کارشناس امور دینی گفت: مهمترین معیار ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) این بود که به یکدیگر کمک کنند تا در راه اطاعت از خداوند بهتر عمل کنند..

سنت‌های شیطانی و عملکرد بد مدیران نالایق، اصلی‌ترین دلیل کاهش ازدواج در جامعه است

قدس آنلاین: اولین روز از ماه ذی الحجه برابر است با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ شیعه می باشد. دراین روز مبارک، حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه(س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد. عمر برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی آفتاب است و نام آنها برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است.

این روز مبارک و خجسته به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی داده‌اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه (س) به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم (ص) بر آن مباهات می‌کردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

حجت الاسلام احمد صادقی علویجه کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح نحوه شکل گیری ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در سنی انجام شد که قابل توجه است. حضرت علی(ع) در سن حدود ۲۵ سالگی خدمت پیامبر اکرم(ص) رسیدند و با حالتی از شرم و حیا حضرت زهرا(س) را از ایشان خواستگاری کردند. پیامبر خدا پیش از امیرالمؤمنین هر کسی را که برای خواستگاری می‌آمد، رد می‌کردند و می‌فرمودند این یک امر الهی است و خداوند عالم باید در این زمینه تصمیم بگیرد، اما وقتی امیرالمؤمنین آمدند پیامبر گرامی اسلام خیلی خوشحال شدند و این موضوع را با حضرت زهرا(س) درمیان گذاشتند.

حجت الاسلام صادقی علویجه افزود: نوع خواستگاری حضرت علی(ع) با شرم و حیا توأمان بود و حضرت زهرا(س) هم با سکوت خودشان که دلالت بر عفت، پاکدامنی، حیا و شرم ایشان است رضایت خود را ابراز کردند. از لحاظ تشریفات و شکل مراسم ازدواج هم هنگامی که حضرت علی(ع) از حضرت زهرا(س) خواستگاری کردند، به تعبیری شاید از نظر مالی فقیر محسوب می شدند. پیامبر خدا از ایشان پرسید یا علی شما برای انجام این ازدواج از مال دنیا چه داری؟ امیرالمؤمنین(ع) فرمود زره و شمشیری دارم که در جنگ ها از آن استفاده می کنم. پیامبر خدا فرمودند چون می توانی بدون زره در جنگ شرکت کنی زره را بفروش و شمشیر را نگه دارد. پیامبر گرامی اسلامی بخشی از پول آن را خرج تهیه جهیزیه ای ساده و حداقل امکانات ضروری کردند و بخشی از آن را به تهیه عطر اختصاص دادند، بخشی را به هزینه مسکن و بخشی دیگر را به عنوان مهریه حضرت زهرا(س) قرار دادند که مبلغ کمی بوده است.

کارشناس امور دینی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام همیشه می‌فرمودند که بهترین دختران، دخترانی هستند که مهریه اندکی دارند، و شرترین آنها دخترانی هستند که مهریه آنها زیاد است. به همین خاطر مهریه حضرت زهرا(س) هم جزو مهریه‌های پایین بود. مراسم عروسی هم به ساده‌ترین شکل برگزار شد؛ اول اینکه غذایی ساده طبخ شد و اعلام عمومی شد تا هرکس دوست داشت در مراسم عروسی حضور داشته باشد. در واقع ازدواج این دو بزرگوار، با مهریه‌ای اندک، مراسمی ساده و در خانه‌ای ساده برگزار شد. لباس عروس هم یک لباس ساده ولی نو بود .

وی در پاسخ به این سؤال که در ازدواج و زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) چه الگوهایی برای جوانان ما وجود دارد توضیح داد: غیر از ساده زیستی و برگزاری مراسم غیرتجملی که به آن اشاره شد، مهمترین معیار ازدواج این دو بزرگوار این بود که زن برای آن خود را آماده کرد در خانه شوهر قرار بگیرد که کمک کننده و یاری گر مرد در اطاعت از خداوند باشد. هدف برخی از ازدواج رسیدن به رفاه بیشتر مانند خانه و ماشین است، یا اینکه رسیدن به آسایش و آرامش است، هدف برخی از ادواج این است که دین خود را کامل کنند که به نوعی همه این‌ها اهداف ناقص و بلکه اشتباه است بلکه معیار ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) این بود که به یکدیگر کمک کنند تا در راه اطاعت از خداوند بهتر عمل کنند. این همان چیزی است که پیامبر اکرم(ص) چند روز پس از مراسم ازدواج از امیرالمؤمنین سوال کرد علی جان زهرا را چگونه یافتی؟ فرمود: "نعم العون علی طاعة الله" یعنی بهترین یاری کننده در اطاعت خداوند. در حالی که امروز مشاهده می‌کنیم برخی خواسته‌هایی میان زوج‌ها وجود دارد که آن دیگری را به گناه می‌کشاند. همین سوال را پیامبر(ص) از حضرت زهرا(س) نیز پرسید و ایشان هم همان پاسخ حضرت علی(ع) را دادند.

حجت الاسلام صادقی علویجه یکی دیگر از الگوهای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه را همکاری و تقسیم کار عنوان کرد و گفت: زندگی مشترک بدون تقسیم کار و کمک به یکدیگر پیش نخواهد رفت. هر دوی این بزرگواران در خدمت پیامبر خدا بودند، پیامبر فرمود علی جان وظایف زندگی مشترک را چگونه تقسیم کردی؟ امیرالمؤمنین فرمودند: یا رسول الله من کارهای بیرون از خانه را برعهده گرفته‌ام و فاطمه(س) هم کارهای داخل خانه را برعهده گرفته است. پیامبر اکرمی تحسین کردندو فرمودند که این کار درستی است. اما اینگونه نبود که امیرالمؤمنین از انجام کارهای خانه خودداری کند، بلکه اگر فرصت بود حتماً در انجام آن کارها به همسر خود کمک می‌کردند. یکی دیگر از الگوها، دلسوزی برای یکدیگر بود؛ امیرالمؤمونین وقتی می دید که از حضرت زهرا(س) از شدت کار در خانه و تربیت فرزندان خسته می‌شود، از غصه گریه می‌کردند. پنجمین شاخصه این زندگی محبت بود؛ محبت بدون دریغ و بی توقع.

این کارشناس امور دینی در ارتباط با دلایل کاهش آمار ازدواج جوانان در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه اصلی ترین دلیل کاهش ازدواج در بین جوانان ما، سنت های شیطانی است که ما خودمان برای جوان ها درست کرده ایم؛ یعنی سنت هایی را ایجاد کرده ایم که نه تنها مشروع نیست بلکه منطقی هم نیست؛ مهریه بالا، جهزیه سنگین، مراسم تجمل گرایانه و... که هزینه‌های سنگینی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند و موجب اضطراب و نگرانی می‌شود. بخشی دیگر از مشکلات و دلایل کاهش ازدواج هم بر می گرد به مدیران نالایقی که نتوانسته اند فرهنگ ازدواج را در جامعه ما آسان کنند و این سختی ها را از بین ببرند و تسهیلات مناسبی را برای ازدواج جوانان فراهم کنند، از طرفی هم بعضا مسئولیت پذیری جوانان ما کاهش پیدا کرده و باعث شده جرئت تشکیل خانواده را نداشته باشند. افزون بر این نداشتن شغل مناسب، نداشتن امکانات مناسب، دشواری برای تهیه مسکن و گرانی ها هم می تواند از موانع ازدواج جوانان باشد، اما مشکلی اصلی اعتقادی و فرهنگی است و مشکل اقتصادی و معیشتی در مراحل بعدی قرار دارند. از همین رو چون ما مبناهای ازدواجمان بعضاً درست نیست، موارد طلاق هم در کشور افزایش یافته است.

حجت الاسلام صادقی در پایان به بیان راهکار برون رفت از این معضل در کشور پرداخت و گفت: در قدم اول باید در جامعه آگاهی سازی به صورت مناسب انجام شود. اگر این معارف، فواید و مزایای ازدواج به درستی به جوانان منتقل شود قطعا آنها به سمت ازدواج گرائیده می شوند و قدم دوم آن است که تسهیلات اقتصادی مناسب توسط دولت فراهم شود، در زمینه فرهنگی هم باید کار بیشتری صورت گیرد تا رغبت به ازدواج در جوانان تقویت شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.