ارومیه- آذربایجان ازجمله استان‌های مرزی کشور است به‌طوری‌که ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان دارد و چرخ‌های اقتصادی آن با کشاورزی می‌چرخد.

قطب تولید سیب درختی نگران از سرنوشت تولید است؛ ضرورت ساماندهی قبل از بی سامانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان آذربایجان غربی با تولید بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌درختی در سال در زمره بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در کشور است.

این استان ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی در راستای توسعه مبادلات با کشورهای همسایه دارد اما تولید سالانه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تنی محصول سیب استان همواره با مشکلات صادرات مواجه بوده است.

سال گذشته در این استان یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب از باغات سطح استان برداشت شد که این محصول به‌صورت تازه خوری، ذخیره، صادرات و تأمین مواد اولیه کارخانه‌های آبمیوه در راستای توسعه و رونق کشور استفاده شد.

متأسفانه از تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌درختی تنها ۳۵۰ هزار تن به مصارف صنعتی می‌رسد و باوجود عرضه در بازارهای تازه خوری اما بازهم قریب به یک‌سوم از این محصول تولیدشده همه‌ساله بر روی دست باغداران می‌ماند.

این موضوع که همه‌ساله به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی باغداران تبدیل می‌شود امسال با سایه‌اندازی کرونا بر بازارهای مصرف داخلی و هم‌چنین بازارهای صادراتی بیش از سال‌های پیش به نگرانی تولیدکنندگان دامن زده است.

جولان دلالان

در این راستا ابراهیم اسمی یکی از باغداران مشکین‌شهری به ما می‌گوید: باوجوداینکه  هنوز فصل برداشت نرسیده است اما ازآنجاکه بازار دارای رکود بوده و صادرات به سایر کشورها نیز به دلیل کرونا محدودشده است بیم آن می‌رود که امسال سیب بیشتری بر روی دست باغداران بماند.

وی بابیان اینکه از ابتدای سال قیمت سم و ادوات باغبانی با رشد بی‌سابقه‌ای همراه بود ادامه می‌دهد: متأسفانه هرسال دلالان باقیمت‌های اندک به سراغ باغداران آمده و تولیدکننده نیز به دلیل واهمه ماندن محصول بر روی زمین و فسادپذیری مجبور به فروش می‌شود.

وی تنها راه کمک به باغداران را افزایش میزان صادرات دانسته و می‌افزاید: رایزنی مسئولان  ایجاد بازارهای خارجی برای فروش این محصول نه‌تنها باغداران این استان را نجات می‌دهد بلکه موجب ارزآوری برای کشور خواهد بود.

 برخورد با خریدوفروش غیرمجاز

جولان دلالان و مشکلات کهنه باغداران ارومیه که همه‌ساله مجبور به فروش محصول خود باقیمت‌های اندک هستند حالا موجب شده تا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان نیز به این موضوع ورود پیدا کند.

مرتضی حاتمی در همین رابطه آذربایجان اظهار  کرد: تعداد ۵۲ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی در این استان وجود دارد که صاحبان کارخانه‌ها موظف به خرید از این مراکز هستند.

صاحبان کارخانه‌های مرتبط موظف هستند یا از مراکز مجاز فروش سیب صنعتی در استان و سردخانه‌ها خرید کنند یا به‌طور مستقیم با کشاورزان قرارداد ببندند.

وی بیان کرد: باید با مراکز غیرمجاز خریدوفروش سیب صنعتی در استان برخورد شده و این بخش به‌صورت دائمی ساماندهی شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان گفت: باید در خصوص رسیدگی به وضعیت سیب صنعتی در این استان نیازسنجی‌های لازم انجام شود.

کوتاه‌سازی دست دلالان

در همین راستا  معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان از تمهیدات لازم برای ساماندهی و انتقال تولیدات به کارخانه‌ها خبر داد.

اکبر کرامتی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از حدود ۶۰ هزار هکتار باغات این استان یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن سیب در سال جاری برداشت شود افزود: در همین راستا تصمیم گرفته‌شده تا با مراکز غیرمجاز خریدوفروش سیب صنعتی در استان برخورد شود.

وی تأکید کرد: در این راستا مقررشده تا صاحبان کارخانه‌های مرتبط یا از مراکز مجاز فروش سیب صنعتی در استان و سردخانه‌ها خرید کنند یا به‌طور مستقیم با کشاورزان قرارداد ببندند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان ادامه داد: کرامتی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ هزار تن از این محصول با عنوان سیب صنعتی تولید می‌شود که تصمیمات خوبی برای ساماندهی این موضوع و انتقال سیب‌ها به کارخانه گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا مقررشده که ۵۰ سردخانه برای تحویل سیب‌های صنعتی معرفی شوند و صاحبان کارخانه با این واحدهای سردخانه‌ای قرارداد لازم را منعقد کنند.

تجاری‌سازی محصولات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان در این رابطه بابیان اینکه این استان صاحب بزرگ‌ترین ظرفیت سردخانه‌ای کشور است که باید از این ظرفیت در راستای ارزش‌افزوده بیشتر در بخش کشاورزی بهره برد افزود: این استان به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم بین‌المللی جهت دستیابی به بازارهای اروپایی از طریق ترکیه و دریای سیاه است به همین دلیل برندسازی و تجاری‌سازی چند محصول ازجمله کنسانتره میوه و سیب جهت حضور در بازارهای بین‌المللی در سال جهش تولید در نظر گرفته‌شده است.

بهنام شهدی با اشاره به جایگاه آذربایجان در تولید سیب‌درختی و  سایر محصولات باغی و زراعی در کشور  اظهار داشت: این استان به دلیل مرز مشترک با سه کشور دارای پتانسیل خاصی برای تجارت جهانی است.

وی ادامه داد: این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد و یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در صادرات و واردات کالا به شمار می‌رود.

وی گفت: باوجوداینکه سال گذشته وضعیت بارآوری محصول سیب بسیار خوب بود، اما بازهم تنها ۷۰ درصد ظرفیت سردخانه‌های استان مورداستفاده قرار گرفت و این ضرورت استفاده سردخانه‌ها از امکانات و ماشین‌آلات جدید را دوصد چندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.