معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تب کریمه کنگو از قرن‌های گذشته در دنیا وجود داشته و خراسان رضوی و ایران یکی از کانون‌های این بیماری است.

خراسان رضوی یکی از کانون‌های تب کریمه کنگو در کشور است

به گزارش قدس آنلاین، مجید جعفری با بیان اینکه تب کریمه کنگو از قرن‌های گذشته در دنیا وجود داشته و خراسان رضوی و ایران یکی از کانون‌های این بیماری است، اظهار کرد: این بیماری به شدت  نیاز به یکسری اقدامات پیشگیرانه دارد و مشترک بین انسان و دام است، اخیرا با ابلاغی به شهرستان‌ها تاکید شده که سم‌پاشی مرتب در محل نگهداری دام انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از صدور ابلاغ دستورالعمل چگونگی راه‌های پیشگیرانه با تب کریمه کنگو توسط این سازمان و دامپزشکی این استان به شهرستان‌ها خبر داد و افزود: این موضوع نیازمند این است که در حوزه بهداشت، شورای بهداشت در شهرستان‌ها ورود پیدا کرده، با گرفتن تست‌هایی از شیوع آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به مشکلات روزهای اخیر در گرانی مرغ و تخم‌مرغ و کمبودهای نهاده‌های دامی، متذکر شد: در حوزه تخصیص نهاده‌های دامی کمبود اعتبار داریم، وزارت صمت به‌عنوان تأمین‌کننده ارز مشکلاتی دارد، اما به جد همه به‌دنبال این هستیم که این مشکلات را مرتفع کنیم.

جعفری متذکر شد: هم‌اینک نهاده‌هایی مانند ذرت و جو به میزان مطلوب تامین شده، اما با اینکه حجم بالای نهاده به بنادر وارد شده، در حمل و نقل آن تأخیر وجود دارد که طی روزها و هفته‌های آتی این تأخیر نیز برطرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، تولیدات دامی این استان را در تولید شیر بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ لیتر دانست و اضافه کرد: در سال گذشته میزان تولید تخم‌مرغ ما در طول سال بیش از ۱۴۵ هزار تن بود که در سال جاری با وضعیت پیش آمده بیماری کرونا سعی داریم که همان میزان سال قبل را تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی مازاد است که به کشورهای همسایه صادر می‌شود، اما در چند روز اخیر روند صادرات تخم مرغ را به خاطر تنظیم بازار، قطع کرده‌ایم.

جعفری، گرانی مرغ و کمبود آن را نیز به علت صادرات این محصول دانست و اظهار کرد: با هدف ایجاد تعادل در بازار که از ورشکستگی مرغداران جلوگیری شود، در چند ماه گذشته با هماهنگی تهران جوجه‌ریزی انجام نشد که تعادل لازم تولید برای صرفه تولیدکننده مرغ در کشور برقرار شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به شروع دوباره جوجه‌ریزی در مرغداری‌های این استان، خاطرنشان کرد: در یک تا دو ماه آینده وضعیت بهتری را در خصوص این محصول شاهد خواهیم بود و این کمبود و گرانی به این علت است و موضوع دیگری ندارد.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه جایی برای نگرانی در خصوص تأمین نهاده وجود ندارد، بیان کرد: طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی طی دو هفته آینده مشکل تأمین و ارسال نهاده در سراسر کشور برطرف می‌شود.

جعفری تأکید کرد: به هیچ‌ وجه مرغدار بدون خوراک در خراسان رضوی وجود ندارد و روند پرورش طیور در این استان با شرایط مطلوب در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مصرف روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ در این استان خبر داد و گفت: یک هزار و ۴۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت هر دوره ۲۶ میلیون قطعه در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.