کرمان- شیوع بیماری کرونا و انسداد مرز ها و به دنبال آن کاهش صادرات و از طرفی نوسانات ارزی و تعهد ارزی برای بازگرداندن ارز امسال موجب شد تا حجم بسیاری از محصول پسته کرمان در انبارها بدون مشتری بماند و همین موضوع حالا به دغدغه ای جدی برای صادرکنندگان و نیز تولید کنندگان تبدیل شده است.

پسته کرمان از صادرت بازماند؛ ۷۵ هزار تن پسته بدون مشتری

قدس آنلاین-گروه استان ها:اگر چه یکی از مشتریان پر و پا قرص محصولات ایران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند اما امسال کرونا فرصت صادرات را از بین برد و بنا بر آمار های منتشره گفته می شود که ۱۲۰ هزار تن پسته تولیدی استان کرمان درانبارهای این استان روی دست تجار مانده و احتمال تخریب آن  حالا بالا گرفته است.

در حالی ۷۵ هزار تن محصول سال گذشته کرمان در انبار های این استان بر روی دست صادر کنندگان مانده است که فصل برداشت پسته در سال جدید نیز نزدیک است و از یک ماه آینده با ورود پسته تازه به بازار معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار پسته کاران این استان باشد.

پیشگیری قبل از وقوع حادثه

در همین راستا بسیار ی از پسته کاران و کشاورزان رفسنجان که دغدغه برداشت و فروش محصول خود را را دارند اذعان می کنند: در طی ماه های گذشته قیمت ماشین آلات، کود، سم و سایر نهاده های برداشت و نگهداری باغات پسته افزون بر سه برابر افزایش داشته است و لذا شرایط کرونا بسیاری از کشاورزان را نگران کرده است که اگر محصول آن ها برداشت و به فروش نرسد چه اتفاقی ممکن است پیش بیاید.

علی محمودی یکی از بهره برداران این حوزه به خبرنگار ما می گوید: به دلیل کرونا در حال حاضر بسیاری از کارگاه هایی که در این راستا فعالیت داشتند به تعطیلی کشانده شده و کارگاه های بسته بندی متاسفانه سفارشی ندارند.

وی با بیان اینکه پسته کرمان خریداری ندارد و لذا این موضوع حتی صادرکنندگان رابا مشکلات جدی مواجه کرده است اظهار می کند: پسته هایی که سال گذشته برای صادرت فروختیم هنوز در انبار ها مانده است و حتی بخشی از محصول صادراتی در میانه راه برگشت خورد و در حال حاضر در انبار در حال خاک خوردن است.

وی با بیان اینکه بازار داخلی کشش خرید این محصول را ندارد بیان کرد: در این راستا باید دولت با رایزنی و ایجاد بازار های خارجی ب کمک پسته کاران و صادر کنندگان بشتابد.

محمودی اذعان می کند در حالی که هنوز انبار ها از محصول سال گذشته پر است محصول امسال را پس از برداشت در چه مکانی باید انبار کرد؟

وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم گشایش در صادرات این محصول بسیاری از کشاورزان این منطقه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد ادامه می دهد: متاسفانه رکود حاکم بر این حوزه بسیاری از کارگران را خانه نشین و معیشت بسیاری از خانواده ها را با خطر مواجه می کند.

۴۰ درصد پسته ها از صادرات بازماند

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه متاسفانه امسال به دلیل انسداد مرز ها صادرات این محصول نیز قطع شد ابراز کرد: تامین مالی و نقدینگی، قیمت ارز و انباشت پسته و افزایش قیمت نهاده ها از مشکلاتی است که باید برای آن هر چه زودتر چاره اندیشی کرد.

سیدمهدی طبیب‌زاده بیان کرد: هم اکنون پسته در انبارها انباشت شده است و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شده فرصتهای شغلی از دست رفته است و ۴۰ درصد از پسته در حال نابود شدن است.

وی افزود: ۹۰ درصد از محصول پسته استان کرمان به صورت سنتی صادر می شود و این محصول صادرات محور و در بازار جهانی لوکس محسوب می شود و اگر بازار پسته را از دست بدهیم ضربه شدیدی به اقتصاد استان وارد می شود.

افت شدید صادرات

 دبیرکل انجمن پسته ایران در همین رابطه با بیان اینکه  حدود ۱۰۰ هزار تن از محصول پسته سال قبل کشور در انبارها باقی مانده که نزدیک ۷۵ هزار تن در انبارهای استان کرمان است اظهار کرد: از سال ۹۷ تاکنون در صادرات پسته افت شدید داشته ایم و در صورت تداوم وضعیت پیمان سپاری ارزی، تاثیرات بسیار بدی بر سر صادرات پسته گذاشته می شود .

حسین رضایی که در آخرین روز تیرماه امسال میهمان پسته کاران رفسنجان بود خاطر نشان کرد: انجمن پسته ایران در بهمن ۹۸ به آسیب شناسی و بررسی های علل شکست این تجارت پرداخت و به این نتیجه رسید که بحث تعهد ارزی و پیمان سپاری ارزی در اوایل سال ۹۷ صادرات پسته را دچار مشکل کرد.

 وی با طرح این سئوال که کدامین تاجر جرأت می کند  با این نوسانات شدید ارزی به بازار اعتماد کند؟ اظهار داشت : اما با این حال خرده فروشان و صادرکنندگان سعی می کنند که جلوی افت شدید قیمت پسته را بگیرند و نمی گذارند که قیمت پائین تر از این بیاید.

دبیرکل انجمن پسته ایران افزود: دولت باید به صادرکنندگان پسته اعتماد کند زیرا ۳۰ سال است که صادرکننده، ارز صادراتی پسته را  به عنوان پاکترین ارز وارد کشور کرده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.