۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
کد خبر: 713167

در هفته گذشته سکه بهار آزادی بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار بیش از ۱۰۰هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. اما آیا این روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند یا ورق برمی‌گردد؟

چشم انداز کاهشی بازار طلا

به گزارش قدس آنلاین در هفته گذشته سکه بهار آزادی بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار بیش از ۱۰۰هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. اما آیا این روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند یا ورق برمی‌گردد؟

در حال حاضر چشم‌اندازها نسبت به آینده بازار ارز و طلا متفاوت است؛ برخی به ادامه روند کاهشی در بازار طلا امیدوارند، اما برخی دیگر با استناد به تجارب قبلی، کاهش قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند. آیا این نرخ کاهشی در هفته‌ پیش‌رو هم ادامه خواهد داشت؟ کدام عوامل قادر هستند در روند بازار تأثیر بگذارند؟

ورود ارزهای ونزوئلا، تأثیر احتمال قطعی شدن قرارداد ۲۵ساله ایران با چین، اثر توافق ارزی ایران با عراق، تزریق ارز توسط بانک‌مرکزی به بازار و بازگشت ارزهای صادراتی،   پنج محور اصلی تأثیرگذار در نگاه مردم به آینده این بازارهاست.

بازار طلا و سکه، هفته را با پیروی از رشد بهای طلای جهانی آغاز کرد. قیمت سکه طرح قدیم در روز شنبه با گذر از کانال ۱۰میلیون تومانی به ۱۱میلیون و ۱۷۸هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در همین روز با قیمت یک‌میلیون و ۵۹هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شد. با وجود چشم‌انداز مثبت طلای جهانی، اصلاح نرخ دلار در بازار آزاد، فلز زرد را وادار به عقب‌نشینی کرد و در طول هفته نرخ طلا کاهش یافت تا جایی که در روز  جمعه نرخ سکه بهار آزادی به ۹میلیون و ۶۰۰هزار تومان و قیمت طلای گرمی ۱۸عیار به ۹۵۲هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

این روزها سیاست‌گذار سعی دارد هر طور که می‌تواند افسار گرانی ارز را بکشد و بازار را کمی کنترل کند. بازار طلا هم همواره دنباله‌روی نرخ ارز بوده و انتظارها برای کاهش نرخ طلا بیشتر به مدیریت بازار ارز برمی‌گردد  که آن هم با دو سیگنال جدید یعنی مذاکرات و تحرکات دیپلماتیک کشورمان از سویی و ایفای تعهدات صادرکنندگان از سویی دیگر،   آهنگ کاهشی گرفته است. اتخاذ سیاست‌های پولی در شورای پول و اعتبار و همین‌طور بهبود فروش نفت نیز به این مسئله کمک کرده است.

هر چند که این‌ روزها با افزایش قیمت انس جهانی طلا به علت تهدید شیوع کرونا روبه‌رو هستیم و همین مسئله بر گران شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی اثرگذار بوده است، ولی از جایی که منحنی ارز در حال پایین آمدن است، چنانچه کاهش قیمت ادامه‌دار باشد، قیمت طلا هم به موازات آن کم می‌شود؛ چرا که به باور برخی تحلیلگران، یک تصحیح و افت قیمتی و احتمالاً بازگشت به زیر مرز روانی برای جذب تقاضای جدید برای طلا ضروری و در راه است.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر سیل تقاضا برای خرید ارز از سوی صادرکنندگان به منظور ایفای تعهداتشان موجب تشکیل صف خرید ارز در بازار شده بود، ظاهراً افزایش عرضه ارز صادرات در سامانه نیما که طی دو روز موجب عرضه ۳۰۰ میلیون دلار در این سامانه شده و البته قرار گرفتن توافق ارزی ایران و عراق در مراحل نهایی، تأثیر چشمگیری در روند نرخ ارز گذاشته است.

از نگاه کارشناسان، افزایش عرضه ارز صادرات در سامانه نیما، عرضه ارز توسط دولت و البته قرار گرفتن توافق ارزی ایران و عراق در مراحل نهایی، تأثیر چشمگیری در روند نرخ ارز داشته است. ظاهراً مسافرت‌ نخست‌وزیر عراق به ایران تأثیرگذار بوده و سیگنال‌های مثبتی برای بازار ایجاد کرده است. نکته دیگر احتمال سرمایه‌گذاری مستقیم چین در ایران است که برای اقتصاد ما اتفاق مثبتی خواهد بود، قراردادی که حدود۴۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته و قادر است ارزش پول ملی ما را تقویت کند. آن‌طور که برخی کارشناسان می‌گویند احتمالاً در روزهای آینده از هیجان بازار ارز کم خواهد شد و قیمت آن می‌تواند به زیر ۲۰هزار تومان برسد.   خوب است بدانید در بازارهای مالی پس از بورس که بازدهی ۲۷۴ درصدی را به ثبت رسانده، بیشترین بازدهی مربوط به بازار سکه و طلا  است.   سکه در چهار ماهی که سپری شد ۴ میلیون و ۳۶۰هزار تومان افزایش قیمت داشت که بازدهی ۷۴درصدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته و طلا نیز با بازدهی چهار ماهه ۵۸درصدی، در رتبه سوم جدول بازدهی قرار گرفت. دلار با بازدهی ۳۷درصدی اما مسبب اصلی نوسان‌های قیمت طلا و سکه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.