معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای حمایت از سرمایه‌گذاران تاکنون هزار و ۲۴۶ تفاهمنامه در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری با مبلغ ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در شهرستان‌های این استان به امضا رسیده که اجرای آنها ۴۸ درصد پیشرفت داشته است.

۲۱۲۰ میلیارد  پروژه سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی به تصویب رسید

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان اظهار کرد:  ۳۳۸ پروژه از این تعداد به عنوان پروژه‌های بزرگ دارای بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال در نظر گرفته شده است که برای هر یک از آنها کارگروه ستاد تسهیل با حضور استاندار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۹۳ پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و از این تعداد ۶۱ فقره در کارگروه ستاد تسهیل بررسی و تعیین تکلیف شده است.  

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طی نشستی با وزیر امور اقتصادی و دارایی به منظور تامین مالی این پروژه‌های بزرگ، کمیته تامین مالی به ریاست معاون بانک و بیمه این وزارتخانه و مدیران بانکها تشکیل شد که تاکنون ۳۰ پروژه از پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری استان در این کمیته بررسی و ۱۴ پروژه به میزان ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تامین مالی شده است.

شرایط بهتر اقتصادی خراسان رضوی در کشور

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی خراسان رضوی افزود: با وجود همه شرایط دشوار حاکم بر استان در نتیجه تحریم‌ها و شیوع کرونا، خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد و شاخص‌های اقتصادی استان در بسیاری از موارد از متوسط کشوری بهتر است و دلیل عمده آن وجود پربرکت مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و وفاق و همدلی در استان است.

رسولیان ادامه داد: قیمت بیشتر اقلام در خراسان رضوی از متوسط کشوری کمتر یا برابر با آن است، قیمت مرغ و تخم مرغ در این استان از متوسط کشوری کمتر و قیمت گوشت قرمز در حد متوسط کشوری است.

وی گفت: تعداد واحدهای راکد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور ۲۱ درصد اما در خراسان رضوی ۱۶ درصد است این در حالی است که عمده واحدهای صنعتی در این استان در زمره واحدهای کوچک و متوسط و آسیب پذیر بوده و باید میزان تعطیلی آنها بیشتر از سایر مناطق کشور باشد.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری این استان هفت درصد و نرخ مشارکت اقتصادی آن بالا است، همچنین به خاطر اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، نرخ بیکاری روستایی استان در حال کاهش است.

وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه شاخص‌های کلان اقتصادی کشور را کاهش داده و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده است، کرونا نه تنها بر ایران بلکه بر کشورهایی که مدعی برخورداری از شرایط اقتصادی مطلوب بودند نیز تاثیر منفی گذاشته و نرخ رشد اقتصادی کشورها را به شدت کاهش و نرخ بیکاری آنها را افزایش داده است.

رسولیان گفت: مشکلات ناشی از کرونا بر اقتصاد این استان بیشتر از سایر استانها است و چون اقتصاد استان برپایه زیارت وگردشگری است، قطع سفرهای استانی و عدم ورود زائر به استان، تاثیرات منفی بیشتری بر وضعیت اقتصادی آن گذاشته است.

وی افزود: خراسان رضوی بیش از ۳۰ میلیون زائر در سال داشته و پایه اقتصادی آن بر مبنای گردشگری و ارایه خدمات به زائران است، اما کرونا باعث شد ۷۰ درصد فروش واحدهای صنفی مشهد کاهش یابد و از اسفندماه سال گذشته بسیاری از هتل‌ها و مراکز تفریحی و ورزشی و بوستان‌ها تعطیل هستند ‌و بسیاری از واحدهای صنفی فروش ندارند و هنوز مرزهای خراسان رضوی با کشورهای دیگر به طور کامل گشایش نیافته است.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: روزانه دستکم سه جلسه برای رفع موانع تولید در استان برگزار می‌شود که چنین موردی در کل کشور سابقه نداشته است، همچنین نشست ستاد کارگروه تنظیم بازار هفته‌ای یکبار به صورت رسمی و چند نشست پیرامون آن نیز به صورت غیررسمی برگزار می‌شود.

وی گفت: به دلیل محدودیت‌های مالی دولت ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به واحدهای صنفی و تولیدی با نرخ سود ۱۲ درصد اختصاص یافته است که بنگاه‌ها با این میزان تسهیلات فقط می‌توانند حقوق و بخش کوچکی از هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

رسولیان افزود: ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی اختصاص یافته است که باید جذب شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و رسانه‌ها باید در این خصوص تلاش کنند.

تعطیلی برخی واحدها بهتر از ادامه فعالیت آنهاست

وی همچنین در زمینه دلیل تعطیلی طولانی مدت برخی واحدهای تولیدی ادامه داد: تمام تلاش ما مبتنی بر حفظ و افزایش تولید است و اگر واحد تولیدی تعطیل می‌شود، اغلب بنا به شرایط بد مدیریت یا عدم امکان رقابت آن در بازار است، در مجموع ادامه فعالیت برخی واحدها به صرفه نیست.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی با توسعه شهرها در حریم شهر قرار می‌گیرند و ناگزیر به تعطیلی می‌شوند، باید این موضوع مورد واکاوی قرار گرفته و حد و حدودی برای توسعه شهرها در نظر گرفته شود، در این زمینه نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها هستیم.

وی افزود: کلینیک صنعت استان همه واحدهای راکد و نیمه راکد را شناسایی کرده و با همکاری بخش خصوصی، بسیج و دادگستری در پی فعال کردن مجدد واحدهایی که قابلیت احیا را دارند، هستیم.

رسولیان ادامه داد: در شرایط موجود سعی بر توسعه معدن و صنایع معدنی، افزایش تولید داخل و جایگزینی کالاهای وارداتی ،توسعه مسکن و صنعت قطعه سازی است زیرا با وجود تاثیرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد دنیا، معدن و صنایع معدنی رشد مناسبی داشته است، در این راستا از محل اجرای قانون ۲۴ مکرر معادن، یکی از واحدهای مهم صنایع معدنی برای برای تولید شیشه فعال شد و برنامه جدی امسال استان نیز فعال کردن این بخش‌ها است.

وی گفت: همچنین توسعه فعالیت‌های عمرانی مربوط به ساخت و ساز ۴۰ تا ۵۰ رسته تولیدی و صنعتی را که به صنعت ساختمان وابسته هستند فعال می‌کند، همچنین توسعه صنعت قطعه سازی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و این مهم از برنامه‌های جدی خراسان رضوی در سال جاری است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.