رها شدن فاضلاب‌ خانگی در شهرستان مرزی تایباد یکی از مشکلاتی است که از سالیان دور همچنان باقی مانده و هنوز در برخی مناطق شهری همچون گذشته پسماند آشپزخانه، حمام و حیاط به داخل کوچه‌ها و خیابان‌ها رها می‌شود که مشکلات فراوانی را در بردارد.

سرازیر شدن بیش از ۸۰ درصد فاضلاب‌ خانگی به معابر شهری تایباد

به گزارش قدس آنلاین،  شاید خیلی از ما وقتی از معابر شهری گذر می‌کنیم با این پدیده رو به رو شده باشیم، معضلی که سال‌هاست در تایباد دیده می‌شود؛ سرازیر شدن بیش از ۸۰ درصد فاضلاب‌های خانگی در این شهر به جوی‌ها و خیابان‌ها آمار کمی نیست؛ علاوه بر به خطر افتادن سلامت شهروندان باعث نا زیبایی چهره شهر و از سویی از بین رفتن آسفالت نیز می‌شود اگرچه این رها سازی فاضلاب معضل شهرداری محسوب می‌شود، اما گریبان شهروندان را نیز خواهند گرفت از سویی در برخی موارد خود شهروندان نیز برای رها نکردن فاضلاب خانگی با مشکلاتی رو به رو هستند.

شهردار تایباد در این خصوص گفت: یکی از مشکلات رفع نشدنی در این شهرستان رها شدن فاضلاب خانگی به سطح خیابان‌ها و جوی‌های آب است که هزینه‌های فراوانی برای شهرداری در بر دارد.

ایوب سیدالحسینی اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر از طرق مختلف نسبت به جمع‌آوری فاضلاب‌ خانگی و هدایت آن‌ها به چاه، اما متاسفانه در بیشتر مناطق شهر تایباد همچنان شهروندان از حفر چاه و جلوگیری از بیرون آمدن آب منازل به داخل کوچه و خیابان ممانعت کرده‌اند.

وی با اشاره به آفت‌های این اقدام افزود: رها کردن فاضلاب خانگی که بیشتر آشپزخانه و حمام را شامل می‌شود علاوه بر ایجاد باکتری و بیماری‌های عفونی، بهداشت افراد را به خطر انداخته و همچنین تاثیر بسزایی در خرابی آسفالت سطح خیابان دارد و از همه مهمتر نمای ناخوشایندی در شهر به جا می‌گذارد.

سیدالحسینی بیان کرد: اسید موجود در مواد شوینده و مواد غذایی پس از جاری شدن روی آسفالت موجب تخریب و از بین رفتن آن می‌شود که این اقدام هزینه‌های گزافی شامل ترمیم و مرمت آسفالت برای شهرداری را در بردارد، اما اکثر مالکان به بهانه‌های هزینه بالای حفر چاه و سفت بودن زمین این عمل را انجام داده و این بی توجهی به صورت عادت در آمده است.

وی مطرح کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد فاضلاب‌های خانگی در این شهر به جوی‌ها و خیابان‌ها سرازیر می‌شوند که مشکلات فراوانی از قبیل ایجاد آلودگی محیطی، بوی نا مطبوع، رشد و تکثیر حیوانات و حشرات موذی مانند موش، انواع سوسک و پشه را به وجود آورده و از همه مهمتر سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

۱۳ هزار متر مربع آسفالت در تایباد انجام شده است

در ادامه این گفت‌وگو معاونت عمران و شهرسازی، شهرداری تایباد گفت: از ابتدای سال جاری ۱۳ هزار متر مربع آسفالت برای مرمت و روکش خیابان‌های اصلی و فرعی انجام شده است.

رامین خواجه احمدی افزود: این میزان آسفالت شامل لکه‌ گیری معابر سطح شهر که به صورت مداوم انجام می‌شود، زیرسازی و آسفالت پارکینگ شهرداری واقع درخیابان رجایی، اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز، زیر سازی و آسفالت راست‌گرد جاده کمربندی بلوار "شهید سلیمانی" به سمت میدان پیر هرات، اجرای پیاده روسازی اشتراکی به مساحت ۶۵۰ مترمربع، آسفالت خیابان اصلی منازل سازمانی حضرت ولیعصر(عج)، اجرای ۱۰ مورد جدول گذاری معابر شهری بوده است.

وی مطرح کرد: محلول‌پاشی سطح شهر، اماکن عمومی و اداری، شست و شوی جداول، لایروبی کانال‌های آب، رنگ آمیزی میله پرچم‌های، بلوکه‌های سطح شهر، رنگ‌آمیزی داخلی ساختمان سازمان حمل ونقل همگانی، تعویز پرچم‌های الوان سطح شهر، مسدودسازی و اجرای محدودیت‌های ترافیکی ستاد پیشگیری از کرونا، تعویض لوازم آسیب دیده پارک‌های آزادی، خرمشهر، فرهنگ و پارک خطی، اجرای عقب نشینی مشارکتی، سیم کشی و تامین روشنایی سرویس‌های بهداشتی عمومی، اصلاح سیستم روشنایی کارخانه آسفالت و ساخت هشت مورد آلاچیق پارکی از اهم اقدامات این واحد از ابتدای سال جاری است.

در ادامه مسئول فضای سبز شهرداری تایباد نیز گفت: امسال در راستای زیبا سازی محیطی این واحد به کاشت ۸۰ هزار عدد گل فصلی، بیش از ۵۰۰۰ اصله نهال و درخت و ایجاد ۲۰۰۰ متر مربع توتستان در یکی از بلوارهای شهر اقدام کرده است.

حمیدرضا مسکینی با بیان اینکه ۸۵ درصد آبیاری فضای سبز در تایباد با تانکر و آب غیر شرب آبیاری می‌شود، اعلام کرد:  به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب شرب و صرفه‌جویی در مصرف این سرمایه ملی در سال جاری طرح جدا سازی آب فضای سبز از آب شرب شهری به طول ۸۰۰ متر مربع انجام شده است.  

وی ادامه داد: همچنین اجرای آبیاری فضای سبز شهری به صورت قطره‌ای به متراژ ۳۰۰۰ متر مربع، آبیاری و رسیدگی مداوم به فضای سبز شهری مانند هرس کردن درختان و چمن‌زنی بلوارها و میادین و... به منظور حفظ زیبایی و سرسبزی شهر از دیگر اقدامات این واحد در سال جاری است.

شهرداری یک نهاد خدماتی و مردمی است که نتیجه بیشتر اقدامات آن در گرو مشارکت مردمی مثبت خواهد شد، برای کم کردن هزینه‌ها و عملکرد بهتر باید عوامل کاذب را از بین برد، همت شهروندان در حفر چاه کمک بسیاری در کاهش هزینه‌های شهرداری بابت تامین آسفالت خواهد شد؛ اگر چه برخی شهروندان نیز برای تامین همان میزان هزینه برای حفر چاه با مشکل مواجه هستند، اما بدون شک جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به معابر با سلامت شهروندان مرتبط است، از سویی ایجاد فضای سبز و بخشی از خدمات شهرداری در حوزه زیبا سازی قرار می‌گیرد، با رها شدن فاضلاب چهره نا زیبایی شهر نیز شهروندان را آزار خواهد داد؛ از دیگر سو نیز آسفالت معابر شهری که با رها کردن این فاضلاب نیازمند ترمیم می‌شود، هزینه بالایی را برای شهرداری به دنبال دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.