رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای کسب و کارهایی که دارای مشکل هستند وامی در اختیارشان می‌گذاریم، گفت: وام ویژه‌ای برای سه میلیون خانوار قرار دادیم که در چهار نوبت پرداخت خواهد شد.

مراسم عرفه و عید قربان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود/سوگواری محرم حتماً و جلوگیری از  شیوع بیماری هم قطعاً

قدس آنلاین: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مشکلات اقتصادی و شرایط ویژه‌ای که برای بهداشت و سلامت مردم و تکلیف آنها برای فاصله اجتماعی وجود دارد، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که مردم باید تحمل کنند. وقتی می‌گوییم عروسی و عزا باشد ولی مراسم پرجمعیت نباشد، معلوم است که مردم از لحاظ عاطفی در فشار قرار می‌گیرند.

با اشاره به فشار تحریم ها و بیماری کرونا، اظهار داشت: مردم در طول این دو سال و چند ماه و در این ۵ ماهه نشان داده اند که دارای توان و قدرت کافی برای مقابله با این فشارها هستند.

روحانی تاکید کرد: این ملت بزرگ در برابر این فشارها به زانو درنمی‌آید و با اراده‌ای که دارد هر مشکل بزرگی برای مردم سهل و آسان خواهد شد.

وی افزود: ما امروز دو عنصر مهمی به نام امید به آینده و تدبیر و برنامه ریزی است. اگر یأس جامعه را فرا بگیرد موفقیتی در کار نخواهد بود. امروز کادر درمان، تولید، توزیع و حمل و نقل کالا و کادر فرهنگی همه دست به دست هم دادند. اگر یکی از این کادرها نبود ما با مشکل مواجه می‌شدیم. تمام این کادرها مسئولیت خاص خودشان را برعهده گرفتند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشور ما علیرغم بیماری و تحریم یک مشکل حاد و بحرانی آن‌چنانی را شاهد نیستیم. دولت هم هرچه در توان دارد انجام می‌دهد. ما در این شرایط دو طرح مهم برای مستاجرین تصویب کردیم. تهیه ودیعه مسکن برای مستاجرین سخت است بخصوص اگر بخواهند پول ودیعه را از بازار تهیه کنند، از این جهت ما یک وام ودیعه ارزان قیمت با نرخ ۱۳ درصد، برای مردم تصویب کردیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای کسب و کارهایی که درارای مشکل هستند هم تلاش کردیم وامی در اختیارشان بگذاریم. یک وام ویژه‌ای نیز برای سه میلیون خانوار قرار دادیم که در چهار نوبت پرداخت شود. دولت تلاش خود را انجام داده است. امروز در زمینه تولید و فعالیت اقتصادی همه توان خود را بکار گرفتیم.

روحانی تاکید کرد: افتتاح هایی که برخی از آنها را در روزهای پنجشنبه می‌بینیم، نشانه این است که کشور در حال تحریک و فعالیت است. در این شرایط نیازهای بهداشتی و غذایی در اولویت است.

وی افزود: ما امروز با گذشت ۵ ماه از این ویروس یک تجربه‌ای روشنی در اختیار داریم. ما و همه دنیا به این نتیجه رسیدیم که باید تمرکزمان باید بر نظام بهداشتی باشد، یعنی کاری کنیم که نیازی نباشد فردی به بیمارستان برود؛ این برای ما اصل است. تاکید و تمرکز بر نظام بهداشت است و اگر نظام بهداشت دچار مشکل شد نظام درمان باید وارد عمل شود.

رئیس‌جمهور گفت: در روزهای اولیه همه دنیا به سمت ممنوعیت‌ها رفتند زیرا چاره ای هم نبود اما بعدا معلوم شد که اینطوری نیست یعنی این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها مشکل‌آفرین است. وقتی همه جا را می‌بندید و تولید و توزیع متوقف می‌شود، زندگی مردم دچار مشکل خواهد شد، از این نظر همه به این نتیجه رسیدند که باید بازگشایی‌ها را انجام دهند.

روحانی اظهار کرد: امروز تمام کشورها فعالیت‌ها را آغاز کردند و همه هم توصیه کردند که باید پروتکل های بهداشتی مراعات شود. امروز کشوری بعد از کشوری ماسک زدن‌ها را اجباری می‌کند حتی می‌آیند جریمه قرار می‎‌دهند و حتی بر جریمه‌ها اضافه می‌کنند، معلوم است همه راه حل را در این دیدند که ما باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم و نظارت را سفت و سخت قرار دهیم. ما گفتیم ناظرین باید با استحکام دربرابر این مساله بایستند و تخلف نباید صورت بگیرد.

وی افزود: ما امروز که برای ماه محرم تصمیم گرفتیم، گفتیم آنهایی که مسئولیت دارند باید مسئولیت اجرای دقیق پروتکل‌ها را به خوبی برعهده بگیرند.

وی عنوان کرد: مشکل جایی است که یک جامعه ای روحیه خود را از دست بدهد و دچار اضطراب و افسردگی شود. ما به مردم اضطراب ندهیم. ترس و خوف معقول درست و صحیح است و مردم باید از این بیماری به عنوان یک بیماری خطرناک بترسند و مراقبت کنند اما دلهره و اضطراب چیز خوبی نیست. مرز قائل شدن میان اضطراب و ترس معقول سخت است و باید در نحوه تبلیغ و بیان مراعات کنیم. اصولی که مردم باید انجام دهند را باید در تبلیغات مورد تاکید قرار دهیم و در تولید هم تلاش کنیم. وقتی به مردم می‌گوییم باید در اجتماعات از ماسک استفاده کنید باید تولید ماسک به وفور و با قیمت مناسب انجام شود و وزارت صمت در اینجا مسئولیت سنگینی دارد و بیش از این هم باید تلاش کند.‌

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از طرف دیگر روحیه بلند نوع دوستی، وطن خواهی، یاری، مسئولیت پذیری و فداکاری را در این ماهها شاهد بودیم  و در ماه محرم نیز شاهد خواهیم بود.

روحانی گفت: این ماه، ماه ذی الحجه و ماه غدیر و عرفه است. ماه پر برکتی است که در دهه اول آن نماز و دعاهایی توصیه شده است. ان شاءالله عرفه هم با رعایت پروتکل‌ها باشکوه برگزار شود. ماه، ماه بسیار مهمی است و باید همه را یاری کنیم و مخصوصا به ایام عید قربان که می‌رسیم آنهایی که تمکن دارند گوشت را میان فقرا تقسیم کنند. پروتکل‌ها آنجا ساده‌تر است چراکه اگر گوشت خام مشکل بهداشتی هم داشته باشد، با پختن و جوشیدن حل می‌شود.

وی با بیان اینکه خواهش من از مردم این است که موضوع ویروس را کوتاه مدت نبینیم، گفت: بحث این هفته و این ماه نیست، بحث ماه ذی الحجه و مرداد و شهریور و مهر نیست. ما باید برای کل سال و حتی ماه هایی از سال آینده آماده باشیم. ما که نمی‌دانیم روزی که واکسن تولید و تایید می‌شود و به اندازه کافی توزیع می‌شود چه روزی است. ما خیلی مراحل داریم. تازه ممکن است بگویند برای این بیماری باید دو بار تزریق شود.

روحانی اضافه کرد: اساسا به دلیل اینکه این بیماری ناشناخته است هفته به هفته به نکات جدیدی می‌رسیم. باید بلند مدت فکر کنیم، برنامه ریزی کنیم و در برابر تخلفات قاطع بایستیم.‌ خبر خوش اینکه در برخی استانها با تلاش مسئولین و پزشکان و بیشتر با حمایت مردم و اجرای پروتکل توسط آنها توانستیم از پیک عبور کنیم. موضوع مورد توجه دیگر مسأله سوگواری در ماه محرم الحرام است و جای تاکید نیست و همه می دانند زندگی ما مردم، مسلمانان و شیعیان با عشق به امام حسین(ع) عجین شده است.

وی بیان کرد: فرهنگ عاشورا، محرم و سوگواری برای امام حسین از کودکی و در طول تاریخ همیشه این چنین بوده است. ایرانیان همواره توجه خاص و ویژه ای به اهل بیت و در میان اهل بیت توجه خاصی به علی ابن ابی طالب داشته است. روایات فراوان داریم که زیارت امام حسین علیه السلام جایگاه ویژه ای دارد و اصلا عشق امام حسین چیز دیگری است و در عمق جان ماست‌.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم روشن کردند دوگانه جان و نان، سلامت و معیشت معنا ندارد و اینها باید کنار هم باشند، تصریح کرد: مردم به خوبی ثابت کردند اینها باید کنار هم باشند.‌ حالا محرم در راه است، عزاداری یا سلامت؟ هر دو یعنی هم عزاداری امام حسین و هم رعایت پروتکل ها و اینها مانع الجمع نیستند. ما باید سوگواری امام حسین را به عنوان یک فرهنگ بلند که منجی ما در تاریخ بوده است را پاس بداریم.

روحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از اخلاق ها مانند اخلاق و تعاون برای کربلا و فرهنگ امام حسین است‌ که ملت شجاع و قوی را در برابر دشمنان قرارداده است. بنابراین سوگواری حتما و جلوگیری از  شیوع این بیماری هم قطعا، هیچ مشکلی هم وجود ندارد. ما ماه رمضان را تجربه کردیم، مردم قرآن سر گرفتند و شب‌های احیا بود و عده ای با فاصله به مساجد رفتند عده ای با صدا و سیما، الحمدلله ماه رمضان هم تمام شد کسی نگفت ماه رمضان باعث شیوع شد و حتی معاندین هم نتوانستند بگویند. الان هم باید در محرم کاری کنیم که بهانه ای برای معاندین نباشد.

روحانی ادامه داد: عزاداری امام حسین را در روستا و شهر باید داشته باشیم اما با تراکم کمتر. پروتکل بهداشتی را حتما باید مراعات کنیم و از ماسک و ضدعفونی استفاده کنیم. زمان عزاداری دست خودمان است و می تواند چهار ساعت باشد یا سه ساعت اما طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است خدای ناکرده ما را در مسیر شیوع قرار دهد. می توانیم زمان کوتاه‌تری را برای عزاداری در نظر بگیریم. بعضی روزها برای ما ویژه است مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین. ایام عزاداری می‌تواند چهار روز یا پنج روز باشد و زمان عزاداری را کوتاه کنیم اما اصل عزاداری ان شاءالله باشکوه عظمت خواهد بود.  

وی تاکید کرد: امسال ماسک و فاصله و عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزء شکوه است‌ و هم عشق امام حسین را نشان می‌دهیم و هم اطاعت خدا. این شکوه و عظمت را ان شاءالله نشان خواهیم داد و ایران باید الگوی سایر کشورها شود برای آنهایی که عزاداری امام حسین را می کنند. الحمدلله تلاش خوبی میان مبلغین، حوزه علمیه، سازمان های تبلیغاتی، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است. نسبت به نذورات هم همه اصول بهداشتی را مراعات می کنند و آنهایی که نحوه نذرشان دادن غذا است به صورت بسته بندی بهداشتی باشد نه اینکه جایی جمع شوند و سفره ای بیاندازند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ان شاءالله فضای امسال ماه محرم ما کاملا حسینی و با شور اباعبدالله حسین خواهد بود و در عین حال توام با دستورالعمل‌ها. کسی نمی‌تواند میان دین و علم فاصله بیاندازد. ما هم دین را مراعات می کنیم و هم علم. اینها در کنار هم هستند و از هم جدایی ندارند. خواهش من از همه متولیان امر مانند علما و فضلا و مبلغین فرهنگی، مراجع، حوزویان و ... این است که همراهی کنیم و دست به دست هم دهیم  و در چارچوب اصول دین مبین اسلام و حفظ سلامتی یکدیگر همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: ما هم می‌خواهیم در عزای امام حسین(ع) شرکت کنیم و هم می‌خواهیم یک عزادار را مبتلا نکنیم. این چیزی است که هم علم، هم دین و امام حسین از ما می‌خواهد. امیدوارم به بهترین وجه این موضوع را اجرا کنیم. مراقب سالمندان و کسانی که بیماران زمینه ای دارند باشیم و بیشتر به آنها توصیه کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: خداوند عزادری آنها را در خانه و با فاصله‌گذاری هم قبول می‌کند. آنها می توانند از طریق فضای مجازی و تلویزیون این مراسم را مشاهده و در این مراسم از فاصله دور شرکت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.