مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در شورای ملی شهرهای صنایع دستی، شهر فیروزه به عنوان شهر ملی انتخاب شد.

قرار گرفتن فیروزه در فهرست شهرهای ملی کشور

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی فر درباره تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی افزود: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب را کسب کنند، برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.

او درباره شرایط شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه توضیح داد: ظرفیت تولید فیروزه به ازای هر فرد بطور میانگین سالانه ۱۵تا۲۰ کیلو سنگ فیروزه و برداشت سنگ از معدن بطور میانگین سالانه ۴۰تا۵۰ تُن سنگ فیروزه است.

این مسوول ادامه داد:به طور میانگین سالانه در هر تُن سنگ، ۱۴کیلوگرم سنگ خالص فیروزه به دست می‌آید و در ضعیف‌ترین حالت این نسبت یک به ده است یعنی در ۴۰تُن سنگ، ۴تُن سنگ خالص استحصال می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر ویژگی‌های این شهر برای انتخاب به عنوان شهر ملی صنایع دستی در زمینه فیروزه اظهار کرد: در شهر فیروزه ۲۰کارگاه درون شهری، ۵۰کارگاه خانگی درون شهری، ۱۵۰کارگاه روستائی و یک هزار کارگاه خانگی روستائی فعال است.

مکرمی‌فر با اشاره به میزان اشتغال‌زایی فیروزه تراشی در شهرستان فیروزه اظهار کرد: به صورت مستقیم دوهزار و ۳۰۰نفر و به صورت غیرمستقیم ۲۲هزار و ۱۰۰نفر در این زمینه اشتغال دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: در شهرستان نیشابور هم بیش از یک هزار نفر در رشته تراش و فروش فیروزه مشغول کار هستند.

مکرمی فر با بیان این که فیروزه ظرفیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران انتخاب شده است، گفت: تعداد ۱۴۰کارگر در معدن مشغول به کار هستند و تونل اصلی معدن فیروزه، ۲کیلومتر و تونل‌های فرعی، حدود ۵۰کیلومتر طول دارند که این تونل‌ها خود نیز ظرفیت‌های گردشگری محسوب می‌شوند.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.