فرماندار زاوه گفت: با وجود اینکه ۱۱ سال از شهرستان شدن این منطقه می‌گذرد اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و به دلیل برخی کمبودها رشدی لاک‌پشتی داشته است.

رشد شهرستان زاوه طی ۱۱ سال گذشته لاکپشتی بوده است

به گزارش قدس آنلاین، محمود صادقی عنوان کرد: زاوه در سال ۸۷ یکی از بخش‌های تربت‌حیدریه بود که مستقل و به عنوان شهرستانی جدید معرفی شد و اکنون دو بخش سلیمان و مرکزی دارد.

وی مطرح کرد: اگر چه طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت شهرستان زاوه بالغ‌بر ۶۷ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام شده اما بر اساس آمار خانه‌های بهداشت حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، همچنین ۷۲ پارچه روستا و آبادی داریم که حدود ۶۸ روستای آن دارای دهیاری و شورای اسلامی هستند.

فرماندار زاوه افزود: با وجود پتانسیل‌های فراوانی که شهرستان زاوه دارد با گذشت ۱۱ سال که از شهرستان شدنش می‎گذرد هنوز به جایگاه واقعی خود نسبت به سایر شهرستان‌هایی که همزمان با زاوه شهرستان شدند، نرسیده و رشد و توسعه‎اش به علت برخی کمبودها لاک‌پشتی بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۶ درصد جمعیت شهرستان زاوه در روستاها ساکن هستند، اظهار کرد: در شهرستان زاوه روستاهای بسیار بزرگی مانند ساق، صفی‌آباد، مرغز‎ار و کاریزک ناگهانی وجود دارد که عمده شغلشان کشاورزی و دامداری است.

کشاورزی شهرستان تک محصولی است

صادقی ادامه داد: کشاورزی شهرستان تک محصولی و فقط زعفران است و کشاورزان در تمامی روستاها و اطراف شهر به کشت این محصول مشغول هستند، اما برخی سال‌ها به دلیل وجود دلالان و واسطه‌ها قیمت زعفران همیشه مورد انتقاد بوده است.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود کشاورزی شهرستان از تک‌ محصولی خارج و به چند محصولی تبدیل شود، بر اساس آمار جهاد کشاورزی از ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران به‌ طور میانگین ۴۰ تن در سال زعفران خشک داریم.

فرماندار زاوه مطرح کرد: در حال حاضر دورنمای توسعه شهرستان کشاورزی است و تلاش می‌شود مردم به سمت کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای روی بیاورند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیل و بارندگی شدید ابتدای امسال حدود ۳۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان زاوه خسارت وارد نمود، راه‌اندازی صندوق توسعه کشاورزی را بسیار ضروری ذکر کرد و افزود: یکی از خلاءهای شهرستان نبود یک تعاونی است که بتواند زعفران کشاورزان را خریداری کند.

صادقی همچنین اظهار کرد: یکی از معضلات دیگر شهرستان، در بخش کشاورزی نبود تکنولوژی پاک کردن زعفران است، اگر این تکنولوژی را داشته باشیم نیازی نیست کشاورزان محصول خود را به‌ سرعت بفروشند، بلکه پس از پاک کردن خشک کرده، نگهداری می‌کنند و در موعد خود به فروش می‌رسانند ولی اکنون مجبور به خام فروشی هستند و دلالان سوء استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه بخشی از کشاورزی شهرستان مکانیزه و نوین است، اما عمده کشاورزی شهرستان به صورت سنتی بوده که موجب هدر رفت آب، کاهش کیفیت و برداشت نامناسب محصول می‌شود.

۸۰ درصد کشاورزان خرده مالک هستند

فرماندار زاوه عنوان کرد: با وجود اینکه کشاورزان شهرستان هنوز به اهمیت کشاورزی صنعتی و آبیاری‌های نوین پی‌نبرده‌اند، اما برای ترویج آن تلاش و فرهنگ‌سازی می‌شود.

وی یادآور شد؛ ۸۰ درصد کشاورزان شهرستان زاوه خرده‌مالک هستند، از سویی با وجود اینکه برخی افراد سودجو دور از چشم منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌کنند، اما برابر قانون به جد با متخلفان برخورد می‌شود.

صادقی عنوان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل شهرستان ایجاد استخرهای کشاورزی است، بعد از سهمیه‌بندی آب برخی کشاورزان مجبور به ذخیره آب برای فصل برداشت محصول شدند، این موجب شد در زمین‌های کشاورزی با ایجاد استخرهای بزرگ ذخیره آب فراوانی را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: این استخرها نه تنها استاندارد نیستند بلکه مجوز هم ندارند از سویی قانون مدونی برای جلوگیری از احداث استخر نیز نداریم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.