معاون دانشگاه آزاد دستورالعمل نحوه برگزاری کلاس های دروس عملی نیمسال دوم و دوره تابستان سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ و نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را ابلاغ کرد.

نحوه برگزاری کلاس‌های عملی در دانشگاه آزاد ابلاغ شد

به گزارش قدس آنلاین، در متن ابلاغیه جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد آمده است: با توجه به تأکید رئیس دانشگاه آزاد مبنی بر به حداقل رساندن جابجایی دانشجویان در شرایط کنونی و به منظور حفظ سلامتی دانشجویان، دستورالعمل نحوه برگزاری کلاس های دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و قسمت عملی دروس نظری-عملی در نیمسال دوم و دوره تابستان سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ و نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ابلاغ شده است.

براساس این دستورالعمل، کلاس های درس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و قسمت عملی دروس نظری-عملی باید طی چند روز به صورت پیوسته با در نظر گرفتن ظرفیت هر کلاس (در گروه های ۳ تا ۷ نفره) و با رعایت فاصه اجتماعی و تمام پروتکل های بهداشتی به شرح جدول زیر برگزار شود:

در این دستورالعمل آمده است: درخصوص کلاس‌های عملی، کارآگاهی و آزمایشگاهی که دانشجویان با ادوات و ابزار کار به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند، ضروری است به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزاری این کلاس‌ها برای گروه‌های تعیین‌ شده در هر روز به صورت پیوسته و در چند روز متوالی برگزار شود. بدیهی است ضدعفونی ابزار کار در هر روز کاری الزامی است.

همچنین دروس عملی که به صورت انجام مطالعات و پژوهش‌های کتابخانه‌ای و اسنادی بوده و برابر اعلام استاد و موافقت گروه آموزشی برگزاری آنها بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجو امکان‌پذیر است، در این حال استاد مربوطه می تواند با هماهنگی واحد دانشگاهی مراتب را به دانشجویان اعلام کند.

براساس بندهای این دستورالعمل؛ آن بخش از دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی که قابل اجرا به شکل غیرحضوری است، استاد درس می‌تواند آن بخش را به صورت انفرادی در آزمایشگاه یا کارگاه انجام داده و به طور مجازی در اختیار دانشجویان قرار دهد.

لازم است هر واحد دانشگاهی برنامه زمان‌بندی کلاس‌ها را با هماهنگی همه گروه‌ها از شنبه تا پنجشنبه به گونه‌ای برنامه ریزی کند تا از تجمع بیش از حد در یک روز یا یک ساعت خودداری شود.

همچنین دانشجویان می‌توانند کلاس‌های درس عملی را براساس طرح تعاون واحدهای دانشگاهی و با معرفی واحد دانشگاهی مبدأ در واحد دانشگاهی محل سکونت (در صورت ارائه درس) بگذرانند و نتیجه به واحد مبدأ اعلام شود.

واحدهای دانشگاهی مبدأ پس از بررسی درخواست‌های ثبت‌ شده، باید حداکثر تا دوم مردادماه نسبت به ارسال لیست دروس دانشجویان متقاضی به واحد مقصد، اقدام کنند. دانشجویان باید این دروس را در نیمسال دوم و دوره تابستان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ انتخاب واحد کرده باشند.

براساس این دستورالعمل؛ در صورتی که در پایان دوره نیاز به برگزاری آزمون کتبی درخصوص دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و قسمت عملی دروس نظری-عملی باشد، برگزاری آزمون به صورت مجازی (برخط) است.

همچنین درخصوص دروس تربیت‌بدنی اعم از عمومی و تخصصی، بخش نظری این دروس به صورت مجازی برگزار و ارزیابی پایان نیمسال نیز به صورت مجازی انجام می شود.

در بخش عملی نیز طبق دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان، واحدها و مراکز دانشگاهی باید ابتدا اماکن ورزشی مورد نظر را در سامانه http://salamat.gov.ir ثبت نام کرده و سپس اساتید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در هریک از گروه های چند نفره دانشجویی (حداکثر ۱۰ نفر) نسبت به تدریس قسمت عملی آن اقدام کنند.

در پایان نیمسال، ارزیابی به صورت عملی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.