مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مردم برای روز عید قربان از تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری کنند و قربانی کردن دام خود را به کشتارگاه‌ها بسپارند. ذبح دام برای عید قربان غیرحضوری خواهد بود.

ذبح دام در عید قربان امسال چگونه انجام می‌شود؟

به گزاش قدس آنلاین، دکتر احمد شریعتی، در خصوص وضعیت کشتار دام برای روز عید قربان، اظهار کرد: از ۲۰ روز گذشته جلساتی با شهرداری، خیریه‌ها، دادستانی، مرکز بهداشت وکشتارگاه‌ها داشته و تمهیداتی برای قربانی‌های روز عید قربان اندیشیده‌ایم، به طور همزمان نیز مکاتباتی با ستاد کرونا استان داشته‌ایم. از آن جا که بیماری کرونا از طریق دام به انسان منتقل نمی‌شود، نگرانی از این بابت نداریم، اما به دلیل اینکه مراکز عرضه و کشتار دام معمولا در عید قربان به محلی برای تجمع خانواده‌ها تبدیل می‌شود، نگرانی‌هایی داریم که آن‌ها را به ستاد کرونا استان منتقل کرده و منتظر تدبیر آنان هستیم.

وی افزود: علی‌رغم هر تصمیمی که ستاد کرونا در این خصوص بگیرد، به مردم اعلام کرده‌ایم که حتی‌الامکان مراسم قربانی خود را غیر حضوری برگزار کنند. تلفن‌های مختلفی از جانب خیریه‌ها و کشتارگاه‌ها در سطح شهر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا مردم از طریق تلفن فرایند خرید دام و ذبح آن در کشتارگاه‌ها را انجام دهند، سپس با ماشین‌های سردخانه‌دار به خیریه‌ها و یا متقاضیان ارسال خواهد شد. امیدوارم به سمتی برویم که علی‌رغم انجام این سنت حسنه، مردم دغدغه‌های بهداشتی برای ذبح دام خود نداشته باشند و این کار خیر باعث نشود که بیماری کرونا در میان خانواده‌ها شیوع پیدا کند.

کشتار در ملأعام همانند گذشته ممنوع است

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کشتار در ملأعام همانند گذشته ممنوع است. در سال‌های گذشته برای ذبح دام، خیریه‌ها و مراکزی را معرفی کرده بودیم که به دنبال آن هستیم در سال جاری به دلیل شرایط شیوع کرونا، آن‌ها را نیز محدود کنیم تا تمامی کشتارها در کشتارگاه‌ها انجام شود. امیدوارم در این خصوص رسانه‌ها، مراجع قضایی، امنیتی و نیروی انتظامی نیز به ما کمک کنند و ذبح دام برای عید قربان را در سال جاری به صورت غیرحضوری برگزار کنیم.

 

شریعتی با اشاره به مراکز کشتار دام در مشهد، تصریح کرد: روز عید قربان، کشتارگاه صنعتی تپه‌سلام، میدان دام عسگریه، میدان مهد توس و همچنین کشتارگاه شاندیز و طرقبه نیز به مردم غرب و شمال غرب مشهد کمک خواهند کرد. پنج مرکز داریم که در دو مرکز آن، عرضه دام انجام می‌شود، اما با وجود کشتارگاه کوچکی که دارند اجازه فعالیت به صورت محدود را به آنان هم خواهیم داد. از کشتارگاه‌ها خواسته‌ایم که چندین شماره و اپراتور به مردم معرفی کنند تا در روز عید قربان مردم با ترافیکی از مراجعان روبه‌رو نشوند.

 

وی در خصوص هزینه‌های کشتار و دام، گفت: هزینه کشتار در سال‌های قبل رایگان بود. برای سال جاری نیز قول داده‌اند که رایگان باشد، اما هنوز قطعی نشده و تا اوایل هفته آتی هزینه آن مشخص خواهد شد. به احتمال زیاد هزینه کشتار برای سال جاری هم رایگان خواهد شد. کسانی که هزار تا دو هزار کشتار در روز عید قربان انجام می‌دهند، انتظاراتی دارند. در سال گذشته بابت تامین هزینه‌ و حق‌الزحمه به این افراد قولی داده بودند که هزینه‌های آن تامین نشده بود. از همین رو برای سال جاری نیز نگرانی‌هایی در این خصوص داشتند که امیدواریم هزینه آن نیز تامین شود تا کشتارها به صورت رایگان صورت گیرد.

 

قیمت دام زنده به ازای هر کیلو ۳۷ تا ۴۲ هزار تومان است

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: قیمت دام زنده به ازای هر کیلو از ۳۷ تا ۴۲ هزار تومان است که در روز عید قربان معمولا قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اما به سازمان همیاری و کشتارگاه‌ها اعلام کرده‌ایم خریدهایی را از هم‌اکنون انجام دهند و تا حدودی جلوی افزایش قیمت را نیز بگیرند. همچنین ۱۶۰ اکیپ ثابت و سیار، متشکل از ۷۰ دامپزشک و ناظران ذبح شرعی در سطح استان بر کشتارگاه‌ها نظارت خواهند کرد.

 

شریعتی اضافه کرد: از مردم تقاضا دارم در فصل گرما که بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو می‌تواند رخ دهد، از مواجهه مستقیم با دام در این ایام و تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری کرده و دام خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند. در سال‌های گذشته مردم می‌توانستند در کشتارگاه‌ها حضور پیدا کرده و شرایط ذبح را از نزدیک مشاهده کنند. در سال جاری با توجه به تب کریمه کنگو و بیماری کرونا مردم را از هرگونه تجمع اضافی بر حذر می‌داریم و توصیه می‌کنیم به شهرداری و سازمان همیاری اعتماد کنند تا به صورت غیرحضوری کشتار خود را انجام دهند.

وی افزود:  بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند از طریق تماس با لاشه‌ حیوان و کنه انتقال یابد. تنها راه جلوگیری از این بیماری این است که از کشتار غیر مجاز جلوگیری و از تماس با لاشه‌هایی که مورد تایید دامپزشکی قرار نگرفته‌اند، خودداری شود. بیماری تب کریمه کنگو واکسن ندارد و تمهیدات بهداشتی آن استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس کار است تا حداقل تماس با لاشه‌ها و کنه‌ها برقرار شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.