قم- پرداخت تسهیلات به‌منظور حمایت از کسبه وعده‌ای است که بالاخره پس از مدت‌ها به ایستگاه عمل رسیده اما بسیاری از فعالان اقتصادی که حالا برای دریافت این کمک‌ها به بانک‌ها مراجعه می‌کنند با موانع بسیاری برای دریافت وام پیش رو هستند که حتی صدای خود مسئولان را نیز درآورده است.

مسیر دریافت تسهیلات کرونایی هموار نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنگاه های اقتصادی و کسبه قم از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون ضرر و زیان بسیار یرا متحمل شدند زیرا با شیوع این بیماری تعطیلی اجباری موجب رسیدن درآمد آن ها به صفر شد و پس از آن به دلیل کاهش تعداد زائران حتی با بازگشایی بازار ها خسارت های به بار آمده جبران نشد.

کسبه قم که در مدت پنج ماه گذشته هم چنان چشم انتظار کمک های حمایتی دولت بودند حال با تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات ۱۲ و ۱۶ میلیون تومانی به بانک ها معرفی می شوند اما برخی از آن ها مدعی هستند که بانک ها خود به مشکلی دیگر برای دریافت این تسهیلات تبدیل شدند.

مشکلات ریزودرشت و بخشنامه‌های سلیقه‌ای

در این رابطه اعظم مدرسی یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی به خبرنگار ما  می‌گوید: متأسفانه پس از ماه‌ها انتظار حال که برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل مراجعه می‌کنیم با بخشنامه‌هایی روبرو هستیم که از این بانک تا بانک دیگر متفاوت بوده و فرق می‌کند.

وی اظهار می‌کند: باوجوداینکه پروسه دریافت وام برای بنگاه‌های اقتصادی خود با شرط و شروط بسیاری مانند دارا بودن بیمه همراه بوده است و تمامی رسته‌های شغلی را در برنمی‌گیرد اما حالا با رسیدن به‌نوبت دریافت تسهیلات با شرایط دیگری روبرو هستیم.

وی بیان می‌کند: باوجوداینکه مبلغ وام تنها ۱۲ میلیون تومان است اما حالا بانک تقاضای افتتاح حساب و سپرده‌گذاری به قیمت یک‌سوم میزان تسهیلات را دارد.

 مشکل تأمین ضامن

در این رابطه حجت‌الله موسوی نیز بابیان اینکه اطلاع‌رسانی در خصوص پرداخت تسهیلات بسیار نامناسب است بیان می‌کند: مدت‌هاست که گفته‌شده به ما اطلاع‌رسانی می‌شود اما هنوز از طرف بانک عامل اطلاعی داده نشده و لذا وقتی پرس‌وجو می‌کنیم به ما گفته می‌شود که نام شما خیلی وقت است که برای دریافت تسهیلات به بانک عامل داده شده است.

وی بیان می‌کند: بانک‌ها برای اعطای شش میلیون تومان تسهیلات ضامن کارمند طلب می‌کنند و چون دریکی از بانک‌های عامل قسط عقب‌افتاده داشتیم از پرداخت وام خودداری می‌کنند.

وی ابراز می‌کند: وقتی به مدت ۵ ماه است که کاروکاسبی در رکود به سر می‌برد و نتوانستیم از پس مخارج بربیاییم چطور می‌توانیم اقساط عقب‌افتاده نداشته باشیم؟

وی بیان می‌کند: برخی از مسئولان و روسای بانک‌ها ظاهراً فراموش کردند و نمی‌دانند که ما این وام را برای چه منظوری دریافت می‌کنیم و لذا دلیل این‌همه سخت‌گیری مشخص نیست!

عملکرد نامطلوب است

عملکرد نامطلوب ارائه و اعطای تسهیلات حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا به‌گونه‌ای است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم  نیز آن را تائید کرده و در خصوص این موضوع می‌گوید: متأسفانه در این زمینه عملکرد نامطلوبی داریم.

مهرداد غضنفری با اشاره به تسهیلات و بسته‌های حمایتی دولت از واحدهای تولیدی و آسیب‌دیده از کرونا، بیان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که به بخش تولید استان در بحران کرونا واردشده است در پایین‌ترین میزان دریافت تسهیلات حمایتی دولت قرار داریم.

وی بابیان اینکه بخش کشاورزی ما برای دریافت تسهیلات نادیده گرفته‌شده و درنتیجه درخواست افزایش تسهیلات و تمدید زمان دریافت تسهیلات را از مرکز کردیم افزود: به‌منظور بررسی و نظارت درست بر روند اعطای تسهیلات لذا باید هرچند روز یک‌بار باید میزان پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها اعلام شود.

ثبت ۲۲۸۲ پرونده

مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی قم هم با اشاره به سهم ۶۴۲ میلیارد تومانی استان قم از دریافت تسهیلات کرونایی دولت، بیان کرد: سهم استان قم برای پرداخت تسهیلات آسیب دیدگان ناشی از کرونا ۶۴۲ میلیارد تومان است و درمجموع کمتر از ده درصد یعنی به میزان ۶۰ میلیارد تومان تقاضا داریم که ۵۵ میلیارد آن در بانک‌ها در حال بررسی هستند که تعداد متقاضیان زیر ۱۰ درصد ما تسهیلات حمایتی دریافت کردیم.

به گفته مصطفی کاویانی، در سامانه کارا دو هزار و ۲۸۲ پرونده به مبلغ ۶۰ میلیارد و ۸۴۷ میلیون تومان ثبت‌شده که از این تعداد دو هزار و ۲۴۱ پرونده به مبلغ ۵۵ میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان در بانک‌ها در حال بررسی است و از میان پرونده‌های ثبت‌شده به ۱۳۶ پرونده به مبلغ یک میلیارد و  ۹۴۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.