۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 713037

پس ‌از اینکه شرکت «فاو چین» سهام شرکت مزدا را خریداری کرد، اقدام به ساخت خودروهایی بر اساس پلتفرم‌های این شرکت کرد که در بازار خودرو به نام «هایما» شناخته می‌شوند لذا هایما S5 و هایما S7 دو نتیجه نسبتا موفق از این همکاری هستند که توانستند در بازارهای جهانی رخی نشان بدهند.

کدام «هایما» بهتر است؟ S5 یا S7؟

هایما S7 نسبت به رقیب خود مسن‌تر بوده و با ارائه در بازارهای جهانی توانست راه را برای هایما S5 هموارتر کند. در سال 1394 هایما S7 به کمک ایران‌خودروی خراسان به بازارهای ایران رسید. ازآنجاکه در آن هنگام تب خرید خودروهای کراس‌اوور در حال افزایش بود، هایما S7 با توجه به قیمت نسبتا مناسب خود توانست با استقبال خوبی مواجه شود. بااین‌حال بسیاری از مشتریان به دنبال خودرویی مشابه با اندازه‌های کوچک‌تر بودند. ازاین‌رو ایران‌خودرو تصمیم گرفت که در سال 96 هایما S5 را به‌عنوان نمونه کوچک‌تر و مناسب‌تر برای رفت‌وآمدهای شهری وارد ایران کند. آنچه می‌خوانید گزارشی از این دربی هیجان‌انگیز میان این دو رقیب خانوادگی است.

مقایسه طراحی هایما S5 با S7

هم‌خانواده بودن این خودرو می‌تواند توجیه‌کننده شباهت‌های ظاهری این دو باشد. در هر دو خودرو المانهای زیبایی ظاهری به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در مجموع می‌توان گفت که هر دو ظاهر رضایت بخشی دارند. با این حال میتوان گفت که وجود المانهای تکراری در ظاهر آرام و یکنواخت هایما S7 می‌تواند تا حدی نگاه بیننده را از آن برگرداند. اما شاید بتوان واحدی این ظاهر آرام را به مسن‌تر بودن هایما S7 نسبت داد. هایما S5 یک محصول تازه نفس است که با استفاده از ایده‌های خلاقانه بیشتر ظاهر اسپرت‌تر و تهاجمی‌تری به خود گرفته است. ازاین‌رو می‌تواند به‌خوبی در این عرصه خودنمایی کرده و برتری‌های خود را به رخ بکشد.

از نظر فضاسازی داخلی هر دو خودرو فضای راحت و کافی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند. با این حال هایما S7 به دلیل بزرگ‌تر بودن ابعاد در این امر موفق‌تر بوده و برای یک خودروی خانوادگی انتخاب مناسب‌تری است. اما از نظر استفاده از المانهای زیباکننده هایما S5 در داخل نیز موفق‌تر عمل کرده و توانسته با استفاده از طرح‌های جدید بر روی فرمان، رودری و صفحه کیلومتر بر ظاهر داخلی ساده و قدیمی هایما S7 پیروز شود.

اگر دوست دارید می‌توانید تصاویر و مشخصات هایما S7 را در hamrah-mechanic.com/carprice/haima/s7/ ببینید.

مقایسه امکانات رفاهی

ازآنجاکه خودروهای چینی همواره از جمله خودروهای پرادعا در حوزه امکانات رفاهی بوده اند، فهرست این امکانات در دو خودروی موردبحث ما نیز بسیار بلندبالاست. هر دو خودرو امکاناتی چون دیلایت، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با امکان کنترل از روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی لمسی، آینه های کناری برقی و تاشونده مجهز به گرم‌کن، تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌های عقب تاشو، شیشه دودی عقب، سنسور دنده عقب، سنسور کنترل باد لاستیک، دوربین 360 درجه، استارت بدون کلید، قفل خودکار حساس به سرعت، کامپیوتر سفری و برف پاک‌کن شیشه عقب را در فهرست امکانات خود دارند.

ازآنجاکه هر دو هم‌خانواده هستند محتویات این لیست چندان برای دو خودرو متفاوت نیست. اما هایما S7 با داشتن امکاناتی چون چراغ بدرقه، تنظیم برقی ارتفاع نور، آینه میانی الکتروکرومیک، صندلی برقی 8 حالته برای راننده با تنظیم گودی کمر، گرم‌کن صندلی راننده و سنسور باران سعی کرده که خود را از رقیبش متمایز کند. هرچند هایما S5 نیز برای عقب نماندن از قافله از امکاناتی چون تنظیم‌کننده صدا با سرعت و صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در شش حالت بهره گرفته است.

مقایسه مشخصات فنی هایما S5 و هایما S7

هایما S7 بری تامین قدرت لازم برای حرکت خود از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر استفاده میکند. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر 148 اسب بخار و گشتاوری حداکثر تا 180 نیوتن متر برای این خودرو به ارمغان بیاورد. این قدرت از طریق یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل شده که می‌تواند قدرت لازم برای یک شتاب‌گیری 13 ثانیه‌ای را به هایما S7 ببخشد. هایما S7 یک شاسی‌بلند جمع‌وجور 1.5 تنی است که پس از پیمودن صد کیلومتر از یک مسیر ترکیبی 8.8 لیتر از سوخت خود را مصرف کرده است. حداکثر سرعت این خودرو نیز 165 کیلومتر بر ساعت است.

در مقابل هایما S5 خودرویی با یک پیشرانه 1.6 لیتری است که قدرت تولیدی خود را به واسطه یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو میرساند. این قدرت که در حدود 120 اسب بخار است در کنار گشتاور 160 نیوتن متری برای راه‌اندازی هایما S5 در 14 ثانیه کافی است. اگر می‌خواهید که یک مسیر ترکیبی صد کیلومتری را با این خودرو طی کنید باید از داشتن حداقل 7.5 لیتر بنزین در باک خود مطمئن شوید. به علاوه فشردن پدال گاز این خودرو می‌تواند تجربه رانندگی با سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای شما به ارمغان آورد.

مشخصات فنی هایما S5 نیز در hamrah-mechanic.com/carprice/haima/s5 قابل مشاهده است.

مقایسه ایمنی

هیچ داده ای از تست ایمنی هایما S7 در دسترس نیست و کسب پنج ستاره ایمنی توسط هایما S5 در آزمون‌های C-NCAP نیز تنها در حد یک ادعا است. با این حال میتوان گفت که به‌روزتر بودن هایما S5 آن را در این بخش نیز نسبت به رقیب خود جلو می‌اندازند. هایما S5 با داشتن دو کیسه هوای اضافه در بخش‌های پرده‌ای و جانبی ایمنی سرنشینان را به‌خوبی فراهم کند.

هر دو خودرو امکانات ایمنی همچون ایموبلایزر، ایزوفیکس، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت در هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب‌ها در هنگام بروز حادثه، سیستمهای ترمز ABS، EBA و BAS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سیستم کنترل کشش و پایداری را در فهرست امکانات ایمنی خود جای داده‌اند. ازاین‌رو میتوان گفت که به جز دو کیسه هوای اضافه هایما S5 این دو خودرو تفاوتی در بخش ایمنی نداشته و هر دو به یک اندازه می‌توانند انتظارات شما را در این بخش برآورده کنند.

جمع‌بندی

ازآنجاکه هر دو خودرو خواستگاه یکسانی دارند نتیجه‌گیری نهایی برای اینکه کدام‌یک از آن‌ها بهتر است، کار دشواری است. اگر به دنبال خرید خودرویی هستید که کابین جادارتری را برای شما فراهم کرده و امکانات بیشتری در اختیارتان قرار دهد، پیشنهاد ما هایما S7 است. با این حال هایما S5 به دلیل داشتن ابعاد کوچک‌تر عملکرد بهتری در بخش فنی داشته و خودروی چابک‌تری است. همچنین اگرچه فیلمی از انجام تستهای ایمنی این خودرو در دسترس نیست، اما تجربه نشان میدهد که هایما S5 در برخورد با حوادث جاده‌ای پناهگاه مطمئن‌تری برای راننده و سرنشینان خودرو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.