عضو پارلمان عراق تاکید کرد که اکثریت جریان‌های سیاسی عراق موافق نیستند که تروریست‌های سعودی محکوم به اعدام که در در عراق زندانی هستند، به مقامات ریاض تحویل داده شوند.

عضو پارلمان عراق: اکثر جریان‌های سیاسی، مخالف تحویل تروریست‌های سعودی به ریاض هستند

به گزارش قدس آنلاین، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت که تحویل سعودی‌های محکوم  در پرونده‌های مرتبط با تروریسم به مقامات ریاض برای اکثریت پارلمان عراق خط قرمز است.

«عامر الفایز» در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «عراق چند سال پیش تعدادی از زندانیان تبعه سعودی را به درخواست مقامات سعودی و در مقابل بازگشت زندانیان عراقی به کشورشان بازگرداند. این درخواست هیچ حمایت سیاسی یا مالی عربستان از عراق را به همراه نداشت و با مخالفت گسترده اعضای پارلمان همراه شد تا دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود».

الفایز با بیان اینکه هیچ توافق رسمی میان عراق و عربستان برای مبادله زندانیان وجود ندارد، گفت: «اگر ریاض بار دیگر از دولت عراق بخواهد که زندانیانش را تحویل بدهیم مطمئنا با مخالفت اکثریت جریان‌های سیاسی پارلمان همراه خواهد شد».

عضو پارلمان عراق تحویل سعودی‌های محکوم در پرونده‌های مرتبط با تروریسم را برای عراقی‌ها خط قرمز توصیف کرد و گفت: «این زندانیان سعودی در پرونده‌های مربوط به حملات تروریستی متهم هستند و احکام اعدام آنها صادر شده اما سال‌هاست که به اجرا درنیامده است».

الفایز  ادامه داد: اگرچه که احتمال دارد برخی جریان‌های سیاسی با تحویل این زندانیان سعودی به مقامات کشورشان موافق باشند، اما با این حال، اکثریت پارلمان مخالفت خواهند کرد.

او درباره زمان سفر الکاظمی به ریاض هم گفت: «این عربستان سعودی بود که به دلیل بیماری ملک سلمان سفر الکاظمی را به تعویق انداخت و زمان بعدی باید متناسب با شرایط و با موافقت نخست وزیر عراق باشد».

پیش از این، ائتلاف «دولة القانون» به ریاست «نوری المالکی» از الکاظمی خواست تا درباره پرونده خارج شدن عناصر سعودی شریک حملات تروریستی در عراق سازش نکند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.