به گفته مینو محرز، تنها دارویی که در حال حاضر در روند درمان بیماری کووید مؤثر واقع شده و مجوز تولید دریافت کرده همین رمدسیور است که به میزان مورد نیاز در اختیار مراکز درمانی قرار دارد و هیچ کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

تنها دارویی که در حال حاضر در روند درمان کرونا مؤثر واقع شده، رمدسیور است /واکسن تولید شده در دانشگاه آکسفورد احتمالاً تا اواسط مرداد به بازار بیاید

قدس آنلاین؛ سعید نمکی روز چهارشنبه( ۲۵ تیرماه) در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر داد که تاکنون داروی موثر و قابل اعتماد برای درمان ویروس کرونا در دنیا وجود ندارد اما داروی «رمدسیور» در اروپا و آمریکا برای مبتلایان به این ویروس تجویز می‌شود و به اندازه کافی در کشور موجود است و از هفته آینده تولید ملی آن نیز آغاز می‌شود.

قدس آنلاین برای آشنایی بیشتر با این دارو و آخرین موفقیت‌های علمی و پژوهشی در این رابطه از جمله تولید واکسن توسط دانشگاه اکسفورد به سراغ «مینو محرز» فوق تخصص بیماری‌های عفونی رفتیم.

محرز بأ تاکید بر اینکه در درجه اول هیچ درمان قاطعی در دنیا برای درمان کویید ۱۹ وجود ندارد؛ گفت: یک سری درمان‌هایی در ایران و در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است که بر اساس آن داروی «رمدسیور» می‌تواند به عنوان یک داروی ضدویروس مؤثر باشد اگر در اوایل بیماری مورد استفاده قرار بگیرد البته باید بگویم که این دارو برای بیماران و مبتلایان سرپایی این بیماری تجویز نمی شود و فقط بیمارانی که به تازگی و در مراحل اولیه بیماری بستری می‌شوند این دارو برایشان تجویز می‌شود؛ یعنی این دارو برای بیمارانی که حال آنها رو به وخامت گذاشته است و بیماری رو به مراحل پیشرفته‌تر رفته است دیگر موثر نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش از این «رمدسیور» برای درمان چه بیماری مورد استفاده قرار می‌دادند،گفت:چند سال قبل این دارو در روند بیماری ابولا مورد استفاده قرار گرفت؛ با شیوع بیماری کووید ۱۹ این دارو را در ووهان چین مورد استفاده قرار دادند؛ در نتیجه مطالعات بیشتر بر روی این دارو آغاز شد. این دارو هم تأییدیه اف‌دی‌ای(FDA) آمریکا و هم اف دی ای اروپا را داراست.

محرز افزود: مطالعه بر روی این دارو در کشور ایران نیز از همان روزهای ابتدایی آغاز شد و امروز توانسته‌ایم این دارو را در کارخانه‌های داروسازی خودمان تولید کنیم. این دارو چون ضد ویروس است و در مراحل اولیه مؤثر واقع شده است وزارت بهداشت مجوز تولید این دارو را صادر کرد و در حال حاضر در مراکز درمانی کشورمان که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«رمدسیور» تنها داروی مؤثر در روند درمان بیماری کووید ۱۹

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا تأثیر داروی «فاویپراویر» نیز به همین شکل است؟ گفت: خیر این دارو یک داروی ضد آنفولانزا محسوب می‌شود که روی کووید تأثیری ندارد و در دنیا به عنوان دارویی که در درمان کرونا مؤثر باشد شناخته نمی‌شود. تنها دارویی که در حال حاضر در روند درمان بیماری کووید مؤثر واقع شده و مجوز تولید دریافت کرده همین رمدسیور است که به میزان مورد نیاز در اختیار مراکز درمانی قرار دارد و هیچ کمبودی در این رابطه وجود ندارد. متأسفانه به ‌واسطه تبلیغاتی که در فضای مجازی شد داروهای فیک و قلابی تحت عنوان «رمدسیور» به فروش گذاشته شد و برخی مردم هم که درمانده بودند برای خرید این داروی قلابی با قیمت‌های گزاف اقدام کردند در حالی که این داروها نه تنها هیچ تاثیری در روند بهبود بیماری نداشتند و بلکه برای بیماران عوارض هم در پی داشته‌اند. مردم بدانند اگر دارویی در رابطه با این بیماری یا هر بیماری دیگری توسط کمیته علمی مورد تأیید قرار بگیرد بلافاصله داروسازهای ما می‌توانند آن دارو را تولید و در اختیار مردم قرار دهند.

واکسن دانشگاه  آکسفورد مصونیت ایجاد می‌کند و عارضه ندارد

به گفته محرز، آخرین یافته‌های علمی و تولید واکسن کرونا به دانشگاه آکسفورد مربوط می‌شود که در ساخت واکسن پیش‌رو  بود چرا که آنها از قبل کار روی ساختن واکسن برای کووید ها را آغاز کرده بودند. آنها در حال حاضر مرحله سوم و کارآزمایی بالینی این واکسن را انجام می‌دهند که تاکنون مؤثر بوده و عارضه‌ای نداشته است و احتمال می‌دهند تا ماه آگوست(اواسط مرداد) به بازار بیاید. از طرفی آمریکایی‌ها و روس‌ها نیز مدعی هستند که به واکسن دست یافته‌اند. در این بین واکسنی که دانشگاه آکسفورد در حال حاضر تولید کرده است از نظر ایجاد مصونیت و نداشتن عارضه می‌تواند وارد بازار شود اما اینکه آیا این واکسن مثل واکسن آنفولانزا باید هر ساله مورد استفاده قرار بگیرد یا اینکه چند ماه می‌تواند در برابر ویروس کرونا مصنویت ایجاد کند هنوز مشخص نیست و نیاز به زمان دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت ما اقدامی برای دریافت این واکسن انجام داده است یا خیر گفت: واقعیت این است که دانشمندان و محققان ایرانی در حال حاضر بر روی تهیه دارو و واکسن این بیماری در حال تحقیق و بررسی هستند و خوشبختانه کشور ما آنقدر از نظر علمی پیشرفته و پیشرو است که می‌توانیم واکسن را بسازیم. درواقع ما منتظر ننشسته‌ایم تا واکسن را دیگری برای ما ارسال کند چون ساختن واکسن در تیراژ بالا محدودیت وجود دارد و ساخت انبوه این واکسن نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در برخی کشورها همچون هند وجود دارد.

درصد ابتلابه کرونا در میان بیماران اچ آی وی مثبت ناچیز است

رئیس مرکز تحقیقات ایدز  کشور در رابطه با شرایط بیماران مبتلا به ایدز کشورمان در دوران شیوع کرونا نیز اینگونه توضیح داد که "خوشبختانه مطالعات اولیه بر روی بیماران اچ ای وی(HIV) مثبت حاکی از آن بوده است که ابتلا به کووید ۱۹(کرونا) در بین این بیماران بسیار اندک بوده است و اگر هم بوده کم علامت و خفیف بوده است."

وی تصریح کرد: مطالعات بر روی بیماران مبتلا به HIV نشان داده است که درصد ابتلای بیماران مبتلا به اچ آی وی به واسطه دریافت ۳ نوع داروی ضدویروسی که مصرف می‌کنند به ویروس کرونا بسیار پایین بوده است؛ در نتیجه اگر هم مبتلا شوند به نوع خفیف این بیماری مبتلا خواهند شد.البته این داروها فقط برای بیماران مبتلا به اچ ای وی مورد مصرف دارد و برای افراد عادی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته است البته در روزهای نخست شیوع کرونا در چین و تایلند دو نمونه از داروهای ضدایدز مورد استفاده قرار گرفت که نتایج اولیه مثبتی هم به همراه داشت اما مطالعات بعدی نشان داد این داروها در برخورد با تغییرات ویروس کرونا مؤثر نیستند و از این رو این داروها کنار گذاشته شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.