مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به سهم ۳ کیلوگرمی مصرف ماهی در سبد غذایی خانوارهای این شهرستان که در سال مصرف می‌شود بر لزوم فرهنگ‌سازی، تغییر و اصلاح الگوی مصرف آبزیان در این شهرستان تاکید کرد.

سهم مصرف ماهی در سبد غذایی خانوارهای خلیل‌آباد فقط ۳ کیلوگرم است

به گزارش قدس آنلاین محمود شبان عنوان کرد: با وجود اینکه سرانه مصرف ماهی استان ۵ تا ۶ کیلوگرم اعلام شده اما بر اساس بررسی‌ و پایش به عمل آمده این سرانه سالیانه در شهرستان خلیل‌آباد ۳ کیلوگرم است.

وی ادامه داد: مصرف ماهی هنوز در سبد مصرف خانواده‌ها قرار نگرفته و نیاز به فرهنگ سازی بیشتری دارد اما شهرستان خلیل‌آباد در ماهی دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی رتبه اول و در تولید گوشت ماهی گرمابی رتبه دوم تا سوم استان را به خود اختصاص داده است.

شبان یکی از مزایای طرح پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی را بهره‌برداری بهینه از امکانات آبی موجود در فصل کشاورزی ذکر کرد و افزود: خروجی فضولات ماهیان باعث غنی‌ سازی آب‌ و خاک و کاهش مصرف کودهای شیمیایی و افزایش محصولات کشاورزی می‌شود، از سویی با توجه به شرایط  کم‌ آبی حاکم در شهرستان خلیل‌آباد کشاورزان در مزارع کشاورزی خود مبادرت به احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی کرده و از طریق آن‌ها آب مورد نیاز طرح‌های خود را تأمین می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد: در شهرستان خلیل‌آباد با داشتن تعداد بیش از ۹۰۰  باب استخر ذخیره آب کشاورزی طی سال گذشته و امسال، در ۳۲۰ استخر رها سازی بچه ماهی صورت گرفته و اکثراً نیز برای اخذ مجوز پروانه بهره‌برداری اقدام نموده‌اند.

وی عنوان کرد: استخرهای ذخیره آب کشاورزی بستری مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی هستند، پرورش ماهیان گرمابی در شهرستان با توجه به پتانسیل بالایی که در زمینه استخرهای ذخیره آب دارد می‌تواند بستری مناسبت برای تولید گوشت سفید خانواده‌های روستایی باشد.

شبان تأکید کرد: پرورش ماهیان گرمابی در استخرهای مذکور علاوه بر کمک به معیشت خانوارهای روستایی در بحث کشاورزی نیز باعث غنی شدن آب در امر مصارف کشاورزی می‌شود.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۳۲ هزار و ۲۰۰ قطعه بچه ماهی در سطح ۳۱ استخر رها سازی  شده که امید می‌رود در پایان دوره پرورش از این تعداد میزان ۳۷ تن گوشت ماهی استحصال شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه شهرستان در ماهی دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی رتبه اول و در تولید گوشت ماهی گرمابی رتبه دوم تا سوم استان را دارد، افزود: سرانه مصرف ماهی در شهرستان ۳ کیلوگرم است.

وی یادآور شد؛ آبزی‌ پروری به عنوان فرصتی برای ایجاد اشتغال، کمک به ارتقاء وضعیت معیشت خانواده، کاهش استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و استفاده بهینه از منابع آبی و ارتقاء امنیت غذایی است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.