۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۳
کد خبر: 712749

یادداشت/

تفرقه در اتحادیه چشم آبی‌ها

عبدالرضا فرجی‌راد/ کارشناس مسائل اروپا

اجلاس سه‌روزه سران اتحادیه اروپا درباره ایجاد صندوق بازیابی اقتصادی به نتیجه نرسید و برخی اخبار غیررسمی از ترک جلسه توسط سران برخی کشورها حکایت دارد. آنچه تا کنون مشخص است، صدمه جدی شیوع کرونا به کشورهای اروپایی به‌ویژه جنوبی‌هاست.

قدس آنلاین:اجلاس سه‌روزه سران اتحادیه اروپا درباره ایجاد صندوق بازیابی اقتصادی به نتیجه نرسید و برخی اخبار غیررسمی از ترک جلسه توسط سران برخی کشورها حکایت دارد. آنچه تا کنون مشخص است، صدمه جدی شیوع کرونا به کشورهای اروپایی به‌ویژه جنوبی‌هاست. کشورهای جنوب پیش از این در قرض و ریاضت اقتصادی دست و پا می‌زدند. پس از کرونا، این کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا بیش از دیگران قرنطینه را سفت و سخت گرفتند و قاعدتاً هر چه قرنطینه شدیدتر باشد، هزینه اقتصادی بالاتری را هم به همراه دارد. حال، کشورهایی مانند هلند، دانمارک، سوئد و... بر این عقیده‌اند که اگر قرار باشد ۷۵۰میلیارد یورو به کشورهای صدمه دیده کمک کنیم، آن‌ها ریاضت اقتصادی را رها خواهند کرد.

مسئله این است که برای عمده کشورهای کوچک در اتحادیه، خودکشی برای حفظ اتحادیه معنی ندارد، اما در سمت مقابل، برای آلمان و فرانسه بسیار ضروری است. این دو کشور با چنگ و دندان هم که شده قصد حفظ اتحادیه را دارند و این جدیت پس از خروج بریتانیا تشدید هم شده است؛ به‌ویژه که آمریکا اکنون مانند گذشته از اروپا حمایت نمی‌کند و متقابلاً اروپایی‌ها هم دیگر نمی‌توانند اعتمادی به آمریکایی‌ها داشته باشند. از طرفی هم نگرانی‌ از جانب روسیه بالا رفته است. بنابراین از نظر امنیتی هم برایشان ضروری است که اتحادیه یکپارچه بماند. آلمان و فرانسه در شرایط کنونی تأکید دارند کمک‌های اقتصادی بیشتر به صورت بلاعوض صورت گیرد اما کشورهای کوچک‌تر، وام درازمدت را هم مد نظر دارند.

اختلاف‌های بسیاری درون اتحادیه وجود دارد. شرق اتحادیه به دنبال همکاری گسترده با چین است، اما غربی‌ها ضمن تداوم همکاری با این کشور، به دنبال عدم تسلط چین بر اتحادیه هستند. در حوزه کیفیت روابط با آمریکا هم این اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف نظر در اجلاس سه روزه را هم البته باید در سطح خودش دید. این تنش‌ها سبب انشقاق اتحادیه نخواهد شد و البته نمی‌توان آن را هم نادیده گرفت. مسئله این است که خروج انگلیس از اتحادیه، بعضی کشورها را برای خروج تحریک می‌کند. همین است که برخی کشورها می‌گویند نباید مثل گذشته برای باقی‌ماندن اتحادیه خودکشی کنیم. کشوری مانند لهستان که در همسایگی روسیه قرار دارد، پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را از آمریکا می‌خرد. این کشور به خوبی می‌داند در صورت بروز اتفاقی شبیه اوکراین در این کشور، نمی‌تواند تنها به اتحادیه تکیه کرده و نیاز به قدرتی فراتر دارد. قبلاً کشورهایی نظیر یونان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و... کمک‌های قابل توجهی دریافت کردند، اما سیاست‌های ریاضتی را رعایت نکردند.

در مجموع، اختلاف‌ها بین سران اتحادیه اروپا در نهایت حل خواهد شد و کشورهای بزرگتر، اجازه فروپاشی اقتصاد کشورهای کوچک‌تر را نخواهند داد. بعضی از کشورها اقتصادشان تا ۲۱درصد کوچک و بیکاری چند میلیونی ایجاد شده و چشم‌انداز امیدوارکنندهای هم دیده نمی‌شود. اگر به آن‌ها کمکی نشود، اقتصادشان فرو می‌پاشد که به معنای فروپاشی کل اتحادیه و از دست دادن سرمایه‌های کشورهای بزرگ‌تر است. در شرایط کنونی، ویروس کرونا از یک طرف، تعرفه‌های آمریکایی و رکود اقتصادی هم از طرف دیگر آن‌ها را محاصره کرده است. بنابراین حل این مسئله برای پایداری اتحادیه کاملاً ضروری است و حل هم خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.