سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت ارز در دو روز گذشته به آغاز تاثیر سیاستهای دولت و بانک مرکزی در کنترل این بازار اشاره کرد و گفت: روند کاهش نرخ ارز با پایان مهلت عرضه صادرکنندگان و کاهش آثار روانی و تبلیغاتی ادامه خواهد یافت.

روند کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت/ پیام توسعه روابط تهران- بغداد ثبات و امنیت برای منطقه است

طقدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به ورود نخست وزیر عراق به تهران، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای مفید و سازنده‌ای بین مقامات دو کشور برای ترسیم و تنظیم چارچوب همکاریهای آینده دو کشور انجام گیرد که منجر به توسعه همه جانبه روابط شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به کشورهای همسایه و توسعه و تعمیق روابط با کشورهای پیرامون یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که عرصه جدیدی را در  ارتباط همه جانبه و موثر با همسایگان ایجاد خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به سفر روز گذشته ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عراق گفت: آقای ظریف با برخی مقامات عالی عراق درباره مسائل فیمابین دو کشور و مسائل منطقه‌ای مذاکره کردند که نتیجه آن در سفر کاظمی تجلی پیدا خواهد کرد. ما مسائل دوجانبه متعدد و زیادی داریم که به اندازه کافی و فی نفسه مهم هستند مهم هستند.

ربیعی پیگیری و مسئله ترور شهید سلیمانی را از مسائل مهم در این دیدارها عنوان کرد و گفت: اینکه عراق در همسایگی ما دارای ثبات باشد برای ما اهمیت دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای این سفر تروریسم زدایی از منطقه و ایجاد یک منطقه امن و با ثبات است و ما درباره هرگونه کمکی درباره داعش‌زدایی و ثبات در عراق، بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد، درباره پیام دیپلماتیک این سفر تصریح کرد:  علاوه بر توسعه همکاری‌های اقتصادی که دو ملت از آن نفع خواهند برد این سفر دو پیام دارد.  یک پیام توسعه روابط دو کشور است و یک پیام منطقه‌ای آن صلح و ثبات و درخواست برای پیوستن کشورهای منطقه به  این روند  است.

از میانجیگری عراق استقبال می‌کنیم

وی در مورد امکان میانجی گری مصطفی الکاظمی  در کاهش تنش میان ایران با عربستان و  آمریکا، تصریح کرد: سفر نخست وزیر عراق به تهران در جهت تقویت مناسبات دوجانبه است و ما با عراق همبستگی های فرهنگی زیادی داریم تا آنجا که یکدیگر را عقبه استراتژیک هم می‌نامیمی.

وی با اشاره به اینکه ما در منطقه‌ای پر تنش به‌سر می‌بریم، اظهار داشت: از هر ابتکار و پیشنهادی با هدف افزایش مودت و حل اختلاف در منطقه استقبال می‌کنیم اما آمریکا در این زمینه استثنا است.

با افزایش عرضه روند کاهش نرخ ارز آغاز شده است

سخنگوی دولت با اشاره به نوسانات بازار ارز در هفته‌های اخیر یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر فشار و تحریم اقتصادی یا عوامل اقتصادی، عملیات روانی رسانه‌های خارجی و تورم روانی و فشار ناشی از آن عنوان کرد و گفت: عده‌ای نیز در فضای مجازی از خارج و داخل دست به عدد سازی می‌زدند که در التهاب بازار موثر بود.

ربیعی با اشاره به کاهش نرخ ارز در دو روز گذشته اظهار داشت: یکی از دلایل این اتفاق توجه نکردن و هوشیاری مردم در مورد اقدامات افراد و جریانهای سودجو بود و دیگری تاثیر اقدامات بانک مرکزی و همانگونه که رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی وعده داده بودند روند کاهشی نرخ ارز آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود و قیمت واقعی ارز را هم از این به بعد شاهد خواهیم بود.  واقعیت بازار عرضه و تقاضا هم همین را می گوید.

وی اضافه کرد: عرضه در بازار نیما با پایان یافتن مهلت صادرکنندگان برای برگرداندن ارز رو به افزایش است و با ریزش قیمت ها آنها در عرضه نیز تعجیل خواهند کرد. از سوی دیگر بالا بردن تولید داخلی هم نه تنها تقاضای ارز را کاهش داده که به کاهش قیمت ها هم کمک می کند

ربیعی با بیان اینکه عامل روانی در افزایش قیمت ارز نقش فراوانی داشته است، یادآورشد: اقدام رسانه‌هایی که بر طبل التهاب ارز می‌کوشیدند، باعث شد برخی پول‌های سرگردان و حتی پولهای خرد مردم هم به این سمت برود و امیدوارم این کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور  خاطرنشان کرد: در همان زمان افزایش نرخ ارز و اعلام قیمت‌های فضای مجازی  دیناری در کف خیابان خرید و فروش نمی‌شود، گفت:  خریدار و دانشجو هیچ‌کدام از این وضعیت راضی نبودند.

وی اضافه کرد: در صحنه خارجی هم تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.  

۵ درصد استفاده از ماست از همه تعطیلی ها تاثیر بیشتری داشت

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع کرونا پرداخت و با اشاره به اینکه خوشبختانه رفتارهای بهداشتی مردم در هفته‌های اخیر بهتر شده گفت: مطالعات نشان میدهد اگر ۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند از تعطیل کردن همه اقتصاد کشور نتیجه بیشتری دارد و ارزش بهداشتی استفاده از ماسک از همه تعطیلی‌ها از ابتدا تا کنون بیشتر بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: استفاده از ماست در جامعه ۶۲ درصد در ادارات ۸۲ درصد و صنایع به  ۷۸ درصد رسیده است، یادآور شد: آمار کرونا در هفته های اخیر وقتی بالا رفت که رعایت پروتکل های بهداشتی به ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: این رقم در حال حاضر به دو برابر یعنی ۴۴ درصد رسیده اما این هم کافی نیست و همه باید با رعایت پروتکل ها به سلامت جامعه کمک کنیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آمارهایی که در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا از یور رئیس جمهور اعلام شد و پیش‌بینی‌های مطرح شده در مورد ابتلای گسترده مردم در آینده و اینکه دولت چقدر برای این مسئله آمادگی دارد؟ گفت: آماری که دولت مبنا قرار می‌دهد صرفا از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می شود و بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و مورد استفاده همه کشورها یعنی انجام تست است.

وی افزود: در جلسات ستاد ملی کرونا از جمله شنبه گذشته اطلاعاتی بر مبنای شاخص ها و برآوردها و مطالعات و تخمین پژوهشها استخراج می‌شود و مدل سازی‌های مختلفی صورت می‌گیرد. طبیعتا اعداد متفاوتی هم در این تخمین ها و مدل‌سازی های ریاضی بدست می‌آید. بعنوان مثال آمار ابتلای همه کشورها بر اساس تست کرونا بیش از ۱۴ میلیون نفر اعلام شده اما بر اساس تخمین ها حدود ۲۰۰ میلیون ممکن است در جهان به این ویروس مبتلا شده باشند.

وی تصریح کرد: ما برای هر شرایطی آمادگی داریم و در همه بخش ها در کشور  باید انعطاف در تصمیم گیری داشته باشیم اما فراموش نکنیم دوگانه عادی سازی و کاهش مرگ و میر دوگانه درستی نیست.

اگر کسی سندی از تخلف در واردات گندم دارد به دستگاه قضا بدهد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات یکی از نمایندگان در مورد درباره حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش سعید حجاریان این زمینه با تاکید بر اینکه حذف بودجه خودکفایی گندم صحت ندارد، گفت:  تصمیمات دولت تابع فردی از بیرون نیست؛ آن هم موضوعی که بر روی زندگی هزاران کشاورز تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه ما در دولت خرید گندم را از ۳۶۰۰ هزار تن در سال به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسانده‌ایم و با قیمت خرید گندم که  رضایت کشاورزان را  بوجود آورده، افزود: در هیچ سالی آنقدر خرید تضمینی گندم نداشته‌ایم.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه واردات گندم صرفاً در انحصار دولت است و واردات گندم را تنها برای ذخایر استراتژیک انجام داده‌ایم نه برای مصرف، تاکید کرد: تا نیمه سال ۹۴ واردات گندم برای مصارف غیر خوراکی و برخی مصارف خوراکی آزاد بوده و اگر کسی سندی از تخلف در این زمینه دارد به قوه قضائیه ارائه دهد.

پروتکل‌های عزاداری محرم در حال تدوین است

وی درباره پیش‌بینی دولت و ستاد ملی کرونا برای ایام محرم و عزاداری‌های این ماه تصریح کرد: عزاداری سیدالشهدا و محرم  برای ما مهم است و از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و جماعات و حوزه علمیه قم پیشنهادهایی را برای ما فرستاده‌اند که این هفته در کمیته اجتماعی و امنیتی ما بررسی می‌شود. وزارت بهداشت نیز بر این مبنا در حال تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی در این زمینه است که در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا ارائه خواهد شد.

وی افزود: هنوز برای تصمیم سازی و آمادگی فرصت داریم و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها مردم بتوانند در در محرم عزاداری کنند.

بررسی افزایش حق مسکن کارگران در کمیسیون اقتصادی دولت

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره امکان افزایش حق مسکن کارگران  پرسید، گفت: کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند و  دیروز هم در جلسه این  مطرح بوده اما از نتیجه آن مطلع نیستم؛  امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد.

ربیعی گفت:  نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.

جدا کردن رئیس جمهور از دولت فرض درستی نیست

سخنگوی دولت باره طرح موضوع سوال از رئیس جمهور از سوی شماری از نمایندگان هم با اشاره به اینکه همواره گفته‌ایم مجلس حق اظهار نظر  سوال و استیضاح دارد، گفت:  همه اعضای دولت نیز خودشان را پاسخگو دانسته‌اند.

وی افزود: در یکی از جلسات رئیس‌جمهور تاکید کردند که در روزهای هفته، وزرا در مجلس حضور داشته باشند و اگر نیاز است در کمیسیون‌ها حضور یابند تا  بتوانیم روی چند موضوع مهم کشور  با مجلس کار کنیم.

از بحث‌های مهم در آن جلسه بود.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم بر سر مسائل زندگی که مردم را تحت تاثیر قرار داده کمک کنیم، خاطرنشان کرد: اما اینکه رهبری فرمودند دولت باید کار خودش را ادامه دهد، اگر رئیس‌جمهور را جدای از دولت فرض کنیم، فرض درستی نیست و نمی‌توان گفت که دولت کار خودش را انجام دهد اما رئیس‌جمهور نه.

ملاک قرار دادن سخنان رهبری و آنچه که ما از روح سخنان رهبری برداشت کردیم این است که همه قوا باید با یکدیگر هم‌افزایی کنند که از فشار بر مردم کاسته شود؛ هر اقدامی می‌کنیم باید ببینیم که با آن چه مشکلی از زندگی مردم حل می‌شود.

پیچیدگی حادثه نطنز

ربیعی درباره نتیجه بررسی‌ حادثه تاسیسات اتمی نطنز و حوادث دیگر  انفجارهای شرق تهران هم گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز قابل توجه نبود حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی نتیجه اعلام خواهد کرد.

کشورهایی که مقابل آمریکا ایستادند در آینده تجارت ایران اولویت دارند

وی در مورد تفاهمنامه ایران و چین و آمادگی ایران برای انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای دیگر مانند روسیه هم با بیان اینکه ما قبلا اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که مصمم به توسعه روابط همه جانبه با ایران هستند وارد گفتگوهایی برای ترسیم نقشه راه همکاری‌های بلندمدت براساس حسن نیت و منافع متقابل، می‌شود. روسیه هم حتما در این چارچوب و قاعده قرار دارد.

وی افزود: در میان کشورهای همسایه روسیه حتما برای ما اولویت‌دار است و ما هیچ سقفی برای گسترش روابط با همسایگان خود نداریم. کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری‌های بلندمدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون‌گریزی آمریکا هم ایستادند قطعاً برای ما اولویت دارند. و مردم ما کشورهایی که در کنار ما بودند و تابع قلدری های آمریکا نبودند را فراموش نخواهند کرد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تا ۲ ماه آینده

سخنگوی دولت درباره زمان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم با اشاره به افزایش حداقل حقوق بازنشستگی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پی اصلاحات انجام گرفته، اظهار داشت: سه صندوق مهم ما صندوق بازنشستگی لشکری، کشوری و تامین اجتماعی هستند. صندوق تامین اجتماعی از منابع دولت استفاده نمی‌کند. کار ما در آنجا دشوارتر است. در آنجا تلاش کردیم با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی، زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شود. 

ربیعی گفت: همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است تا منابع ان تامین شود و بطور حتم تا یکی دو ماه آینده انجام می‌شود و امیدواریم به نحوی عمل کنیم که بازنشستگان ما مشابه طبقات خودشان ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند.

دستیار رئیس جمهور در مورد زمان معرفی وزیر صمت به مجلس هم گفت که این کار در موعد قانونی انجام خواهد شد و اگر طولانی شده به دلیل آنست که ما معتقدیم باید دو وزیر معرفی شود و منتظر هستیم تلاش‌های ما برای این منظور نتیجه دهد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.