«دنبال «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در ناصر خسرو نگرد، پیدا نمی‌کنی. تنها راه دسترسی به این داروها مراجعه به بیمارستان مسیح دانشوری است»؛ این‌ها را دلالان دارو در ناصرخسرو؛ جایی که از سال‌ها پیش به محل فروش داروهای کمیاب و قاچاق در تهران معروف شده، می‌گویند.

وضعیت سفید تولید داخلی داروهای کرونا

قدس آنلاین: «دنبال «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در ناصر خسرو نگرد، پیدا نمی‌کنی. تنها راه دسترسی به این داروها مراجعه به بیمارستان مسیح دانشوری است»؛ این‌ها را دلالان دارو در ناصرخسرو؛ جایی که از سال‌ها پیش به محل فروش داروهای کمیاب و قاچاق در تهران معروف شده، می‌گویند. افرادی که آزادانه و بدون هیچ هراسی راسته این خیابان را به محل فروش غیر رسمی داروهای کمیاب تبدیل کرده‌اند و از این طریق سودجویی می‌کنند.

صبح روز چهارشنبه اول مرداد، یعنی چند روز پس از آنکه سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به قاچاق و جعل برخی فراورده‌های دارویی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا توسط شیادان هشدار داده بود، راهی ناصر خسرو می‌شویم تا از نزدیک و به صورت میدانی تأثیرات این موضوع را بر قلب بازار سیاه داروی کشور ببینم. وزیر در اظهاراتش به صراحت گفته بود: تاکنون هیچ داروی مؤثر قابل اعتمادی در دنیا برای درمان کرونا وجود ندارد؛ ولی ما دو داروی «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» را که برخی از همکاران برای بیماران کرونایی تجویز می‌کنند و در آمریکا و اروپا نیز تأکیداتی بر اثربخشی آن شده است به تولید ملی رسانده و به اندازه کافی در بیمارستان‌ها توزیع کرده‌ایم.

هنوز در حاشیه ایستگاه مترو امام خمینی توقف نکرده بودم که فریادهای «دارو دارو» به گوش می‌رسد. به یکی از دلالان نزدیک می‌شوم، تکه کاغذی را که روی آن‌ها اسامی داروهای یاد شده را نوشته‌ام به دستش می‌دهم، به آرامی می‌گوید: نداریم؛ یعنی «رمدسیویر» اصلاً در بازار نیست؛ این یکی هم همین‌طور، اگر هم باشد تقلبی است یا تاریخ مصرف آن تمام شده است.

طول خیابان ناصرخسرو را به سمت ۱۵ خرداد ادامه می‌دهم. تقریباً هر ۲۰- ۱۵متر یک نفر زمزمه می‌کند: «دارو دارو». در پیاده‌رو پسر جوانی که روی یکی از صندلی‌ها نشسته است، انگار که بداند به چه منظوری آنجا هستم، می‌پرسد دارو می‌خوای؟ در جوابش می‌گویم: برای درمان یکی از نزدیکانم که به کرونا مبتلا شده بدجوری به رمدسیویر وفاویپیراویر نیاز دارم. بدون هیچ معطلی و همزمان با بالا بردن سرش می‌گوید: اولی را که اصلاً نداریم و توی بازار هم هیچ کسی آن را ندارد، اما فاویپیراویر را باید ببینم. گوشی تلفن همراهش را درمی‌آورد و شماره‌ای  می‌گیرد. مکالمه‌اش خیلی طول نمی‌کشد. بعد رو به من می‌کند و می‌گوید: نه. تا چند روز پیش توی بازار بود و حدود ۴۰-۳۰ میلیون قیمت داشت. اما الان دیگر این هم در بازار نیست. برای پیدا کردن این داروها بهتر است به بیمارستان مسیح دانشوری بروی، چون اینجا فقط وقتت را تلف می‌کنی.

با این وجود، تقاضایم را با چند دلال دیگر دارو هم مطرح کردم اما هیچ نتیجه‌ای نداشت و همه آن‌ها کم و بیش حرف‌های مشابه همکارانشان را زدند.

البته این به معنی آن نیست که این داروها دیگر در بازار سیاه وجود ندارند و به فروش نمی‌رسند، اما به نظر می‌رسد روند آن نسبت به پیش از اعلام خبر تولید ملی «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» کاهش یافته است. چون تا اواخر تیرماه گذشته و همزمان با بالا رفتن تعداد بستری‌های کرونا در مراکز درمانی، مراجعه افراد به ناصرخسرو برای تهیه داروهای یاد شده، آن هم با قیمت‌های بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان رو به افزایش بوده تا جایی که این موضوع موجب اعتراض بعضی از کاربران در فضای مجازی شده بود.

برای نمونه زن جوانی نسخه دارویی برادرش را در فضای مجازی منتشر و ادعا کرده «پزشک داروی «فاویپیراویر» را برای درمان کووید۱۹ برادرش تجویز کرده و قیمت این دارو در بازار سیاه ۲۲ میلیون تومان است» ضمناً در کلیپی که از یکی از بیمارستان‌های تهران منتشر شده، همراه یکی از بیماران می‌گوید: پزشک داروی «رمدسیویر» برای پدرم تجویز کرده که اصلاً در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود و دلالان هم این دارو را بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند. در ادامه این کلیپ، همراه بیمار همچنین مدعی شده داروی «فاویپیراویر» را با قیمت ۲۰ میلیون تومان از بازار سیاه خریداری کرده است.

تولید ملی رمدسیویر، دست و بال شیادان دارو را بسته است

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره به قدس می‌گوید: یک عده‌ای هستند که دارند از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و مردم هم چون مستأصل هستند به دام این‌ها می‌افتند.

وی با اشاره به اینکه داروهای یاد شده موجود در بازار سیاه، جعلی و یا تاریخ مصرف گذشته هستند، می‌افزاید: این داروها یک مدت در بازار سیاه زیاد وجود داشتند و حتی از طریق فضای مجازی هم به فروش می‌رسیدند؛ اما الان که رمدسیویر و فاویپیراویر به تولید داخلی رسیده این موضوع کمی دست و بال آن‌ها را بسته است.

او با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند هنوز هیچ داروی مشخصی برای درمان بیماری کووید ۱۹ نداریم، می‌افزاید: داروی فاویپیراویر اصلاً داروی مؤثر و شناخته شده برای درمان کرونا نیست. این دارو برای بیماری آنفلوانزا مجوز ساخت گرفته و ثابت نشده برای درمان کرونا مؤثر است. اما رمدسیویر اگر در مرحله اولیه بیماری کرونا مصرف شود برای درمان مؤثر است که خوشبختانه ایران هم آن را تولید کرده و در اختیار بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیریش می‌کنند قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تهیه و تدوین پروتکل درمانی رمدسیویر تولید داخلی توسط کمیته مرتبط در وزارت بهداشت، از ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: این دارو برای بیمارانی که بدحال هستند و بیماری‌شان پیشرفت کرده اصلاً تأثیری ندارد. برای همین در موارد خاص مصرف می‌شود نه برای هر بیماری که به کرونا مبتلا شده است.

وی در همین زمینه می‌افزاید: موارد مصرف رمدسیویر به صورت دقیق در گادلاین این دارو آمده است، بنابراین وزارت بهداشت رمدسیویر را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گذارد و این دانشگاه هم آن‌ها را به بیمارستان‌هایی که کرونایی‌ها را پذیرش می‌کنند، می‌دهد تا برای بیمارانی که شرایط خاص دارند مورد استفاده قرار دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه بیمارستان‌های علوم پزشکی به داروی رمدسیویر دسترسی دارند و می‌توانند از آن برای بهبود وضع بیماران کرونایی استفاده کنند، می‌گوید: این دارو در اختیار همه بیمارستان‌های معین قرار دارد، اما استفاده از آن با حساب و کتاب است. یعنی باید پزشک متخصص آن را تجویز کند؛ در این صورت رمدسیویر در اختیار فرد قرار داده می‌شود تا خانواده‌ها مجبور نشوند در بازار سیاه تقلبی آن را تهیه کنند و بابت آن ۴۰ - ۳۰ میلیون تومان بپردازند.

وی با اشاره به اینکه فعلاً رمدسیویر در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، می‌گوید: توزیع این دارو در داروخانه‌ها به منظور استفاده همه مردم از آن در حال حاضر کار درستی نیست. الان بهترین کار این است که فقط در دسترس بیمارستان‌های معین قرار داده شود، البته اگر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان خصوصی بستری باشد، در صورت تجویز پزشک و دانشگاه علوم پزشکی، داروی مذکور در اختیارش قرار می‌گیرد.

رمدسیویر تولید داخل هیچ تفاوتی با مشابه آمریکایی‌اش ندارد

سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به کمبود داروی رمدسیویر در جهان و اینکه همه کشورها به دنبال تهیه آن هستند، به قدس می‌گوید: این دارو فقط در بیمارستان تجویز می‌شود و این طور نیست که وارد داروخانه‌ها شود.

او از همکاری یک کمپانی هندی با ایران برای تولید رمدسیویر خبر می‌دهد و می‌گوید: کیفیت تولید داخلی این دارو هیچ تفاوتی با مشابه آمریکایی آن ندارد ضمن اینکه قیمت آن بسیار پایین‌تر است.

مردم برای درمان کرونا به بازار سیاه مراجعه نکنند

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در واکنش به سوءاستفاده‌ها در بازار سیاه برای درمان کرونا به خبرگزاری برنا گفته است: در روزهای اخیر دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در داخل کشور تولید شده است. داروی رمدیسویر که گران هم بود به اندازه کافی تولید و در بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند توزیع شده، بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم برای خرید دارو به بازار سیاه مراجعه نکنند، چون بسیاری از داروها در بازار آزاد تقلبی و تاریخ مصرف گذشته هستند.

وی با اشاره به هزینه‌بر بودن بیماری کرونا، می‌افزاید: تاکنون به وزارت بهداشت و درمان کمک نشده و درآمدهای دانشگاه‌های علوم پزشکی هم کاهش پیدا کرده و دانشگاه‌ها در زمینه منابع مالی با مشکلات جدی مواجه هستند.

شرط پوشش بیمه‌ای «فاویپیراویر» و «رمدسیویر»

سید سجاد رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت هم از تلاش این شورا برای زیر پوشش قرار دادن داروهای یاد شده خبر می‌دهد و به خبرگزاری فارس می‌گوید: برای اینکه عدالت در سلامت وجود داشته باشد «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» باید زیر پوشش بیمه قرار بگیرند، هرچند این داروها تولید داخل هستند اما قیمت آن‌ها گران است و قشر ضعیف نمی‌توانند به راحتی آن‌ها را تهیه کنند بنابراین تلاش می‌کنیم این داروها را با فرمولی که بتوانیم مصرف آن‌ها را کنترل کنیم زیر پوشش قرار دهیم.

وی در همین زمینه می‌افزاید: اگر داروهای یاد شده توسط معاونت درمان وزارت بهداشت جزو پروتکل‌های درمانی قرار گیرند و برای مصرف آن‌ها گایدلاین و شناسنامه نوشته شود، تلاش می‌کنیم در سازمان‌های بیمه‌ای با استفاده از این گایدلاین آن‌ها را زیر پوشش قرار دهیم. در واقع اگر معاونت درمان وزارت بهداشت هزینه اثربخشی داروهای درمان کرونا را تأیید کند این داروها زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند و این اتفاق هم در کمتر از یک هفته می‌افتد.

وی با بیان اینکه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دولتی همچنان رایگان است، تصریح می‌کند: خدمات بیمارستان‌ها همانند روزهای گذشته ادامه دارد و در زمینه کیفیت دارو تغییری نداشته‌ایم و همه لوازم و تجهیزاتی که مورد تأیید وزارت بهداشت است در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.