معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر پاسخ حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از نمونه گیری های کرونا که در مشهد انجام می شود مثبت است و نیمی از پاسخ های منفی نیز احتمالا باخطای کاذب همراه بوده و صاحبان آن نمونه ها به کرونا مبتلا هستند.

آزمایش کرونا خطا دارد / نیمی از پاسخ های منفی درعمل مثبت است

دکتر مهدی قلیان اول در گفتگو با قدس آنلاین و در پاسخ به این سوال که چرا از تمامی افراد مشکوک به کرونا، نمونه گیری نمی شود تا با قاطعیت بتوان افراد کرونایی را از غیر کرونایی ها تشخیص داد، تصریح کرد: این موضوع چند دلیل دارد. یکی اینکه آزمایش کرونا قیمت بالایی دارد. مهمتر از آن این است که حدود نیمی از آزمایش هایی که پاسخ منفی دارند ایراد داشته و احتمال خطا در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود نیمی از نمونه هایی که پاسخ منفی دارند با خطای کاذب همراهند و این احتمال وجود دارد که در لحظه تست، ویروس توسط ابزار نمونه گیری برداشت نشده باشد، این امکان وجود دارد که فرد کرونایی که نشانه های خاصی از بیماری ندارد، به گمان اینکه فاقد ویروس کروناست، آزادانه به فعالیت های اجتماعی خود بپردازد و ناخواسته افراد زیادی را آلوده کند، به همین دلیل از بسیاری از افراد نمونه ای گرفته نمی شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پاسخ حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از نمونه گیری هایی که در مشهد انجام می شود مثبت است و نیمی از دیگر نمونه ها نیز احتمالا باخطا همراه بوده و صاحبان آن نمونه مبتلا به کرونا هستند.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه افراد زیادی به صورت روزانه به مراکز جامع سلامت در مشهد که خدمات رایگان کرونایی به افراد مشکوک ارائه می دهند، مراجعه می کنند، به زودی ۶ مرکز دیگر به مراکز موجود، اضافه خواهد شد.

دکتر مهدی قلیان اول با ذکر این نکته که نمونه گیری ها براساس دستورالعمل کشوری انجام می شود، عنوان کرد: به همین دلیل تنها از برخی از افراد که شرایط ویژه ای دارند نمونه گیری صورت می گیرد و هیچ الزامی برای گرفتن نمونه از تمامی افراد مشکوک به کرونا وجود ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال از افراد مشکوک بالای ۶۰ سال، زنان باردار، افرادی که به اجبار باید در تجمعات حضور داشته باشند مانند سربازها، یا افرادی که بیماری زمینه ای داشته و در معرض خطر بالا باشند، به طور قطع در مراکز جامع سلامت به صورت رایگان، نمونه گیری کرونا انجام خواهد گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: با توجه به اپیدمی بیماری در مشهد، افرادی که شرایط آنها خارج از این دستورالعمل بوده اما علائم کرونا داشته و مشکوک به ابتلا به کرونا باشند، پس از معاینه و تشخیص پزشک، این افراد حتی بدون نمونه گیری یک شخص کرونایی محسوب شده و باید قرنطینه شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون درمان خاص و ویژه ای برای درمان کرونا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل لازم نیست تا از تمامی افراد مشکوک، تست گرفته شود تا آنها شامل خدمات و درمان ویژه شوند. به همین دلیل هر فرد مشکوکی که شرایط جسمانی او حاد نباشد، می تواند با قرنطینه در منزل و گذشت زمان لازم که حدود ۱۰ روز تا دو هفته است، سلامتی خود را بدست آورد.

وی اظهار کرد: برای بیماران کرونایی تاکنون براساس احتمالات درمان صورت می گرفته است. مثلا ممکن است که تا چند ماه پیش دارویی برای بیماران تجویز می شده است که اکنون به این نتیجه رسیده ایم که تاثیری در بهبود و درمان شخص کرونایی ندارد.

وی مطرح کرد: یکی از مهمترین معیارهایی که مشخص می کند شخص مبتلا باید در خانه قرنطینه شده یا در بیمارستان بستری شود میزان اکسیژن خون اوست. اگر اکسیژن خون زیر ۹۲ واحد باشد شرایط جسمانی بیمار حاد بوده و باید در بیمارستان بستری شود. اگر اکسیژن خون بیشتر از این میزان بوده اما شخص علائم کرونا داشته باشد، بستری در منزل برای اوکفایت است.

دکتر قلیان اضافه کرد: البته به بیمار اعلام می شود که اگر تعداد تنفس بیش از ۲۵ بار در دقیقه شد یا تنگی نفس پیدا کرد و یا دمای بدن زیاد و تب از کنترل خارج شد، نشانه پیشرفت بیماری است و حتما باید به بیمارستان مراجعه نماید.

وی در خصوص نکاتی که بیماران کرونایی در منزل قرنطینه شده باید با آن آشنا باشند، عنوان کرد: انجام یکسری نکات بهداشتی توسط افراد مبتلا به کرونا که در منزل قرنطینه می شوند الزامی است. به عنوان مثال، اگر چند اتاق در منزل موجود است باید یک اتاق فقط به شخص کرونایی اختصاص یابد. یا اینکه این فرد تا حد امکان از وسایل و حتی سرویس بهداشتی مجزا استفاده نماید. باید دائما از ماسک استفاده نماید. تهویه و ورود و خروج هوا در منزل حتما انجام شود تا ویروس ها از این طریق از خانه خارج شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.