ از حوزه علمیه تا اوقاف و آخرین آن، خدمت در آستان مقدس حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) بود.

این روزها و لحظه‌ها که رفتنش داغی سخت را برای همه دوستان و بستگان به ویژه فرزندان، همسر، والدین و برادران و خواهرانش به وجود آورده، ذکر خاطره‌ای از خدمات این روحانی شاید مرهمی باشد برای داغدیدگان و امید و بشارتی که لطف و عنایت پروردگار و ائمه اطهار(ع) نصیب و روزی‌اش شده باشد.

حجت‌الاسلام سیدنژاد وقتی مدیر کل اوقاف گلستان بود در آن زمان، آقایی مسئولیت مهمی در مشهد داشت و به نوعی وابسته و دلبسته به استان گلستان و مسائل آن و چون مطلع بود که مسئولیت اوقاف خراسان رضوی هم با اینجانب هست به مناسبتی صحبت از اهمیت وقف و رعایت غبطه آن و ضرورت توجه به ابعاد شرعی و ضرورت بهره‌وری موقوفات و از این قبیل تعابیر کرد. در همین گفت‌وگو با حرارت از تضییع و حیف و میل موقوفه‌ای بزرگ در گلستان سخن گفت که زمین چند هکتاری با ارزش اقتصادی بالا، وضعیت آب، حاصلحیزی عالی و موقعیت جغرافیایی استثنایی به ثمن بخس و شرایط نامناسب واگذار شده و قراردادی منعقد گردیده و... که گفته‌های این آقای مسئول واقعاً برایم سخت و عجیب بود.

در نخستین فرصت با حجت‌الاسلام رئوف تماس گرفتم و موضوع را منتقل کردم. ایشان همان‌ جا پشت تلفن، شروع کرد به توضیح دادن. توضیح داد که این زمین مورد اشاره، با شرایط خیلی خوب بلکه عالی، سال‌های سال رها بوده و با درآمد ناچیز اداره می‌شده است. ایشان و همکارانش ورود کرده و با قراردادی که اصل وقف و منافع اصلی‌اش را حفظ و باقی نگه می‌داشته برای بهره‌وری و افزایش درآمد آن برنامه‌ریزی و اقدام کرده است. توضیحات ایشان و صداقتی که از ایشان سراغ داشتم، قانعم کرد. همان جا کارش را تحسین کردم به او پیشنهاد دادم در نخستین سفری که به مشهد می‌آید جلسه‌ای با این آقای مسئول منتقد داشته باشد و همین توضیحات را منتقل کند که همین اتفاق هم افتاد ...

سال‌ها گذشت و بنده توفیق خدمت در آستان قدس را پیدا کردم. حجت‌الاسلام رئوف هم برای خدمت، از استان گلستان به خراسان شمالی و سپس به آستان قدس آمد.

یک وقتی شنیدم از نمونه‌های موفق و ممتاز بهره‌وری موقوفات حوزوی در سطح ملی، همین کاری بود که ایشان و همکارانش در اداره کل اوقاف استان گلستان پایه‌گذاری کرده بودند. آن طرح‌ها و برنامه‌ها مورد توجه مسئولان قرار گرفته بود و حتی در رسانه ملی طرح شد که البته همه آن‌ها، عملاً نتیجه خدمت و اخلاص مرحوم حجت‌الاسلام رئوف و همکاران او بود و واقعیت آنکه خدمت و اخلاص است که می‌ماند.

طوبی لهم. ان‌شاءالله میهمان عنایت اهل بیت(ع) باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    حمایت از باشگاههای ورزشی با پول بیت المال ومالیات از مردم گناه کبیره است