محمد جواد ظریف روابط تهران و مسکو را راهبردی خواند و گفت برای پیگیری گفت‌وگوهای روحانی و پوتین به روسیه سفر کرده است.

 مذاکرات برای تمدید قرارداد 20 ساله ایران و روسیه

قدس آنلاین

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز به منظور دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود و تقدیم پیام حسن روحانی به ولادیمیر پوتین وارد مسکو شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران عنوان کرد: متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین قرار شد گفت‌وگوهایی اینجا صورت بگیرد.

 حسن روحانی و ولادیمیر پوتین ۲۶ تیر ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

وی تأکید کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه راهبردی است و در شرایط کنونی که تحولات عمده‌ای در سطح بین‌المللی در حال وقوع است، نیاز است این گفت‌وگوها به صورت مرتب بین ما و دولت روسیه و همین طور سایر دوستان ما مثل دولت چین صورت بگیرد و این سفر به همین دلیل انجام شده است و انشاءالله نتایج خوبی برای کشور داشته باشد

ظریف خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه، منطقه و برجام از جمله مواردی است که در این سفر درباره آن گفت‌گو می‌شود.

*تمدید قرارداد ۲۰ ساله با روسیه در دستورکار ماست

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مارس سال آینده بیستمین سال توافقات ایران و روسیه است و آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید این توافق دارد؟ گفت: تمدید قرارداد در دستورکار ماست و اگر دوستان روسی آماده باشند قرارداد بلندمدت دیگری داشته باشیم، قابل بررسی است، ولی حتما تمدید قرارداد در دستورکار ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیامی که از روحانی برای پوتین هم می‌برد توضیحی نداد و گفت: اگر قرار بود در تلویزیون عنوان شود که در تهران گفته می‌شد.

محمدجواد ظریف را در این سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه همراهی می‌کند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ خرداد ماه سال جاری نیز سفری یک روزه به مسکو داشت و با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر سی‌امین سفر ظریف در دوران تصدی این سمت است.

در گفت‌وگوی تلفنی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و ولادیمیر پوتین، روحانی توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با مسکو را در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تاکید قرار داد و از رایزنی‌ها و مذاکرات مسئولان دو کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقات ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهور ایران همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام به عنوان یک تعهد بین‌المللی برای طرفین امضا کننده آن، بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و اقدامات و تلاش‌های اخیر آمریکا برای مقابله با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگو در تشریح مواضع این کشور در خصوص برجام گفت: همچون پنج سال گذشته از این سند بین‌المللی حمایت می‌کنیم و بر اجرا و حفظ آن اصرار داریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.