برنامه پیش رو مجله سیاسی«رو در رو» شبکه چهار پنجشنبه 2مرداد ماه ساعت 19 میزبان دکتر یحیی آل اسحاق وزیر سابق بارزگانی خواهد بود.

آل اسحاق از قرارداد ایران و چین می‌گوید

قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، رو در رو این هفته قصد دارد تا به موضوع قرارداد ایران و چین بپردازد.
توافق ایران و چین برای همکاری های گسترده در یک دوره 25 ساله که نقطه عطفی در مناسبات دو کشور محسوب می‌شود، زمینه‌ای برای به اشتراک گذاری ظرفیت های متنوع دو قدرت تاثیر گذاردرشرق و غرب آسیا است که می تواند نمونه ای از همکاری های راهبردی منطقه ای در جهان باشد.
بنابر این گزارش، برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین در بهمن‌ماه سال ۹۴ به تهران بازمی‌گردد، زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری‌های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد.
سند همکاری های ایران و چین که بر اساس اصول و قواعد حقوق بین الملل،منافع مشترک،سیاست برد- برد و با رعایت اصل حاکمیت ملی، احترام به تمامیت ارضی و استقلال دو کشور تنظیم شده است؛ با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شده و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت را شامل می‌شود.
بازتاب توافق همکاری راهبردی ایران و چین به گونه ای بوده است که در آمریکا و اروپا بیشتر رسانه ها به آن پرداخته اند. برخی مقامات آمریکایی از جمله "مایک مورل " معاون پیشین سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و خانم "نیکی هیلی" نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل این توافق را شکستی برای سیاست های کاخ سفید دانسته و همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انزوای ایران، توصیف کرده است.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز همکاری ایران و چین را خبر ناخوشایندی برای اسرائیل عنوان کرد زیرا موجب می‌شود فشار حداکثری واشنگتن بر تهران بی‌تاثیر شود.
«رو در رو» با مسائل سیاسی روز دنیا، هر پنجشنبه ساعت 19 از شبکه چهار سیما باشید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.