خرم‌آباد- احداث سد «معشوره» یکی از پروژه‌هایی است که قرار بود رویای تبدیل اراضی کشت دیم به آبی مردمان «کوه دشت» را به حقیقت پیوند بزند اما واقعیت این است که سال‌ها از اجرای احداث این سد می‌گذرد اما هرسال به بهانه‌های مختلف عملیات احداث آن متوقف و پرونده آن مسدود و سال دیگر دوباره عملیات اجرایی آن آغاز و پرونده آن مفتوح می‌شود!

یک بام  و دوهوای یک پروژه در سه دولت؛ظرفیت «سد معشوره»آب می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: پس از سیلاب مخرب فروردین‌ماه ۹۸ بود که نقش نبود سازه‌های ذخیره آب در کنترل رواناب‌ها  بار دیگر احساس شد و در نبود همین ظرفیت‌ها خسارات زیادی به شهرهای لرستان وارد شد؛ شهرهایی که هر یک در مسیر رودخانه‌ای قرار دارند و رواناب‌ها را ؛ راهی سدهای پایین‌دست در استان‌های دیگر می‌کند.

سد معشوره به‌عنوان یک ظرفیت مهم برای تأمین آب پایدار شهرهایی که با کمبود آب و خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند ازجمله شهرستان کوه دشت و نیز کنترل سیلاب‌های بهاره، در صورت احداث می‌توانست مانع از بروز خسارات متعدد سیلاب ۹۸ شود اما هنوز مسئولان مردد هستند که این عملیات اجرایی این سد را با چه ظرفیتی آغاز کنند!

از کلنگ زنی تا تعطیلی

سد معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است.

عملیات اجرایی سد معشوره در دور سوم سفر هیئت دولت دهم به لرستان بازهم مصوب شد و در آخرین روزهای دولت دهم، در چهارم خرداد ۹۲ با حضور رئیس‌جمهور وقت کلنگانی شد و قرار شد ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب تخصیص داده‌شده این سد برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

سد معشوره به‌عنوان یک ظرفیت مهم برای تأمین آب پایدار شهرهایی که با کمبود آب و خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند ازجمله شهرستان کوه دشت و نیز کنترل سیلاب‌های بهاره، در صورت احداث می‌توانست مانع از بروز خسارات متعدد سیلاب ۹۸ شود اما هنوز مسئولان مردد هستند که این عملیات اجرایی این سد را با چه ظرفیتی آغاز کنند!

هنوز چند ماهی از خوشحالی کشاورزان و مردم منطقه نگذشته بود  که وزیر جدید نیرو، به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی و نبود اخذ مجوز ماده ۲۱۵ ساخت این سد را در همان سال ۹۲ متوقف کرد.

درحالی‌که مردم و کشاورزان اعتراض زیادی به توقف این سد داشتند، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور ۱۲ خرداد سال ۹۳ در سفر به لرستان در واکنش به توقف سد معشوره مطرح کرد احداث این پروژه در شورای عالی آب مطرح‌شده و مصمم هستیم در راستای رفع مشکل سد معشوره قدم برداریم.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم نیز در ۲۸ خرداد سال ۹۳ در سفر به لرستان در مورد این سد گفت: نسبت به سد معشوره هم قبلاً تصمیم گرفته‌شده بود این سد ادامه پیدا نکند که با بحث‌هایی که در تهران داشتیم کار این سد هم ادامه خواهد یافت.

دلیل اینکه سد معشوره بارها عملیات احداث آن آغاز و به‌یک‌باره تعطیل‌شده برای بسیاری از مردم جای سؤال دارد تا اینکه سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در ۱۳اردیبهشت۹۷ از مسائل سیاسی این سد پرده برداشت.

وی در اظهارنظر خود گفته بود سد معشوره قربانی مسائل سیاسی در استان شد، نباید این کار انجام می‌گرفت.

وی افزود: حوضه آبریز این سد ۱۵۰ کیلومتر طول دارد، چرا این مسائل باید پیش می‌آمد که ذخیره سدی که قرار بود یک‌میلیاردی مترمکعب باشد امروز به بین ۵۰ و نهایت ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسد!

معشوره نسخه رهایی از کم‌آبی

در این رابطه سید موسی خادمی استاندار لرستان احداث این سد را برای تأمین آب‌های پایدار و رفع کمبود آب در شهرهای لرستان یک ضرورت خوانده و می‌گوید: آب به‌عنوان نیاز اصلی توسعه در هر منطقه‌ای محسوب می‌شود و تأمین پایدار منابع آب موردنیاز شرب، صنعت و کشاورزی در شهرهای لرستان می‌تواند عاملی برای ایجاد اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت مردم باشد.

وی بابیان اینکه حفر چاه‌های متعدد برای تأمین آب روش قابل توجیهی برای رفع عطش مردم، اراضی و صنعت نیست ادامه می‌دهد: در حال حاضر عمق بسیاری از چاه‌ها افزایش‌یافته است و چاه‌های بیشتری حفرشده که این روش منطقی نبوده و لذا  امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های تأمین آب پایدار که مهم‌ترین راهکار آن احداث سد معشوره است بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

وی بحث تأمین آب شرب شهر کوه دشت در تابستان را از دغدغه‌های استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با این کارها و نهایتاً احداث سد معشوره دیگر شاهد مشکل کم‌آبی در این منطقه نباشیم.

تلاش برای تعیین حق آبه

در همین راستا داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص علت طولانی شدن این پروژه  و آیا اصلاً این سد به بهره‌برداری خواهد رسید یا خیر توضیح می‌دهد: واقعیت این است که باید ریز تخصیص سد گرفته شود تا مطالعات آن به سرانجام برسد.

حسن‌پور بابیان اینکه در حال گرفتن مشاور برای تخصیص آب سد هستیم، عنوان می‌کند: این پروژه اعتبار دارد، طراحی سد از سوی آب نیرو در حال انجام است لذا تخصیص آب که از سوی ما اعلام شد این موضوع مبنای محاسبه سازه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات لازم است که بتوانیم تخصیص کلی آب را برای این سد بگیریم می‌افزاید: برای تخصیص آب به وزارت نیرو مراجعه کرده و پیگیر هستیم.

وی عنوان می‌کند:  باید ریز تخصیص آب سد در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعت را به وزارت نیرو ارائه دهیم و برای گرفتن این ریز تخصیص نیاز به محاسبات شهرستانی، میزان منابع، اراضی و صنعت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.