سالروز پیوند آسمانی و مبارک حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) را در تقویم رسمی ایران روز «ازدواج» نامیده‌اند و هر ساله بسیاری از زوج‌های جوان این روز را به عنوان روز ازدواجشان در اولویت قرار می‌دهند.

بله به «ازدواج ساده»

سرور هادیان‌/

سالروز پیوند آسمانی و مبارک حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) را در تقویم رسمی ایران روز «ازدواج» نامیده‌اند و هر ساله بسیاری از زوج‌های جوان این روز را به عنوان روز ازدواجشان در اولویت قرار می‌دهند.

اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تعدادی از مراسم‌های ازدواج برگزار نشد و به زمان‌های بعدی موکول شد و عده‌ای هم سعی کردند، شرایط موجود را بپذیرند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون مراسم و یا با تعداد بسیار اندک میهمان این سنت حسنه را بجا آورند.

اما از کنار کرونا و چالش‌هایی که برای ازدواج جوانان ‌به همراه دارد، بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت. شیوع ویروس کرونا در جهان به ویژه ایران و شهرهای مختلف، مشکلات بسیاری در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و... به همراه داشت و حتی در بحث ازدواج هم‌ تأثیر زیادی گذاشت.

به سراغ مردم رفتیم. آن‌ها نظرات متفاوتی را در این باره اعلام می‌کنند که حاصل این گفت‌وگوها را با هم ‌مرور می‌کنیم.

•       تهدیدی که باید به فرصت تبدیل شود

محمود هاشمی، بازنشسته و ۶۰ ساله می‌گوید: کرونا تأثیرهای زیادی بر همه مسائل ما داشت و در بحث ازدواج، برخی جوانان و خانواده‌ها را به این فکر انداخت که از همه‌گیری کرونا برای کاهش مخارج ازدواج، حذف مراسم عقد و عروسی، کاهش میهمانان، میزان خریدهای پیش از ازدواج و... استفاده بهینه‌ای کنند.

او که دارای سه فرزند است، می‌افزاید: هر سه فرزند من دارای مدارج علمی بالا و شاغل هستند اما با هزینه‌ها و تورم باز هم امکان ازدواج را ندارند زیرا از پس هزینه‌های ازدواج برآمدن به یک معجزه شبیه شده است.

او خاطرنشان می‌سازد: به اعتقاد من کرونا تهدیدی است که از آن می‌توان به‌ عنوان فرصت استفاده کرد و حداقل آن، تغییر فرهنگ و خلاصی از بار سنگین مخارج ازدواج است.

همسر او نیز با بیان اینکه گاهی برخی از تهدیدها را می‌توان تبدیل به فرصت کرد، خاطرنشان می‌سازد: باور کنید برای خواستگار آمدن در شرایط معمول، خانواده دختر هر بار باید بار مالی زیادی را متحمل شوند تا خواستگارها بیایند و بروند، آن هم آیا بشود یا نشود.

زهرا صادقی ۵۰ ساله تأکید می‌کند: ما دو پسر و یک دختر داریم و شرایط هر دو طرف را کامل درک می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: به اعتقاد من با شرایط اقتصادی جامعه باید برخی از رسومات دست و پا گیر را حذف کرد و به سمت و سوی سادگی‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

وی بیان می‌دارد: سادگی که نشان فقر نباشد بلکه نشان از انتخاب درست در عین زیبایی است. می‌توان با سادگی و در عین حال به‌روز بودن از هزینه‌های کمرشکن و استرس هر دو خانواده و جوان‌ها کاست.

•       داشته‌های معنوی و بعد مادی

وی می‌افزاید: یک قرار حضوری در فضای باز مثل رستوران یا کافی‌شاپ با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند موجب آشنایی خانواده دختر و پسر با هم شود و نیاز به آن همه هزینه خرید میوه و شیرینی و... ندارد و در صورت رضایت طرفین گفت‌وگوها و دیدارهای دختر و پسر با اطلاع خانواده‌ها ادامه پیدا می‌کند تا هر دو خانواده اذیت نشوند یا در صورت عدم انتخاب موضوع همان جا تمام می‌شود و امیدوارم این شیوه پس از کرونا هم ادامه یابد.

•       برگزاری آداب و رسوم با شرایط روز

به سراغ یکی از عروس و دامادهای دوران کرونایی می‌روم، یوسفی می‌گوید: ما پیش از کرونا مراحل خواستگاری را گذرانده بودیم و برای عقد با دوران کرونا مواجه شدیم. وی می‌افزاید: قرار به تأخیر تا ایجاد شرایط مناسب شد اما با ادامه‌دار شدن شرایط تصمیم به یک عقد محضری ساده گرفتیم تا بقیه مراسم پس از شرایط بحرانی انجام شود. ‌

وی خاطرنشان می‌سازد: درباره شرایط ازدواج و ثبت عقد در محضرها در دوران شیوع کرونا نیز اعلام شد بر اساس اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های ویژه‌ای صورت گیرد.

لیلا نیک‌زاد، تازه عروس‌ هم‌ می‌گوید: به اعتقاد من کرونا شرایطی را فراهم کرد که خانواده‌ها در حال خو گرفتن با این روند، ازدواج ساده و بی‌تکلف در محضرها را بپذیرند و امیدوارم این رویه فرهنگ‌سازی شود.

•       ترویج ازدواج ساده

یک روان‌شناس درباره ازدواج در دوران کرونایی می‌گوید: امروز به دلیل مشکلات کرونا نمی‌توانیم مجالس ازدواج را همچون گذشته برگزار کنیم اما قطعاً ازدواج در آینده نیز نمی‌تواند همچون گذشته باشد؛ چرا که تنها معنای ازدواج، داشتن جشن عروسی مفصل نیست پس زوج‌های جوان نباید منتظر پایان کرونا بمانند و بهتر است به شکل ساده‌تری به خانه بخت بروند.

شیرین شریف می‌افزاید: کرونا بسیاری از رفتارهای افراطی در بحث ازدواج را تغییر داد که این تغییر از مراسم خواستگاری تا سایر مراسم را می‌تواند شامل باشد.

این روان‌شناس تأکید می‌کند: جشن نشان از شادمانی است و اگر قرار باشد با افزایش تجملات و هزینه‌های بالا دلواپس تأمین هزینه‌ها باشیم، پس مفهوم جشن دارای هویت واقعی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.