براساس طرحی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قرار است تغییراتی در نحوه پرداخت حقوق و تأمین مسکن نمایندگان مجلس صورت گیرد.

طرح جدید مجلس برای تأمین دفتر و پرداخت حقوق به نمایندگان توسط دستگاه‌های اجرایی

قدس آنلاین: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی، خواستار تغییراتی در روند پرداخت حقوق به نمایندگان و نیز تخصیص دفتر کار و منزل مسکونی در حوزه‌های انتخابیه‌شان، شده‌اند.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

**عنوان طرح:

اصلاح و الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

متن کامل طرح:

بسمه‌تعالی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد:

**مقدم(دلایل توجیهی):

عدم تعیین تکلیف دفتر کار نمایندگان و تأمین خودرو برای آنها در حوزه‌های انتخابیه و پرداخت هزینه توسط مجلس و یا مساعدت و همراهی دستگاه‌های اجرایی سبب شده است تا هم پرداخت هزینه به نمایندگان زمینه جوسازی علیه نمایندگان و مجلس شورای اسلامی و هم وابستگی به دستگاه‌های اجرایی برای تأمین خودرو باعث عدم استقلال نمایندگان می‌شود.

استفاده از ساختمان‌های استیجاری برای دفتر نمایندگان باعث می‌شود تا همه اسناد و مدارک هر دوره در اختیار نمایندگان دوره‌های بعدی قرار نگیرد و ثابت نبودن محل دفتر باعث سردرگمی مردم در دسترسی به دفتر نمایندگان می‌شود.

پرداخت کل حقوق نمایندگان از مجلس هم باعث می‌شود تا ردیف‌های بودجه‌ای مجلس هم درشت نشان داده شود و زمینه برای حمله به مجلس را فراهم کند. پرداخت حداقل بخشی از حقوق نمایندگان توسط دستگاه‌ متبوع تا اندازه‌ای این مشکل را حل می‌کند. برای حل این مشکلات این طرح ارائه شده است.

**موضوع طرح:

ماده یک: تبصره ذیل ماده 80 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره: مقرری و هزینه‌های نمایندگی در هر سال در جلسه مشترک هیئت‌رئیسه با کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با رعایت مقررات مالی مجلس به تصویب می‌رسد. حقوق و مزایای نمایندگان شاغل در دستگاه‌های اجرایی توسط همان دستگاه و نمایندگان بازنشسته و غیرشاغل در دستگاه‌های اجرایی توسط مجلس پرداخت می‌شود. در صورتی که احکام حقوقی صادره توسط دستگاه اجرایی کمتر از احکام صادره توسط مجلس باشد، مابه‌التفاوت احکام صادره به اضافه، اضافه‌کاری ماهیانه شبیه دستگاه‌های اداری دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز حق بیمه سهم کارفرما نسبت به مبلغ اضافی توسط مجلس پرداخت می‌شود.

هر نوع پرداختی مازاد بر حکم حقوقی تحت عنوان اضافه‌کاری وپاداش به جز عیدی، حق‌التدریس، حق راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه، حق طبابت، حق‌العمل جراحی و کارمزد کار پژوهشی توسط دستگاه اجرایی متبوع به نماینده مجلس ممنوع است.

قبل از تصمیم مجدد در هر دوره به صورت علی‌الحساب مطابق مصوبه دوره قبل عمل می‌شود.

ماده دو: دو تبصره به ماده 72 به شرح ذیل اضافه می‌شود:

تبصره 2: شهرداری‌ها و مراکز حوزه انتخابیه مجلس مکلف‌اند با استفاده از منابع داخلی خود و یا تسهیلات اعطایی بانک ملی ایران با استفاده از زمین‌های دولتی موجود در اختیار وزارت راه و شهرسازی در مرکز شهر و و یا زمین‌های متعلق به خود در قبال تهاتر با زمین‌های در  اختیار وزارت راه و شهرسازی ، به ازای هر نماینده یک واحد آپارتمانی یا ویلایی 150 متری مطابق با نقشه مورد تأیید مجلس احداث و برای استفاده به عنوان دفتر نمایندگان به آنها اجاره دهند. اجاره این واحدها به قیمت کارشناسی روز توسط مجلس شورای اسلامی پرداخت می‌شود.

مجلس مکلف است با اولویت شهرهای کوچکتر، در اسرع وقت نسبت به تملک این واحدها به قیمت کارشناسی روز اقدام نماید.

بانک ملی ایران مکلف است در صورت درخواست شهرداری‌های مورد اشاره از محل منابع داخلی خود و یا محل‌های تعیین شده توسط بانک مرکزی، تسهیلات مورد نیاز را تأمین و با اقساط پنج ساله واگذار نماید.

تبصره 3: ادارات کل دیوان محاسبات استان‌ها مکلفند با انعقاد قرارداد تأمین خودرو از آژانس‌های تأمین خودرو با راننده، در روزهای حضور نماینده در حوزه انتخابیه، نسبت به تأمین یک خودروی متعارف برای هر نماینده اقدام نماید. هزینه‌های مربوطه در بودجه سالیانه دیوان محاسبات منظور می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.