این روزها یادآور یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های آل‌سعود در تاریخ معاصر است. حج خونین مکه یادآور فاجعه‌ای هولناک است که همزمان با مراسم برائت از مشرکین و در جوار حرم امن الهی روی داد و حمله نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان در مراسم موجب شهادت و مجروح شدن حدود ۴۰۰ تن از حجاج و زائران بی‌گناه و مظلوم بیت‌الله الحرام از ایران و دیگر کشورها شد.

نقض امنیت در حرم امن الهی

قدس آنلاین: این روزها یادآور یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های آل‌سعود در تاریخ معاصر است. حج خونین مکه یادآور فاجعه‌ای هولناک است که همزمان با مراسم برائت از مشرکین و در جوار حرم امن الهی روی داد و حمله نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان در مراسم موجب شهادت و مجروح شدن حدود ۴۰۰ تن از حجاج و زائران بی‌گناه و مظلوم بیت‌الله الحرام از ایران و دیگر کشورها شد. آن‌ها در سرزمینی که خون ریختن حرام است و حتی اعراب جاهلیت هم احترام این مکان و زمان را نگه می‌داشتند، در خون خود غلتیدند و این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد.

در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر مهدی رستم‌نژاد، پژوهشگر حوزه حج و زیارت، تقدس این فریضه الهی در آیات قرآن و روایت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

خداوند شهر مکه را محترم شمرده است

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد با بیان اینکه آیات مربوط به حج و ارکان و احکام آن بسیارند، می‌گوید: برای بیان اهمیت و قداست حج در قرآن کریم می‌توان به مواردی اشاره کرد. در ارتباط با مکه واژه برکت در قرآن به کار رفته است. در آیه ۹۶ آل‌عمران آمده است که همانا نخستین خانه‌ای که برای مردم بنا نهاده شد همان است که در مکه واقع شده و برای عالمیان مایه برکت و هدایت است. در این آیه بکه آمده است که همان نام دیگر مکه است.

این کارشناس دینی توضیح می‌دهد: در آیات ابتدایی سوره تین از مکه به بلدالامین یعنی شهری که امین و محل امنیت است، استفاده شده است. بلدالامین از نام‌های قرآنی مکه و بیانگر احترام فوق‌العاده، قداست و امنیت این سرزمین مقدس است و خداوند نیز به آن قسم یاد کرده است. برخی از مفسران قسم یاد کردن قرآن به بلدالامین را اشاره به شرافت ویژه مکه و ظهور اسلام در آن عنوان کرده‌اند.

این پژوهشگر حج با اشاره به آیه ۹۱ سوره نمل نیز عنوان می‌کند: خداوند شهر مکه را محترم شمرده است. در این آیه آمده است که «من مأمور شده‌ام پروردگار این بلده را عبادت کنم. آن شهری را که خداوند محترم دانسته است». این موارد همه بیانگر نگاه زیبای قرآن به شهر مکه است. حتی در کتاب آسمانی ما سوره‌ای به نام بلد وجود دارد و منظور از بلد، شهر مکه است. در ابتدای این سوره آمده است «من به این شهر قسم مؤکد می‌خورم زیرا تو یعنی پیامبر(ص) در آنجا زندگی می‌کنی». به بیانی دیگر شرف مکان به خاطر مکین یعنی کسی که در آن جای گرفته است. شهر مکه چون شهر قدمگاه پیامبران بزرگ و محل زندگی پیامبر اسلام(ص) بوده، شرف پیدا کرده است.

قداست کعبه و امنیت حرم تکوینی و تشریعی است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه یادآور می‌شود: امنیت را به دو گونه تکوینی و تشریعی تقسیم کرده‌اند؛ امنیت تکوینی یعنی ایمن بودن حرم مکه از خرابی، ستم و بلاها و امنیت تشریعی هم یعنی هر که وارد حرم شود، در امان خواهد بود و نباید به او آسیبی برسد. واژه امن نیز در چند جای قرآن آمده است. به طور نمونه طبق آنچه در آیه ۱۲۵ سوره بقره آمده است، خانه خدا که محل اجتماع است محل امنیت به حساب می‌آید. در آیه ۱۵۸ سوره بقره و در خصوص کوه‌های صفا و مروه نیز از آن‌ها به شعائرالله، نماد بندگی خدا و پرچم‌های به اهتزاز درآمده خداوند یاد شده است.

او توضیح می‌دهد: طبق این آیه شرافت و طهارت قابل انتشار است و این پاسخ دندان‌شکنی به وهابی‌هاست زیرا آن‌ها بر این باورند که تبرک معنا ندارد، در صورتی ‌که طبق آیات قرآن تبرک به معنای کسب برکت است. یعنی برکت از انسان به جماد همچون سنگ و کوه قابل انتشار است و این انتشار را خداوند به رسمیت شناخته است. صفا و مروه همچون کوه‌های دیگر، مخلوقات خداوند هستند اما برکت دارند زیرا یادآور هجرت پیامبر بزرگ اسلام هستند.

این پژوهشگر دینی یادآور می‌شود: در آیه ۹۷ سوره مائده می‌خوانیم که خداوند کعبه و بیت‌الحرام را، با ماه حرام و قربانی قوام کار مردم گردانید. پس خداوند کعبه را بیت‌الحرام یعنی مورد احترام قرار داده است. آیاتی که به آن‌ها اشاره شد در کل نشان می‌دهند که خانه خدا و شهر مکه دارای حرمت بوده و محترم هستند. این مکان‌ها متعلق به همه هستند زیرا در کتاب آسمانی ما از کعبه با اصطلاح بیت‌العتیق تعبیر شده است. عتیق از عتق به معنای آزاد برگرفته شده است، پس کعبه و شهر مکه آزاد هستند و کسی حق ولایت و حاکمیت بر آن‌ها را ندارد.

تعالیم زندگی در حج به بشر آموزش داده می‌شود

دکتر رستم‌نژاد با ابراز تأسف بیان می‌کند: متأسفانه حاکمی ظالم که سبب تشکیل داعش، القاعده و بوکوحرام می‌شود، ادعای حاکمیت بر بیت‌العتیق را دارد. حاکمی که تمام قواعد خداوند برای شهر مکه و خانه کعبه را شکسته، امنیت این مکان‌ها را سلب کرده و آیات الهی در این زمینه را نادیده می‌گیرد.

او تصریح می‌کند: این در حالی است که مناسک عبادی حج فقط در شهر مکه و خانه کعبه ادا می‌شوند. یعنی در همه جا می‌توان نماز خواند اما نمی‌توان حج عمره را در مکانی به جز مکه انجام داد. اعمال حج عمره و واجب که امر خدا هستند، شامل تمام عبادات می‌شوند. ما در این مناسک نماز، قربانی، سفر، احترام به حیوانات و... را می‌بینیم. به زبانی ساده‌تر خداوند تعالیم زندگی را در قالب تابلو نفیسی به نام حج یا عمره به بشر آموزش می‌دهد.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد در پایین تأکید می‌کند: انسان‌ها و حیوانات در شهر مکه و خانه کعبه در امنیت هستند. حتی نباتات نیز در آنجا امنیت دارند اما چه کنیم که امنیت این مکان‌ها نادیده گرفته شده و حرمت‌ها شکسته شده است. خداوند در آیه ۳۲ سوره مائده می‌فرماید هر که یک نفر را بدون دلیل بکشد مثل این است که همه انسان‌ها را کشته زیرا انسانیت را کشته است. یعنی یک جرم با جرمی عظیم برابر می‌شود و این امر به مکان خاصی منحصر نمی‌شود. حالا اگر این اتفاق در مکه بیفتد و فرد کشته شده، حاجی و میهمان خانه خدا باشد جرم سنگین‌تر می‌شود. مانند گناه نابخشودنی که توسط حاکمان حجاز در سال ۱۳۶۶ و در مراسم اعلان برائت از مشرکین در طول مناسک حج رخ داد و تعداد زیادی از حج‌گزاران کشته شدند. از خدا می‌خواهیم به برکت خون‌های به ناحق ریخته شده‌ای که میهمانان خداوند بودند، شاهد اضمحلال، نابودی و ریشه‌کنی وهابیت و حاکمیت سرزمین حجاز باشیم تا مکه و مدینه همان طور که در قرآن آمده، آزاد واقعی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.