۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 713042

 نوسان‌های نرخ ارز، کاهش شدید ارزش پول ملی و گرانی‌های ناشــی از آن بازار کشور را بیش از هر زمان دیگری آشــفته کرده است .

قدس آنلاین:  نوسان‌های نرخ ارز، کاهش شدید ارزش پول ملی و گرانی‌های ناشــی از آن بازار کشور را بیش از هر زمان دیگری آشــفته کرده است و متأســفانه در بازار افســار گسیخته فعلی افزایش نرخ ارز به ســرعت آثار خود را روی سایر کالاها و خدمات نشان می‌دهد و شاهد دومینوی افزایش قیمت‌ها هستیم به طوری که نه تنها کالاهــای وارداتی- که با ارزهای نرخ گذشــته وارد شــده‌اند- بلکه کالاهای تولید داخــل و خدماتی که هیچ ارتباطی با نــرخ ارز ندارند همزمان با افزایش قیمت ارز گران می‌شوند. اما متأسفانه مسئولان ذیربط بیشتر تماشاچی هستند.

 افزایش بی‌رویه نرخ ارز در روزهای گذشــته و نوش‌داروی بانک مرکزی پس از آنکه فواره قیمت ارز ارتفاع غیر قابل قبولی پیدا کرد، از جنس همان اقدام‌های دیرهنگام و کم اثری بود که پیش از این نیز درباره آن نوشته‌ام. در این میان طی روزهای گذشــته در حالی شاهد هشدارها و تهدیدهای مقامات دولتی برای بازگشت ارز صادراتی به بازار بودیم که پیش از این صاحب‌نظران و دلســوزان بارها نســبت به ضرورت ایجاد سازوکارهای قابل اعتماد برای صادرات و بازگشت ارز صادراتی هشدار داده بودند؛ همچنان که نسبت به نحوه تخصیص ارز برای واردات با نرخ‌های ترجیحی نظیر ارز نیمایی و دولتی و پرهیز از تخصیص بیرویه و رانتی برای کالاهای غیرضروری در شرایط خاص تحریم و محدودیت‌های ارزی بارها هشدار داده شده است.

متأسفانه هنوز هم سرنوشت میلیاردها دلار ارز 4هزار و 200 تومانی و رانت‌خورانی که از آن به ثروت‌های بادآورده رســیدند و وارداتی که هرگز انجام نشد، مشخص نشده است. بازخوانــی انتقادهــای رئیس‌جمهــور در خصوص جهش‌های ارزی دولت گذشــته و تأکید روحانی بر ضرورت بهره‌گیری از نظر صاحبنظران اقتصادی برای کنترل بازار ارز نشــان می‌دهد که احتمالاً ایــن دولت هم همان خطای گذشتگان را مرتکب می‌شود بــه طوری که در خلا تصمیم‌های مبتنی بر نگاه‌های کارشناسی و علمی و تشدید شرایط تحریم شــتاب افزایش نرخ ارز در این دوره بیشتر شده است.

 جالب اینکه شرکت‌های دولتی- که بیش از ۷۵ درصد اقتصاد کشــور را در انحصار خود دارند- پیشتاز گرانی کالاهای خود در آشفته بازار ارز هســتند و البته قیمت‌های افزایش یافته پس از کاهش نسبی نرخ ارز دیگر هرگز قصد فرود آمدن را ندارند!

 در همین روزها افزایش نرخ اینترنت توسط اپراتورهای تلفن همراه، مردم را- که در فضای کرونایی بیش از هر زمان دیگری به اینترنت نیاز دارند- با مشــکلات جدی مواجه کرده اســت و ظاهراً گوش اپراتورها هم به هشدار وزیر و ســازمان تعزیرات بدهکار نیست. به فرض جریمه میلیــاردی اپراتورها آبی برای مردم- کــه در این روزهــا از اینترنت گران استفاده کردهاند- گرم نمی‌شود.

 آشفتگی بازار با درایت، تدبیر و بهره‌گیری از نظرات صاحبنظران و اقتصاددانان و تکیه بر منابع داخلی، مدیریت بازار ارز و اصلاح ساختار واردات و صادرات، کنترل واقعی شرکت‌های دولتی و نظارت جدی بر قیمت‌ها قابل مدیریت است؛ مشروط بر آنکه هر سه قوه در این زمینه خود را مسئول بدانند و همدلی و همکاری قوا در ســاماندهی اقتصادی کشور و پایان دادن به مسامحه و تماشــاچی بودن دستگاه‌های ذیربط برای مردم محسوس باشد.

 انتظار میرود همه ارکان کشور فشار سنگین گرانــی را بر دوش مردم احســاس کنند و اجازه ندهند در شــرایط ســخت کرونایی با ســهل‌انگاری، عدم نظارت بر قیمت‌ها و افزایش بی‌رویه قیمتها پشت مردم زیر بار سهمگین گرانی خم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.